ذهن‌تکانی در خرید

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2018.66239

وسایل برقی

روی‌کرد افراد به وسایل برقی و فن‌آوری‌های جدید سه نوع است:

گروه اول افرادی هستند که منتظر ورود محصولات جدید به بازارند و مشتری «اولین‌های بازار» هستند. اگر این محصول جدید امکانات و آسایش خوبی فراهم کند، این گروه توفیق داشتند که زودتر از آن بهره‌مند شوند و البته برخی مواقع، به این نتیجه می‌رسند که با توجه به سبک زندگی، برخی از وسایل موجود کاربری چندانی ندارند و آن را کنار می‌گذارند؛

گروه دوم افرادی هستند که بعد از رواج یک محصول فن‌آوری در بازار، آن را تهیه می‌کنند؛

گروه سوم افرادی هستند که از هر نوع تغییر و فن‌آوری جدید روی‌گردان هستند و اصولاً فقط با جبر روزگار، به سمت محصولات جدید می‌روند. وقتی یک محصول جدید وارد بازار می‌شود، این گروه از محصول و مصرف‌کنندگان آن انتقاد می‌کنند؛ چون اعتقاد دارند که گذشته بهتر از حال است و وابستگی و چسبندگی زیادی به گذشته دارند.

 

از سوی دیگر وسایل برقی و فن‌آوری‌های متنوع موجود در هر خانه، به چند دسته تقسیم می‌شود:

1. وسایل پرکاربرد مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی، تلفن همراه و رایانه؛

2. وسایل با کاربرد هفتگی یا ماهانه؛

3. وسایل با کاربرد چندماه یک‌بار (سالی دو ـ سه‌بار)؛

4. وسایلی که در چند سال اخیر استفاده نشده است.

این‌که وسایل موجود در هر خانه جزء کدام یک از موارد فوق باشد، به قابلیت‌های آن وسیله و سبک زندگی اعضای خانواده بستگی دارد. برای مثال دستگاه پلوپز، در خانه‌ای کاربرد روزانه دارد و در خانه‌ی دیگر، چند سال یک‌بار هم استفاده نمی‌شود؛ یا دستگاه بخارپز در خانه‌ای کاربرد هفتگی دارد و در خانه‌ی دیگر، طی چند سال اخیر استفاده نشده است. از سوی دیگر با توسعه‌ی فن‌آوری، برخی محصولات ارزش خود را در زندگی امروزی، از دست داده‌اند؛ مانند کامپیوترهای شخصی قدیمی، دوربین‌های فیلم‌برداری قدیمی و سرخ‌کن‌های قدیمی با مصرف نیم‌کیلو روغن.

 

نکاتی برای خرید وسایل برقی

قبل از تصمیم برای خرید یک کالا، متناسب با سبک زندگی، باید نیازسنجی شود؛ چون لزوماً هر وسیله‌ای برای هر خانه‌ای کاربرد ندارد.

همه‌ی مارک‌های مشهور تولیدکننده‌ی وسیله‌ی برقی، در تولید انواع وسایل کیفیت بالایی ندارند و باید قبل از خرید، مارک‌های باکیفیت در آن زمینه‌ شناسایی شود. حتی در عمل دیده می‌شود که بهترین دوربین فیلم‌برداری و بهترین دوربین عکاسی، از آنِ یک مارک مشهور نیست.

اطلاعات برای شناخت کیفیت محصول، به‌روز باشد. شهرت یک مارک در سال‌ها قبل، لزوماً تضمین‌کننده‌ی کیفیت خوب آن در بازار فعلی نیست.

با پیشرفت تکنولوژی، کارآمدی محصولات بهتر و گسترده‌تر می‌شود. بهترین انتخاب در خرید، این است که محصولاتِ روز بازار تهیه شود.

از خرید محصولات خارجی با برندهای ناشناخته که امکان دسترسی به خدمات پس از فروش ندارند خودداری شود.

قبل از خرید نهایی، قیمت محصول بررسی شود تا با کمترین بها خریداری شود.

با مراجعه به سایت‌های مختلف یا مراجعه‌ی حضوری به اماکن فروش محصولات لوازم برقی، می‌توان اطلاعات خوبی درباره‌ی تنوع فعلی محصول، کیفیت مارک‌ها و قیمت به دست آورد.

برخی محصولات، تکنولوژی چندان پیچیده‌ای ندارند و بخش عمده‌ی تفاوت قیمت، به‌دلیل شهرت تولیدکننده است. پس باید در نظر داشت که تنها برای شهرت، پول پرداخت نشود.

خدمات پس از فروش و امکان دسترسی به تعمیرکار و قطعات یدکی، عامل تصمیم‌گیری مهمی‌ست. خرید محصولات باکیفیت ایرانی، می‌تواند تضمین‌کننده‌ی دسترسی به خدمات پس از فروش باشد.

اگر محصول برای استفاده در شهرستان‌های کوچک یا روستاها خریده می‌شود، حتماً باید دسترسی به نصاب و تعمیرکار محصول را بررسی کرد. بهتر است محصول از همان استان و متناسب با دسترسی به امکانات خریده شود. خرید محصول از تولیدکننده‌های مشهور داخلی، بهترین گزینه است.

حمایت از تولیدکننده‌ی داخلی و اشتغال و کارآفرینی برای نیروی انسانی کشور را باید در نظر گرفت؛ به‌ویژه که کیفیت برخی محصولات داخلی کاملاً قابل رقابت با محصول خارجی‌ست.

هنگام خرید محصول از نمایندگی، حتماً بررسی شود که فروشگاه مزبور، جزو نمایندگی‌های معتبر و مورد تأیید باشد. موارد متعددی مشاهده شده که فروشنده، ادعای نمایندگی محصول را دارد و پس از خرید، شرکت ادعا را کذب دانسته و به‌دلیل خرید از فروشگاه‌های متفرقه، از ارائه‌ی خدمات رایگان دوره‌ی گارانتی یا خدمات نصب دستگاه، خودداری کرده است.

 

  یک تصمیم با مطالعه، می‌تواند تضمین‌کننده‌ی خریدی خوب و کاربردی باشد.

 

پیشنهادهایی برای نگه‌داری وسایل برقی

1. در چیدمان وسایل، اولویت دسترسی با وسایل پرکاربرد است.

2. برای وسایلی که به دلیل قدیمی‌شدن فن‌آوری، محبوبیتی در خانه ندارند، باید راهکاری پیدا کرد و آن‌ها را از خانه خارج کرد تا فضای خانه نفسی بکشد و در صورت امکان، این وسایل به مصرف برسد. برای مثال کامپیوترهای شخصی قدیمی، در برخی اماکن به‌ویژه برای مصارف عمومی (مانند مدارس، مساجد، دفاتر برخی سازمان‌ها و مؤسسات خیریه) کاربرد خوبی دارد.

3. برخی وسایل مانند بخارپز و سرخ‌کن‌های قدیمی، ابتدا با استقبال روبه‌رو شدند؛ ولی به‌دلیل عدم سنخیت با سبک زندگی، در اکثر خانه­ها به انتهای کابینت یا انباری منتقل گردیدند. پیشنهاد می‌شود این وسایل نیز در قالب واگذاری به افرادی که تمایل مصرف دارند، از خانه خارج و از نگه‌داری بلااستفاده خودداری شود.

4. وسایلی را که خراب شده‌اند و به دلایلی تعمیر آن مقرون‌به‌صرفه نیست، می‌توان به تعمیرگاه‌های مرتبط واگذار کرد تا از قطعات آن برای تعمیرات استفاده کنند.

5. در نظافت وسایل برقی، دقت لازم باشد تا موتور آن آسیب نبیند.