دانا بانو

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.66216

در این شماره، مانتوی دراپه، مناسب فصول گرم سال را به شما آموزش می‌دهیم. این مانتو، مناسب پارچه‌های لَخت است که ریزش دارد و لباس را خوش‌فرم‌تر نشان می‌دهد.

برای این کار، به الگوی بالاتنه‌ی جلو و پشت نیاز داریم. به‌اندازه‌ی دلخواه، به قد بالاتنه می‌افزاییم و سجاف و دگمه‌خور را اضافه می‌کنیم.

از سرشانه در قسمت یقه، نیم‌سانتی‌متر و در جلو 4 تا 5 سانتی‌‌متر علامت می‌زنیم. این دو نقطه را به‌صورت هلال به هم وصل می‌کنیم و بازی یقه را طراحی می‌کنیم.

در قسمت سرشانه، 2 سانتی‌‌متر از پنس داخل می‌شویم و درواقع، آن را 2 سانتی‌متر جلوتر انتقال می‌دهیم و می‌چسبانیم.

از پایین الگو، 8 تا 10 سانتی‌متر بالا می‌رویم و علامت می‌زنیم.

از سر پنس سرشانه به وسطش، کمرخطی می‌کشیم و از آن‌جا به نقطه‌ی مشخص‌شده در پهلو هلال می‌کنیم.

در قسمت پشت هم مانند جلو، نیم سانتی‌متر از سرشانه و وسط پشت یقه علامت می‌زنیم و بازی یقه را طراحی می‌کنیم. از پایین لباس نیز، 8 تا 10 سانتی‌متر بالا می‌رویم و علامت می‌زنیم. پنس سرشانه را می‌بندیم و از آن‌جا خطی به وسط پنس کمر می‌کشیم و بعد، به نقطه‌ی مشخص در پهلو هلال می‌کنیم (مانند شکل).

حالا در وسط کاغذ الگوی دیگری، خطی عمود می‌کشیم و تکه‌های پهلوی پشت و جلو را طوری قرار می‌دهیم که قسمت پایین لباس در دو طرف این خط، زاویه‌ی 45 تا 90 درجه را تشکیل دهد. از قسمت سرشانه، قد آستین را طوری مانند پرگار علامت می‌زنیم که دو سمت خط، مساوی باشد و بعد، گونیا را طوری روی خط وسط قرار می‌دهیم که زاویه‌ی قائمه درست شود و خطوط دو سمت، خط را قطع کند (مانند شکل)                                          الگو را روی پارچه قرار می‌دهیم، برش می‌زنیم و برای یقه‌ی پشت و جلو، سجاف می‌بریم (مانند شکل).

 حالا تکه‌های برش‌خورده را به هم می‌دوزیم. تکه‌ی جلو را در قسمت پهلوی جلو وصل می‌کنیم و پشت را هم در قسمت پهلوی پشت می‌دوزیم. در این لباس، درز روی آستین قرار می‌گیرد. قسمت‌های برش هلالی را بعد از دوخت، حتماً چرت می‌زنیم تا برش هلال درست نشان داده شود (مانند شکل).

 سجاف یقه و دگمه‌خور لباس را لایی می‌چسبانیم و می‌دوزیم. بعد جادگمه و دگمه‌ی لباس را می‌دوزیم و آن را اتو می‌کنیم. حالا ما یک مانتوی دراپه داریم (مانند شکل).

 چیدمان

آیا از نحوه‌ی چیدمان میز غذا یا سفره برای مهمان‌های خاص اطلاع دارید؟

اگر بهترین غذاها را هم بپزید و از شیک‌ترین ظروف برای سرو استفاده کنید و چینش میز غذای‌تان مناسب نباشد، پذیرایی شما جلوه‌ی زیبایی نخواهد داشت.

در این‌جا ما چیدمان صحیح میز غذا را برای‌تان بیان می‌کنیم تا تلاش شما برای پذیرایی از مهمانان عزیزتان بیشتر به چشم بیاید.

اگر برای پذیرایی از میز استفاده می‌کنید، بهتر است رومیزی سفید کتانی روی آن پهن کنید؛ طوری که از هر سمت، حدود 25 سانتی‌متر آویزان شود.

اگر میز شام را مهیا می‌کنید، بهتر است در دو سمت شمعدان‌های پایه‌کوتاه با شمع‌های روشن بگذارید. نور محیط را کم و موزیک ملایمی پخش کنید تا جمع شما، حالت شاعرانه‌ای به خود بگیرد.

از دستمال‌سفره‌های رنگی و طرح‌دار بازاری استفاده نکنید؛ بلکه دستمال‌هایی از جنس رومیزی و هم‌رنگ آن در ابعاد 45 در 45 سانتی‌متر به‌کار بگیرید؛ به تعداد افرادی که قرار است سر میز بنشینند.

روی دستمال‌ها را با طرح‌های رنگی زیبا گلدوزی یا شماره‌دوزی کنید و به این ترتیب، حسن سلیقه‌ی خود را به دیگران نشان دهید.

شاید دوست داشته باشید از گل‌های طبیعی برای تزئین میز غذا استفاده کنید. در این صورت توصیه می‌شود که گلدان را وسط میز قرار دهید و در آن، از گل‌های رنگی با بوی کم و ساقه‌های کوتاه استفاده کنید.

حالا برای چینش ظروف، دورتادور سفره را به فاصله‌ی 75 سانتی‌متر بشقاب تخت بچینید. اگر از میز استفاده می‌کنید، بشقاب‌ها را روبه‌روی صندلی‌ها بگذارید. قاشق و کارد را در سمت راست بشقاب، طوری قرار دهید که لبه‌ی تیز کارد به سمت بشقاب باشد. چنگال را در سمت چپ بشقاب و لیوان‌ها را بالای آن در سمت راست بچینید (اگر از دو نوع نوشیدنی استفاده می‌کنید، دو لیوان در دو سمت بشقاب‌ها قرار دهید).

اگر مهمانی رسمی دارید، بهتر است از گیلاس یا لیوان‌های پایه‌بلند استفاده کنید.

نمکدان به تعداد کافی و فواصل کم، روی میز قرار دهید.

اگر سوپ و سالاد برای پیش‌غذا آماده کرده‌اید، حتماً روی بشقاب تخت، بشقابی کوچک و بشقابی گود قرار دهید.

در صورتی که قرار است دسر همراه غذا سرو شود، باید بشقاب کوچک و کارد و چنگال مخصوص آن را در بالای بشقاب غذاخوری قرار دهید.

نکته:

اگر مهمانان شما چپ‌دست هستند، چینش کارد و چنگال و قاشق در جهت معکوس قرار می‌گیرد.

 توجه داشته باشید که در مهمانی‌های رسمی، زن و شوهرها به غیر از زوج‌های جوان روبه‌روی هم می‌نشینند و خانم و آقای میزبان، در دو سر میز قرار می‌گیرند.

 برای تزئین دستمال‌سفره‌های میز شام هم، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

دستمال مورد نظر را باز کنید و چهار گوشه‌ی آن را به سمت مرکز تا بزنید (مانند شکل).

همین عمل را یک‌بار دیگر تکرار کنید، تا مربع کوچک‌تری به‌دست آید (مانند شکل).

 دستمال را به سمت پشت برگردانید و باز هم به همان روش، به سمت مرکز تا بزنید (مانند شکل).

 حالا انگشت‌تان را در مرکز لوزی قرار دهید و یک گوشه از پشت دستمال را به‌آرامی بالا بکشید. این کار را در سه گوشه‌ی دیگر لوزی هم تکرار کنید (مانند شکل).

حالا از این مدل دستمال‌سفره که به شکل گل درآمده، به تعداد مهمانان درست کنید و درون بشقاب‌ها قرار دهید.