با چه سؤالاتی نیمه‌ی گم‌شده‌ی خود را بیابم؟

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.66232

رقیه رضاپور

تشکیل خانواده، از مراحل مهم زندگی برای هر دختر و پسر جوان‌ و امری بسیار حیاتی در تکامل فرد است. یکی از مقدمات تشکیل خانواده، برگزاری مراسم خواستگاری‌ست. فرقی نمی‌کند مراسم شما سنتی باشد و خانواده‌ها پادرمیانی کنند یا به‌صورت مدرن باشد و خود شخص آستین‌ها را بالا بزند. اغلب افراد دغدغه‌ی این را دارند که چه سؤالاتی را در مراسم خواستگاری باید مطرح کنند و چگونه می‌توان به شخصیت اصلی طرف مقابل پی برد. هیچ‌گاه در امر ازدواج عجول نباشید؛ زیرا شناخت طرف مقابل‌تان بسیار مهم است. اگر بار‌ها به خواستگاری رفته‌اید یا به خواستگاری‌تان‌ آمده‌اند و هنوز نیمه‌ی گم‌شده‌تان را نیافته‌اید، ناامید نباشید. نیمه‌ی گم‌شده‌ی شما با جدیت تمام در جست‌وجوی شما یا به انتظار شما نشسته ‌است. اگر به خودتان زمان بدهید، حتماً خواسته‌ی دل‌تان اجابت می‌شود. در ادامه به سؤالات مهمی می‌پردازیم که شما را در اولین قرار ملاقات عاشقانه‌تان یاری می‌کند.

۱. آیا رؤیای تحقق هدفی را در دل و جان می‌پرورانید؟

اگر شما رؤیایی در سر دارید و تحقق آن برای‌تان بسیار اهمیت دارد، مواظب باشید دسته‌گل به آب ندهید. وقتی در جلسه‌ی خواستگاری حاضر می‌شوید، از او بپرسید که آیا رؤیایی در سر دارد. خواسته‌ای که انسان‌ها از زندگی دارند، می‌تواند تأثیر مستقیمی در عمل‌کرد و به‌تبع کیفیت زندگی‌شان بگذارد. اگر او رؤیایی در سر نداشت و زندگی متعارف را ترجیح می‌داد، قدرت عمل از آن شما خواهد بود؛ البته این در صورتی محقق خواهد شد که شما رؤیای‌تان را با او به اشتراک بگذارید و رضایتش را برای همراهی به دست آورید. برای مثال ممکن است خواسته‌ی شما این باشد که کانون فرهنگی ـ هنری‌ای تأسیس کنید و علاوه بر همسرداری و رسیدگی به فرزندان، ساعاتی از اوقات خود را در آن مؤسسه بگذرانید. تحقق این خواسته‌ی شما، رضایت همسر‌تان را می‌طلبد و اگر نتوانستید او را با خود همراه کنید، مطمئناً نه‌تنها در عملی‌کردن رؤیای‌تان نمی‌توانید قدمی بردارید، بلکه زندگی زناشویی‌تان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین در ابتدای امر، باید ببینید رؤیاهای شما و همسر ‌آینده‌تان در تعارض با هم نباشند.

۲. ارزشمندترین دارایی زندگی شما چه چیزی‌ست؟

خصیصه‌ای که در انسان‌ها مصداق دارد، این است که همگی اهل اُنس‌گرفتن هستند. آنچه مورد مؤانست ما قرار می‌گیرد، بسیار متنوع و میزان آن دارای شدت و ضعف است. گوشی‌های همراه را در نظر بگیرید. مگر نه این است که بسیاری از افراد نمی‌توانند حتی موقع خواب از آن دل بِکَنَند؟ این مؤانست در حالی اتفاق می‌افتد که تحقیقات علمی، درباره‌ی ارتعاشات زیان‌آور آن‌ها بر سلامت افراد هشدار می‌دهند. این یک مدل مؤانست است که علاوه بر زیان‌های جسمی، علایق و گرایش‌های افراد ـ به‌ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان ـ را در جهت سوئی شکل می‌دهد. با توجه به این مثال ساده، می‌توانید حدس بزنید که اگر در خانواده‌ای فقدان امور معنوی حس شود، همسران و فرزندان چه خسرانی را متحمل خواهند شد. خانم و آقای محترم، ارزشمندترین دارایی زندگی شما چه چیزی‌ست؟ اگر احتیاج به فرصت بیشتری دارید تا جواب این سؤال را بدهید، زنگ‌ هشدار به صدا درخواهد آمد. با چه چیزی بیشتر انس دارید؟ در مراوده با هر‌چه هستید، بدانید که خواه‌ناخواه بر شیوه‌ی زندگی شما اثر خواهد گذاشت. اگر وقت زیادی برای تلویزیون می‌گذارید، مطمئن باشید که کمتر قادر خواهید بود قوه‌ی خیال‌تان را کنترل کنید. قوه‌ی خیال مهارگسیخته، هیچ اطاعتی از عقلی ندارد که به‌طور فطری متمایل به قرب الهی‌ست؛ حتی می‌تواند در روند انتخاب همسر بر شما اثر بگذارد و با الگوبرداری از فرهنگ مصرفی ـ غربی، قدرت تصمیم‌گیری‌تان را مختل کند و نتوانید همسری متعهد و باایمان انتخاب کنید. پیش از آن‌که از همسر‌تان درباره‌ی ارزشمندترین دارایی‌ زندگی‌اش بپرسید، بررسی کنید در زندگی‌ خودتان مصداق این مورد کدام است.

۳. اگر ارث هنگفتی به شما برسد، طوری که از هر فعالیت اقتصادی بی‌نیازتان کند، زمان‌تان را چگونه می‌گذرانید؟

پاسخ این پرسش، بسیاری از خصوصیت‌های شخصیتی همسر‌ آینده‌تان را آشکار می‌کند. اگر او تنها ترجیح می‌دهد روی کاناپه جلوی تلویزیون لم بدهد، باید احساس خطر کنید؛ اما اگر دوست دارد به کار فعلی‌اش ادامه دهد یا در حوزه‌های مورد علاقه‌ی خود سرمایه‌گذاری کند، با فردی هدف‌محور مواجه هستید. وظیفه‌ی آدمی، تنها تأمین نیاز‌های خود نیست. آقای خانه علاوه بر این‌که پدر خانواده است، فرزند پدر و مادرش نیز هست و همین‌طور در قبال ارباب‌رجوع‌ها هم وظیفه‌ای دارد و باید حق همسایه را نیز به‌جای آورد. به‌طور کلی همه، درباره‌ی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم مسئول هستیم و همان‌طور که انسان‌های دیگر در سرنوشت ما نقش دارند، ما نیز ناگزیریم در مواجهه با دیگران حق‌الناس را رعایت کنیم تا روابط مؤثری داشته باشیم. وقتی از روابط انسانی فراتر می‌رویم، خداوند نیز بر ما حقوقی دارد که ادای آن‌ها شکر منعم را به‌جای آوردن است. وقتی منتظر جواب از همسر‌ آینده‌تان هستید، با شنیدن جواب‌های کلی قانع نشوید و جزئیات را جویا شوید. از او بخواهید منظورش را با مثال توضیح دهد. جزئیات، بیشتر شخصیت او را آشکار می‌کند.

۴. نظر شما درباره‌ی جذابیت‌های جسمانی ـ جنسی همسر آینده‌تان چیست؟

شاید به نظر‌تان بیاید که لزومی ندارد با طرح چنین سؤالاتی، خودتان را متهم به بی‌حیایی کنید؛ اما سخت در اشتباه هستید. درست است در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که صحبت درباره‌ی روابط جنسی تابو قلمداد می‌شود و این حوزه، جزو قلمروهای ممنوع است، اما نباید از نظر دور داشت که روابط جنسی زوجین، مقوله‌ی مهمی‌ست و متأسفانه طلاق عاطفی، یکی از پی‌آمد‌های ناگوار عدم آگاهی و عدم آموزش مؤثر درباره‌‌ی آن است. البته فراموش نکنید که صحبت درباره‌ی مسائل جنسی، در جلسات نهایی خواستگاری باید مطرح شود؛ زمانی‌‌که تحقیقات انجام شده است و دو طرف تصمیم خود را برای ازدواج، قطعی کرده‌اند. بهتر است این مسائل، غیرمستقیم و تنها با اشاره‌ای کوتاه مطرح شود. شما می‌توانید از چگونگی پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و عکس‌العمل‌های او، از جمله شرم و حیا، سرخ‌شدن یا نگاه‌های تیز و خیره، به بسیاری از جنبه‌های شخصیتی‌اش پی ببرید. تا جایی که برای‌تان ممکن است، صریح درباره‌ی مسائل جنسی صحبت نکنید و خودتان را در معرض تهمت قرار ندهید؛ زیرا ممکن است پاسخی جسورانه از طرف شما، آتش قضاوت‌های نادرست را در ذهن همسر‌ آینده‌تان روشن کند. از جمله سؤال‌هایی که در همین راستا می‌توانید مطرح کنید، به قرار زیر است:

با مشکلات و انحرافات جنسی چقدر آشنایی دارید؟

رابطه‌ی جنسی در بستر خانواده چه جایگاهی دارد؟

نقش اصلی زن یا مرد در رابطه‌ی جنسی چیست؟

انتظاراتی که زن و مرد از رابطه‌ی جنسی دارند متفاوت است؟ چرا؟

۵. برای تهیه‌ی املت خوشمزه چه چیزهایی لازم دارید؟

نگذارید جلسه‌ی خواستگاری حالتی رسمی و خسته‌کننده به خود بگیرد. گاهی با طنزی که چاشنی کلام‌تان می‌کنید، جوّ جلسه را کنترل کنید. از آنچه همسر‌ آینده‌تان را سر ذوق می‌آورد، سؤال کنید. بهترین راهنمای چگونگی مراوده‌ی شما با او، جواب‌هایی‌ست که او به سؤال‌های شما می‌دهد. این سؤالات را دست‌کم نگیرید. شاید بگویید به نظر می‌رسد سؤال‌های دیگری نیز باقی مانده ‌است. منکر این حقیقت نیستیم که سؤالات در این زمینه بی‌نهایت هستند؛ اما آنچه اهمیت دارد، درک این موضوع است که ارزشمندترین دارایی همسر‌ شما باید ایمان او به خداوند باشد. وقتی او خود را بندة خدا بداند، شما با آرامش تمام می‌توانید به او تکیه کنید و از هیچ گزند دنیایی هراسی به دل راه ندهید. شناسایی گوهر ایمان در همسر ‌آینده‌تان، مستلزم این است که شما نیز از آن بهره‌ای داشته ‌باشید. با این اوصاف، ارزشمندترین دارایی زندگی شما چیست؟ آیا به نظر شما ایمان می‌تواند ارزشمندترین دارایی انسان باشد؟