روی خوش آرامش

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2018.66203

چطور می‌توانیم از آرامش و آسایش زندگی‌مان مراقبت کنیم؟

شیدا باقرنژاد

ما تصور می‌کنیم که همه‌ی عوامل سلب آسایش‌مان را می‌شناسیم؛ اما واقعاً این‌طور نیست. گاهی یک وسیله، یک موقعیت یا امکانی را که برای آسایش‌مان است، ناخواسته با رفتار اشتباه به عامل سلب آسایش بدل می‌کنیم. ترافیک را خوب می‌شناسیم، آلودگی هوا را همین‌طور، از استرس محل کارمان هم خبر داریم؛ ولی چیزهایی هست که نمی‌دانیم و شاید حتی فکرش را هم نکنیم؛ چیزهایی که ناخودآگاه باعث می‌شوند دنبال آرامش بگردیم. این عوامل استرس‌زا، همین دوروبرها هستند و بعضی‌های‌شان داخل کیف دستی و بعضی‌های دیگر کنار تخت‌مان‌اند.

از موبایل‌تان دل بِکَنید

به ظاهر پرزرق‌وبرقش نمی‌خورد که استرس‌زا باشد؛ همین گوشی‌های نازنین که هر روز با یک تکنولوژی تازه روانه‌ی بازار می‌شوند؛ همین‌هایی که باید برای خریدشان، کلی هزینه صرف کنید. تلفن همراه شما، یکی از مواردی‌ست که باعث می‌شود احساس آرامش‌تان کم شود. تحقیقات نشان داده میزان اضطراب دانشجویانی که زمان بیشتری را صرف استفاده از گوشی‌های همراه کرده‌اند، بیش از بقیه بوده است. سعی کنید استفاده از این تکنولوژی‌های سرگرم‌کننده را محدود کنید. از حالت سایلنت هم بیشتر استفاده کنید؛ به‌ویژه موقع استراحت‌کردن، غذاخوردن و از همه مهم‌تر خوابیدن. تحقیقات دیگری نشان داده در صورتی که خواب باشید و گوشی‌تان ناگهان زنگ بخورد، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی بیشتر می‌شود.

 

دوست مجازی؛ دردسر اضافی

این مطلب هم ثابت شده است که هرچه تعداد دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، میزان استرس‌تان هم بیشتر خواهد بود. دلیلی هم که محققان برای این اتفاق بیان می‌کنند، جالب است: وقتی تعداد دوستان‌تان بیشتر باشد، تلاش بیشتری برای خشنودکردن همه‌ی آن‌ها خواهید کرد؛ از عمه‌ی کوچک‌تان گرفته تا همسایه‌ی روبه‌رویی. همین تلاش‌ها بعد از مدتی، شما را خسته می‌کند؛ چون قطعاً راضی‌کردن تک‌تک آن‌ها، اصلاً کار ساده‌ای نیست. اگر احساس می‌کنید روی هر چیزی که به اشتراک می‌گذارید بیش از حد فکر می‌کنید و نگران واکنش بقیه هستید، بهتر است برای مدتی سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید و حساب کاربری‌تان را ببندید.

 رفع ترس و استرس هنگام خواب

در این‌که استرس می‌تواند مانع داشتن خوابی آرام شود، شکی نیست؛ اما قضیه را باید از دو طرف بررسی کرد: اگر به‌موقع بخوابید، میزان استرس‌تان کم می‌شود، دچار مشکلات افسردگی نمی‌شوید و عمل‌کردتان هم در طول روز بهتر خواهد بود. چنانچه مشکل خوابیدن دارید و بیش از دو هفته است که نتوانسته‌اید به قدر کافی بخوابید، سریع دست به کار شوید و جلویش را بگیرید تا به دردسری بزرگ مبتلا نشوید. می‌توانید از چای بابونه و سنبل‌الطیب، برای احساس آرامش و راحت خوابیدن استفاده کنید. اگر این‌ها مفید واقع نشدند، پزشکان عمومی هم می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. تحقیقاتی که سال گذشته‌ی میلادی انجام شد، نشان داد که فقط یک‌چهارم خانم‌ها در اتاق خواب‌شان احساس آرامش می‌کنند و بقیه به‌صورت ناخودآگاه، استرس می‌گیرند. می‌پرسید چرا؟ دلیلش در کوه لباس‌ها و وسایلی پنهان شده که اطراف‌تان می‌ریزید و به آن‌ها توجه نمی‌کنید. جای لباس‌های کثیف، در سبد لباس‌های کثیف است و جای لباس‌هایی که تمیز هستند، داخل کمد. دانستن این قانون، کافی نیست و باید به آن عمل کنید تا احساس آرامش سراغ‌تان بیاید. در غیر این‌ صورت، کوه لباس‌های‌تان به باری بدل خواهد شد که روی دوش ناخودآگاه‌تان است.

 

رابطه‌ی رژیم‌های غذایی و آسایش

شاید با خودتان فکر کنید که رژیم غذایی، چطور می‌تواند باعث بالارفتن استرس شما شود. دلیلش فقط در نوع غذاهایی نیست که مصرف می‌کنید، بلکه در گذشتن از خوراکی‌هایی‌ست که دوست دارید بخورید و نمی‌توانید. طبق بررسی‌های محققان، مشخص شده از آن‌جا که رژیم‌گرفتن، به‌نوعی شبیه انکارکردن خود و خواسته‌های خویش است، می‌تواند باعث ایجاد استرس شود. برای این‌که بتوانید در عین داشتن رژیم، آرامش هم داشته باشید، خود را مقید کنید. مثلاً به خودتان قول بدهید که آخر هفته، فقط یک شیرینی بخورید. این‌طوری اگر همان یک شیرینی را هم نخورید، احساس قدرت می‌کنید و می‌دانید از چیزی که می‌توانستید داشته باشید، گذاشته‌اید؛ آن هم به خواست خودتان. تمام این فرایند، باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود.

 

کنجکاوی هنگام خواب ممنوع

این وسوسه‌ی عجیب که می‌گوید قبل از خواب یک‌بار دیگر هم صفحه‌ی اجتماعی‌تان را چک کنید، سراغ شما هم می‌آید؟ به حرفش گوش ندهید. مهم نیست چندتا پیغام جدید داشته باشید و چه کسانی آخرین صحبت‌های‌تان را پسندیده باشند. مهم این است که همین کار باعث می‌شود آرامش شبانگاه شما رختش را جمع کند و برود. محققان دانشگاه تگزاس، این مسئله را ثابت کرده و نشان داده‌اند افرادی که دو ساعت قبل از خوابیدن، مشغول وب‌گردی هستند، میزان استرس‌شان بالا می‌رود. هرقدر هم کنجکاو بودید، دو ساعتی را که به زمان خواب‌تان مانده، در آرامش سپری کنید. لپ‌تاپ را هم پشت درهای بسته‌ی اتاق بگذارید.

 

خودتان باشید

همین ایده که می‌خواهید همه‌چیز را با هم داشته باشید، به‌اندازه‌ی کافی آزاردهنده است. یادتان باشد که داشتن آرامش، به‌معنای داشتن همه‌ی چیزهایی که می‌خواهید نیست، بلکه به‌معنای انجام درست‌ترین کار در به‌موقع‌ترین زمان ممکن است. در غیر این ‌صورت، شاید استرس بگیرید. این‌بار که در جمع دوستان نشستید و متوجه شدید در حال پزدادن هستند، خودتان را مقید نکنید که حتماً مثل آن‌ها شوید. نفس عمیقی بکشید و لبخند بزنید.

 

خودتان را تحویل بگیرید

شاید باورکردنش سخت باشد، ولی وقتی ظاهر شما آشفته است، ناخودآگاه باعث می‌شود که احساس آشفتگی کنید. وقتی را در هفته به خودتان اختصاص دهید و به بهداشت شخصی‌تان رسیدگی کنید. مطمئن باشید که حال‌تان بهتر خواهد شد.