فاتح میدان خواستگاری کیست؟

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.66226

نسخه‌ای برای موفقیت در خواستگاری

چند نکته‌ی مهم که دختران باید پیش از «بله‌گفتن» به خواستگار بدانند

فاتح میدان خواستگاری کیست؟

الهام میرشکاری

انسان دوبار متولد می‌شود: یک‌بار از مادر و یک‌بار هم هنگام ازدواج. حتماً این جمله‌ی کلیشه‌ای را بارها شنیده‌اید. شاید خیلی دور از ذهن است، اما باید گفت این نقل قول عامیانه، تا حدودی درست و سنجیده است. اگر هنگام ازدواج چشم‌تان را بر واقعیات باز کنید، بی‌شک با موفقیت در تولد دوم‌تان گام نهاده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهد که پسران، بیش از دختران هنگام انتخاب همسر و خواستگاری منطقی‌اند. این نکته، بیشتر به احساسات و عواطف دختران برمی‌گردد که گاهی اجازه نمی‌دهد منطقِ درون حرف خودش را بزند. گاهی اتفاقاتی در زندگی یک دختر رخ می‌دهد که احتمال انتخاب شریک زندگی از سر عواطف را چندین برابر می‌کند. در ادامه، چند موقعیت را که باعث می‌شود بله‌گفتن به خواستگار از روی منطق نباشد، به‌صورت مصداقی و تمثیلی مرور می‌کنیم.

کینه و تلافی ممنوع

هرقدر آقایان می‌توانند به‌موقع احساسات خود را کنترل کنند و اغلب تصمیمات منطقی بگیرند، خانم‌ها می‌توانند به همان شدت سر خودشان را کلاه بگذارند، واقعیت‌ها را نبینند و خودشان را با هر شرایطی تطبیق بدهند. البته نه همیشه، بلکه در مواجهه با امر مبارک ازدواج. در این میان وظیفه‌ی ما چیست؟ چندوقت پیش، خواستگاری برای‌تان آمده که از خیلی جهات او را پسندیده‌اید؛ اما به هر دلیلی مجبور شدید ردش کنید. ممکن است خانواده‌ی شما مخالفت کرده و او را نپسندیده باشند یا زمین و زمان دست به دست هم داده باشند که این ازدواج سر نگیرد. حالا بعد از مدت کوتاهی و در حالی که فکرتان همچنان مشغول اوست، خواستگار جدیدی برای‌تان پیدا شده است. در این شرایط اگر خیلی سریع تصمیم می‌گیرید که او را بپذیرید، همین حالا دست نگه‌دارید. کنار همه‌ی آماده‌سازی‌های ظاهری که لازم است برای یک مراسم خواستگاری پیدا کنید، داشتن آمادگی ذهنی هم نقش خیلی مهمی دارد. ممکن است ناخواسته از روی لج‌بازی تصمیم بگیرید و این فرد جدید را به زندگی‌تان راه بدهید؛ یا ممکن است بخواهید مخالفت دیگران را با تصمیم اشتباه و آزار دادن‌شان تلافی کنید؛ یا ممکن است دیگر از انتظار برای تشکیل زندگی مشترک خسته شده باشید؛ یا در حالت ایده‌آل، خودتان را گول بزنید که دیگر از فکر مرد رؤیاهای‌تان درآمده‌اید که برحسب تصادف خواستگار قبلی‌تان بوده است. به خاطر داشته باشید که این اشتباه، یکی از بدترین و بزرگ‌ترین اشتباهاتی‌ست که می‌توانید در حق خودتان و آدم جدیدی که قصد ورود به زندگی‌تان را دارد مرتکب شوید. خودتان را گول نزنید. قبول کنید که ممکن است تا مدتی فکرتان درگیر خواستگار قبلی‌تان باشد. به خودتان فرصت بدهید و تا وقتی که واقعاً نتوانسته‌اید خود را به‌عنوان همسر کنار فرد دیگری تصور کنید، آدم جدیدی را به خانه‌تان راه ندهید.

 نحوه‌ی رفتار در روزهای اول آشنایی

ازدواج‌کردن، آداب خودش را دارد و واقعیت این است. شخصی که برای این آداب ارزش خاصی قائل نیست، احتمالاً برای ازدواج هم اهمیتی قائل نمی‌شود. یکی از دروغ‌هایی که خانم‌ها معمولاً در مواجهه با خواستگار جدید به خود می‌گویند، این است که برای‌شان مهم نیست پس از جلسه‌ی آشنایی، خواستگار محترم آن‌ها را کجا دعوت کند. منظور ما هرگز این نیست که قرار است طرف مقابل را توی خرج بیندازید و تشریفات زیادی برای مقدمات ازدواج در نظر بگیرید. منظور این است که با خودتان صادق باشید. اگر خواستگار جدید برای اولین ناهار آشنایی، شما را به یک پیاده‌روی طولانی می‌برد و بعد هم با چند بسته چیپس و پفک سروته ماجرا را هم می‌آورد، شک نکنید که یک پای کار می‌لنگد: یا ازدواج با شما را جدی نگرفته است، یا شما را و یا از آداب اجتماعی، به‌اندازه‌ی سر سوزنی هم اطلاع ندارد. در هر صورت، بهتر است از خود بپرسید: «می‌توانم با این مرد ازدواج کنم؟» اگر جواب‌تان به‌صورت قطعی منفی نبود، می‌توانید جلسه‌ی دیگری هم به او فرصت بدهید؛ ولی احتمال این‌که خودش را تغییر بدهد، خیلی کم است. به یاد داشته باشید که آدم‌ها نه‌تنها پس از ازدواج عوض نمی‌شوند، بلکه خود قبلی‌شان را با شدت بیشتری نشان خواهند داد. بنابراین خود را گول نزنید و منتظر معجزه‌ی تغییر هم نمانید. به خودتان حق بدهید که توقعاتی بجا داشته باشید. این توقعات، با عمل برطرف می‌شوند نه با حرف و رؤیاپردازی برای آینده.

دوست داشتن به وقت آینده

یکی از اشتباهات خیلی رایج دخترخانم‌ها، به‌ویژه در شرایط فعلی که آمار ازدواج کاهش پیدا کرده، امیدداشتن به آینده برای جذب‌شدن به خواستگار جدیدشان است. آن‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده، ازدواج کنند. به همین دلیل ممکن است دست به کارهای عجیب و غریبی بزنند. این اتفاق ممکن است برای شما هم بیفتد. مثلاً ممکن است به‌محض این‌که خواستگار جدید از در وارد شد، صدایی در درون‌تان بگوید: «ما به درد هم نمی‌خوریم.» ممکن است در طول جلسه‌ی خواستگاری، این صدا شدت هم پیدا کند؛ اما به‌محض شنیدن سوابق خوب خانوادگی یا وضعیت مالی مناسب، شما با دست خودتان این صدا را ساکت کنید. البته می‌توانید به او فرصت بیشتری بدهید و چند جلسه بیشتر او را ببینید؛ اما توجه داشته باشید که اغلب اوقات، تأثیر برخورد اولیه همچنان باقی‌ست و بقیه‌ی جلسات، تنها جهت گول‌زدن‌تان است. درست است که درباره‌ی ازدواج‌کردن باید منطقی بود، اما وجود احساسات مثبت دربارة یک‌دیگر را هم فراموش نکنید. کسی که از اول برای‌تان دوست‌داشتنی نیست، به احتمال قوی تا آخر هم دوست‌داشتنی نخواهد شد.