نوع مقاله : کودکان
منصوره رضایی
چشمهای مشتاقش، تکتک کلمات را میبلعید و به جیغ و فریاد بدل میکرد. تازه باسواد شده بود و میتوانست تمام تابلوها، اعلامیهها و هر چیز مکتوبی را بخواند. انگار بقیۀ اعضای خانواده نابینا باشند و او شده باشد چشمشان؛ آن شب اما ساکت بود. از حسینیه تا خانه یک کلمه هم حرف نزد؛ حتی توی ترافیک طولانی اتوبان هم، تابلوها و بیلبوردها را بلندبلند نخوانده بود. مامان میگفت: «روضۀ آن شب، خیلی به دل دخترش نشسته و پابهپای خودش گریه کرده. وقت خواب، تمام چراغهای اتاقش را روشن گذاشت. صدای طبل توی سرش میپیچید. انگار مردها با بدنهای زخمی آمده بودند وسط اتاق او و با هم میجنگیدند! مغزش پرشده بود از کلمههای سخت. مثل کتیبههای توی هیئت که هرچه تلاش میکرد، نمیتوانست بخواندشان.
لزوم آشنایی کودکان با واقعۀ عاشورا
قیام امام حسین7 از مهمترین ارکان تاریخ تشیع است که آشنایی کودکان با آن ضروری به نظر میرسد.
از طرفی ریشۀ باورها و اعتقادات افراد، در کودکی شکل میگیرد و از طرف دیگر، موضوع عاشورا پیچیدگیها و ابعاد مختلفی دارد و باید در بازگویی این وقایع برای کودکان، نکاتی را مدنظر داشته باشیم تا تصویری صحیح و مؤثر از امام حسین7 و یارانش در ذهن بچهها حک کنیم. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که روایتگری برای کودکان دبستانی امری دشوار است؛ چون آنها دیگر بیسواد و زودباور نیستند که سخنان بزرگترها را بیچون و چرا بپذیرند. بچهها در مقطع ابتدایی، بسیار کنجکاو و شکاک هستند و دوست دارند شنیدهها را محک بزنند و خودشان به نتیجهگیری برسند. پس هنگام بازگویی واقعۀ عاشورا، باید حواسمان باشد که روایتی موثّق و بدون خدشه از این حادثۀ عظیم را در اختیار کودکانمان قرار دهیم.
روایت عاشورا برای کودکان دبستانی چه ویژگیهایی دارد؟
- انتقال مفاهیم کربلا به کودکان، باید روشن و بدون کمترین ابهام باشد. حرکت امام از مدینه تا شهادت ایشان و عواقب این قیام، کاملاً واضح بیان شود و هیچ شبههای در ذهن کنجکاو کودک شکل نگیرد.
- ذهن کودک دبستانی پر از پرسشهای کوچکیست که اگر بیپاسخ بمانند، شاید در آینده به شبههای اساسی بدل شوند؛ بنابراین روایتی برای او مطلوب است که به تمام سؤالاتش دربارۀ چرایی و ویژگیهای واقعۀ عاشورا پاسخ دهد.
- زبان و شیوۀ بیان، نقش بسیار مهمی در انتقال پیام هر روایت دارد. روایت عاشورا برای این طیف از مخاطب باید با زبان ساده، جذاب و قابل فهم بیان شود و استفاده از واژگان پیچیده و سختفهم در کار نباشد. حجم روایت هم بسته به حوصلۀ مخاطب، خیلی کوتاه و گذرا یا طولانی و ملالانگیز نباشد.
- انتخاب قالب مناسب، یکی از عناصر مهم در انتقال مفاهیم مذهبیست؛ قالبی که برای مخاطب کودک، جذاب و مؤثر باشد. مثلاً شعر به دلیل آهنگین و جذاببودن، در روح و جان کودک رسوخ میکند و ماندگار میشود. همچنین گنجاندن حوادث عاشورا در قالب داستان کوتاه هم، آنان را همراه میکند. پخش فیلم و انیمیشنهای جذاب با محور عاشورا نیز، به تعمیق مفاهیم مذکور کمک شایانی میکند.
- با اینکه ابعاد عاطفی و حماسی عاشورا برای مخاطب دبستانی جذاب است، راوی باید تمام جنبهها را در نظر بگیرد؛ مثلاً بر محور ظلمستیزی و اعتراضی یا بحث عرفانی و دینی این واقعه نیز تأکید کند. برجستهسازی بیش از حد مسائل عاطفی مثل آب و عطش، ذهن کودک را از اصل قیام امام حسین7 منحرف میکند و این ذهنیت را به وجود میآورد که هدف امام و یارانش، اینقدر ساده و سطحی بوده است. تأکید زیاد بر صحنههای جنگ و حماسی هم، امام و اصحابش را افرادی جنگجو و قدرتطلب جلوه میدهد.
- اگرچه بخش عظیمی از واقعۀ عاشورا شرح جنایت دشمنان اهل بیت و ظلمهای آنان است، با توجه به روحیۀ حساس و خشونتستیز کودکان، لازم نیست تمام صحنههای جنایت برای این مخاطبان تشریح شده و تصویر وحشتناکی از سرزمین کربلا در ذهنشان حک گردد.
- مخاطب دبستانی مدعی تعقل و دانش است؛ بنابراین پیامها و امر و نهیهای مستقیم اخلاقی را پس میزند. میتوان موضوع کربلا و عاشورا را محور روایت قرار داد و از خلال آن به دیگر مباحث اعتقادی جاری در این واقعه مثل وفاداری، مهربانی، راستگویی، احترام به بزرگتر، فداکاری، شجاعت و... نیز پرداخت.
- با معرفی کودکان حاضر در کربلا، مخاطب کودک با آنان همذاتپنداری میکند. خود را به جایشان مینشاند و آن بزرگواران را الگو و اسطوره انتخاب میکند.
- یک اصل مهم در بیان داستان برای کودکان، نتیجهگیری نکردن است. کودک دبستانی، قدرت درک و تحلیل خوبی دارد. در بازگویی عاشورا هم بهتر است ذهن کودک، درگیر مسائل شود تا خودش بیندیشد و به حقبودن امام و ناحقبودن دشمن پی ببرد.
- چون کودک و نوجوان دوست دارد همراه جریان قدرت و غالب باشد، در روایت عاشورا هم باید بیشتر روی نیروی حق تأکید کرد و کارهای آنان را شرح داد تا اینکه دشمن را خیلی قدرتمندتر جلوه بدهیم و سپاه امام را مظلوم و شکستخورده. مبادا کودک با حس ترحم به امام و اصحابش بنگرد!
- مراقب تصویری باشیم که از عاشوراییان در ذهن کودک حک میشود. چهرههای عاشورایی، خیلی فرودست یا اسطورهای و غیرقابل دسترسی نشان داده نشوند. بر ابعاد انسانی امام حسین7 و یارانش تأکید شود. این روش، سبب باورپذیری بیشتر عاشورا و الگوسازی صحیح برای کودک میگردد.