دانابانو

نوع مقاله : جمجمک

10.22081/mow.2017.65000

مریم بهروزی‌راد

در این شماره به روش‌های صحیح شست‌وشوی پارچه یا لباس‌های گوناگون اشاره می‌کنیم.

شست‌وشوی پارچه یا لباس‌های نخی

برای شستن پارچه‌های نخی، از پودر لباس‌شویی و آب شصت‌درجه استفاده کنید. لباس‌ها را با فشار و چنگ‌زدن تمیز کنید یا با ماشین لباس‌شویی بشویید.

شست‌وشوی پارچه یا لباس‌های پشمی

از پودر لباس‌شویی و آب نیم‌گرم استفاده کنید و هرگز از صابون لباس‌شویی استفاده نکنید. برای شستن این لباس‌ها، ابتدا در ظرف رخت‌شویی آب نیم‌گرم بریزید و برای شستن هر تکه لباس، یک قاشق پودر در ظرف بریزید؛ سپس لباس‌ها را داخل آن قرار داده و نیم ساعت بعد، کمی با دست آهسته بمالید و با آب نیم‌گرم بشویید.

به خاطر داشته باشید که پارچه‌های پشمی را هیچ‌وقت به هم نمالید و فشار ندهید. در ضمن آن‌ها را روی رخت‌آویز یا طناب پهن نکنید؛ بلکه روی چند روزنامه یا در سبد پهن کنید و اجازه دهید خشک شوند.

شست‌وشوی لباس‌های استرج و کشی

شست‌وشوی این لباس‌ها، به‌راحتی در ماشین لباس‌شویی امکان‌پذیر است؛ فقط باید مواظب باشید که هرگز آن‌ها را روی طناب آویزان نکنید؛ زیرا کش می‌آیند و فرم خود را از دست می‌دهند. پس از آب‌کشی، آن‌ها را در سبد پهن کنید.

شست‌وشوی پارچه‌های کتان

برای شست‌وشوی این پارچه‌ها، بهتر است از ماشین لباس‌شویی استفاده کنید. برای این‌که لباس‌های سفید و رنگ روشن شما تمیزتر شوند، از آب گرم و برای لباس‌های تیره از آب سرد استفاده کنید تا رنگ لباس‌ها ثابت بماند.

شست‌وشوی لباس‌های بسیار کثیف

اگر لباس‌های شما خیلی کثیف هستند، می‌توانید نوشابۀ گازدار را با پودر لباس‌شویی مخلوط کرده، در آب ریخته، لباس‌ها را در آن بخیسانید و مدتی بعد بشویید؛ یا در ماشین لباس‌شویی بریزید و آن‌ها را بشویید. خواهید دید که به‌راحتی تمیز می‌شوند.

شست‌وشوی یقۀ لباس مردانه

یقه یا سرآستین لباس‌های مردانه، خط سیاهی می‌افتد که با شست‌وشوی معمولی پاک نمی‌شود. برای تمیز‌کردن این خطوط، می‌توانید روی آن مایع ظرف‌شویی بریزید و یقه را به هم بمالید تا چرک یقه پاک شود؛ سپس لباس را در ماشین بریزید یا با دست بشویید.

شست‌وشوی جوراب‌ها

شستن جوراب‌ها یا پارچه‌های گردگیری و تمیزکردن آن‌ها، کاری سخت و طاقت‌فرساست و در آخر می‌بینیم که کف جوراب‌ها تمیز نشده یا دستمال‌ها چرک‌مرده شده‌اند. برای حل این مشکل، یک فنجان سرکه را در قابلمۀ آب بریزید و بگذارید جوش بیاید؛ سپس جوراب‌ها یا دستمال‌های گردگیری نخی را در آن ریخته و بگذارید از شب تا صبح بماند؛ بعد آن‌ها را طبق معمول بشویید.

شست‌وشوی حوله‌ها

حوله‌ها به دلیل داشتن رطوبت، محل تجمع و رشد قارچ‌ها هستند و پس از رشد این قارچ‌ها، بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند. برای تمیز و ضدعفونی‌کردن آن‌ها، با آب گرم و دو فنجان سرکه بشوییدشان و بعد به روش معمول، با مواد پاک‌کنندۀ شیمیایی شست‌وشو دهید تا بوی سرکه هم از بین برود.

شست‌وشوی پردۀ حمام

برای تمیزکردن پرده‌های پلاستیکی، آن‌ها را روی یک سطح صاف پهن کنید و با اسفنج، آب و صابون دو طرف‌شان را تمیز کنید؛ سپس با آب نیم‌گرم بشویید و در آفتاب خشک کنید.

دقت کنید به هیچ وجه پردۀ حمام را لوله نکنید و برای آب‌گیری فشار ندهید.

شستن اسفنج و اسکاچ آشپزخانه

برای تمیزکردن اسفنج آشپزخانه، آن را یک شب داخل آب‌نمک با محلول آب و جوش‌شیرین بگذارید و صبح بشویید. می‌بینید که با این روش، به‌راحتی تمیز و نو می‌شود.

جهت ضدعفونی و لکه‌گیری لباس‌ها

برای شفاف و روشن‌کردن لباس‌های سفید یا رنگ روشن، برطرف‌کردن بوی بد سیگار و جلوگیری از چسبیدن مو و پرز به لباس، نصف فنجان سرکه را در زمان آب‌کشی نهایی، در قسمت مخصوص نرم‌کنندۀ ماشین لباس‌شویی بریزید.

شست‌وشوی ملحفه‌ها

ملحفه‌ها را در ماشین لباس‌شویی ریخته و مقداری پودر یا رنده‌شدۀ صابون رخت‌شویی را در ماشین ریخته و به‌مدت بیست دقیقه بشویید. خواهید دید که هیچ لکه‌ای روی آن‌ها باقی نمانده است.

 

چگونه از حوله‌های کهنه و بلااستفاده، پادری یا زیرقابلمه‌ای درست کنیم؟

الف) از یک یا دو رنگ حوله، رشته‌هایی به عرض 4 تا 5 سانتی‌متر برش می‌زنیم؛ مانند شکل:

 

 

 

ب) 3 رشته را کنار هم قرار داده و می‌بافیم؛ مانند شکل:

  ج) بافته‌ها را از مرکز دایره گرد کرده و به‌صورت حلقۀ به هم چسبیده می‌پیچیم، تا یک دایره به دست آید.

  د) شعاع دایره، بسته به حلقه‌هایی دارد که دور هم پیچیده می‌شود.

ه) حلقه‌های بافته‌شده را که دور هم پیچیده‌ایم، به هم می‌دوزیم.

 

 

 

در این‌جا بافت ما به‌اندازۀ زیرقابلمه‌ای‌ست و شعاع بزرگ‌تر آن، به ما پادری می‌دهد.

می‌توانیم برای زیباترشدن کار، از دو یا سه رنگ حوله هنگام بافتن رشته‌ها استفاده کنیم.