عفونتی که خواب را به چشم‌تان حرام می‌کند

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.66211

مستانه تابش

به دلیل شکل آناتومیکی بدن، خانم‌ها در طول عمرشان پنجاه ‌درصد بیش از آقایان در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری هستند. این بیماری، آن‌قدر شایع است که براساس اعلام مؤسسه‌ی ملی بیماری‌های گوارشی، کلیوی و دیابت آمریکا، سالانه 1/8میلیون ویزیت، تنها با هدف بررسی علائم عفونت مجاری ادراری صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی دکتر «کاویتا میشرا»، از دانشگاه کالیفرنیا، خانم‌ها پس از یائسگی بیش از دیگران در معرض عفونت مجاری ادراری قرار می‌گیرند؛ به طوری که هر خانم یائسه، ممکن است در سال حداقل یک‌بار به این بیماری مبتلا شود. تغییر در میزان اسیدیته‌ی واژن، می‌تواند توازن میان باکتری‌ها و قارچ‌ها را در این محیط به هم بزند و درنتیجه، باکتری‌ها خیلی راحت راه خود را به سمت مجاری ادراری باز می‌کنند. از سوی دیگر عفونت مجاری ادراری در خانم‌هایی که رابطه‌ی زناشویی دارند نیز، به‌نسبت شایع است؛ اگرچه ادرارکردن قبل و بعد از برقراری رابطه می‌تواند به پیش‌گیری از عود مجدد بیماری کمک کند.

یکی دیگر از گروه‌هایی که بیش از دیگران در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری قرار می‌گیرند، مبتلایان به دیابت هستند که به دلیل ضعف سیستم ایمنی، به این بیماری دچار می‌شوند.

اینکه بدانید عفونت مجاری ادراری چه علائمی دارد، یا این‌که باید برای پیداکردن آن دنبال چه چیزی باشید، شما را یک قدم به پیش‌گیری از ابتلاهای مکرر به آن نزدیک می‌کند. بنابراین قصد داریم در این شماره، شما را با هشت نمونه از شایع‌ترین علائم عفونت مجاری ادراری آشنا کنیم.

درد و سوزش و مورمور حین ادرار

درد و سوزش هنگام ادرارکردن، یکی از اولین علائم عفونت مجاری ادراری یا علامت وجود باکتری در مجاری ادراری و مثانه است. البته اگر ادامه‌دار نباشد، علامت قطعی ابتلا به عفونت مجاری ادراری نخواهد بود. اگر شما فقط یک‌بار در روز، حین ادرارکردن دچار احساس سوزش یا درد شُدید و این علامت در کل روز دیگر تکرار نشد و هیچ علامت دیگری هم نداشتید، معنایش این است که بدن‌تان باکتری‌ها را از بین برده است و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

به گفته‌ی پزشکان، مصرف آب زیاد به‌محض شروع احساس سوزش، می‌تواند به خارج‌شدن باکتری‌ها از بدن و درنتیجه، پیش‌گیری از عفونت مجاری ادراری کمک کند.

 

احساس نیاز فوری به دست‌شویی‌رفتن

اگر احساس می‌کنید همین حالا باید به دست‌شویی بروید و به‌شدت نیاز به دفع ادرار دارید، به‌ویژه اگر همین چند لحظه‌ی قبل، از دست‌شویی بیرون‌ آمده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که به عفونت مجاری ادراری مبتلا شده باشید. باکتری‌هایی که مسئول بروز عفونت مجاری ادراری هستند، باعث تحریک مجاری ادراری و لایه‌ی سطحی مثانه می‌شوند و این احساس را به شما می‌دهند که باید فوری خودتان را به دست‌شویی برسانید.

 

تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم ابتلا به عفونت مجاری ادراری، تکرر ادرار است. این بیماری، باعث می‌شود احساس کنید که مثانه‌تان دائم پر است؛ ولی احتمالاً وقتی خودتان را به دست‌شویی می‌رسانید، می‌بینید که فقط چند قطره ادرار از بدن خارج می‌شود، و اصلاً هم‌خوانی ندارد با احساسی که داشتید. پس اگر این روزها خیلی بیشتر از قبل به دست‌شویی سر می‌زنید و هر بار ناامید می‌شوید، بهتر است هر چه زودتر برای بررسی احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری، به پزشک مراجعه کنید.

 

ادرار تیره، کدر و خونی

رنگ ادرار، می‌تواند رازهای مگوی زیادی را درباره‌ی وضعیت بدنی شما، ازجمله ابتلای‌تان به عفونت مجاری ادراری فاش کند. بنابراین هر رنگی جز طیف بی‌رنگ تا زرد، چیزی‌ست که باید نگرانش باشید. ادرار تیره، کدر، قرمز، قهوه‌ای و...، همگی جزو علائم نسبتاً قطعی ابتلا به عفونت هستند؛ اما قبل از این‌که دچار حمله‌ی ترس شوید، یک لحظه به این فکر کنید که شب قبل چه غذایی خوردید. لبو و بعضی غذاهای دیگر می‌توانند رنگ ادرار شما را به صورتی، قرمز یا پرتقالی تغییر دهند؛ ولی در این صورت، شما هیچ دردی احساس نمی‌کنید و اگر تغییر رنگ ادرارتان تقصیر یک ماده‌ی غذایی خاص باشد، خیلی زود رفع می‌شود و ادامه نمی‌یابد.

 

بوی بد ادرار

لازم نیست هر بار سرتان را توی دست‌شویی بگیرید و ادرارتان را بو کنید؛ چون تغییر بوی ناشی از عفونت مجاری ادراری، آن‌قدر قوی و شدید است که به‌راحتی آن را حس می‌کنید. البته مصرف بعضی مواد غذایی مانند قهوه یا مارچوبه هم، می‌تواند باعث تغییر اندک بوی ادرار شود. اگر بعد از چندبار رفتن به دست‌شویی، همچنان ادرارتان بوی بدی داشت، یا اگر علاوه بر بوی بد، رنگ ادرارتان هم تیره و کدر شده بود، باید نگران عفونت مجاری ادراری باشید و زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

احساس فشار، درد و گرفتگی عضلات اطراف مثانه یا لگن

این علامت به‌ویژه در خانم‌های مسن‌ دیده می‌شود که به‌دلیل ابتلا به عفونت مجاری ادراری، دچار احساس درد، فشار و گرفتگی عضلانی در ناحیه‌ی شکم می‌شوند. براساس دستورالعمل‌های مؤسسه‌ی ملی بیماری‌های گوارشی، کلیوی و دیابت آمریکا، این‌ها مشخص‌ترین علائم عفونت مجاری ادراری در بعضی خانم‌هاست؛ در حالی که خیلی‌ها، آن‌ها را نادیده می‌گیرند یا به چیز دیگری ارتباط می‌دهند. بسیار مهم است که خانم‌ها در صورت بروز چنین دردهایی، از سوی پزشک بررسی شوند.

 

خستگی شدید

عفونت مجاری ادراری، به مثانه مربوط است و درست مثل هر عفونت دیگری، وقتی به وجود می‌آید و بدن احساس می‌کند جایی از کار می‌لنگد، وارد وضعیت التهابی می‌شود. درنتیجه گلبول‌های سفید، موسوم به اینترلوکین، در بدن آزاد و باعث می‌شوند که مدام، احساس خستگی کنید. بنابراین اگر احساس خواب‌آلودگی در طول روز رهای‌تان نمی‌کند، حتی اگر به‌اندازه‌ی کافی هم استراحت کرده‌اید و با وجود خواب بیشتر، ظرف چند روز برطرف نمی‌شود، بهتر است برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

 

تب

کنار دیگر علائم عفونت مجاری ادراری، بروز تب به‌معنای آن است که عفونت، به وضعیت جدی بدل شده و به کلیه‌ها رسیده است. اگر تب شما بیش از 5/38 درجه است یا هم‌زمان دچار لرز و عرق‌ریزی شبانه می‌شوید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.