دانا بانو

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.66240

دانابانو

مریم بهروزی‌راد 

دوخت دامن تنگ بدون الگو

می‌توانید با شصت سانتی‌متر پارچه، دامنی تنگ و مجلسی برای خود بدوزید. برای این کار، به سه اندازه‌ی دور کمر، دور باسن و قد دامن نیاز دارید.

پارچه را دولا کنید و قد دامن را اندازه بزنید. 1 سانتی‌متر از بالا و 3 سانتی‌متر از پایین برای درز اضافه کنید و علامت بزنید (همیشه ترکی پارچه را برای قد لباس اندازه بزنید).

حالا یک‌چهارم دور باسن را به اضافه‌ی 1 کنید، از سمت دولای بسته‌ی پارچه جلو بروید و خط پهلو را علامت بزنید. از آن‌جا 2 تا 3 سانتی‌متر برای جای دوخت علامت بزنید.

قسمت بالای کادر، خط کمر می‌شود. از خط کمر، 18 سانتی‌متر پایین بیایید و خط باسن را به امتداد خط کمر بکشید.

روی خط کمر در خط پهلو، بین 2 تا 3 سانتی‌متر برای پنس پهلو داخل الگو بروید، علامت بزنید و به خط باسن اریب کنید.

 از پنس پهلو تا وسط جلو را اندازه بگیرید، تقسیم بر 2 کنید و از طرفین این نقطه، 5/1 سانتی‌متر بروید و به بلندی 10 سانتی‌متر، پنس جلو را رسم کنید (مانند شکل 1).

 

برای الگوی پشت هم، قسمت ترکی پارچه را روی هم تا بزنید، یک‌چهارم دور باسن را منهای 1 کنید و مانند جلو، 2 تا 3 سانتی‌متر برای جای دوخت به آن بیفزایید. سپس قد دامن را علامت بزنید، 1 سانتی‌متر از خط کمر و 2 تا 3 سانتی‌متر از پای دامن برای جای دوخت علامت بزنید.

از خط کمر، 18 سانتی‌متر پایین بیایید و خط باسن را به امتداد خط کمر بکشید.

در خط کمر، 2 سانتی‌متر در قسمت ترکی داخل الگو شوید و برای جای زیپ به خط باسن اریب کنید.

در خط پهلو هم، 2 سانتی‌متر علامت بزنید و برای پنس پهلو به خط باسن اریب کنید.

حالا فاصله‌ی دو پنس را اندازه بگیرید، تقسیم بر 2 کنید، از هر سمت 5/1 سانتی‌متر علامت بزنید و به امتداد 12 سانتی‌متر پایین بیایید، پنس وسط پشت را طراحی کنید. حالا کادری مانند شکل 2 دارید.

 

 اگر خواستید پای دامن تنگ‌تر و به‌اصطلاح خمره‌ای باشد، در دو سمت پایین خط پهلوی آن، از هر طرف 5/1 تا 2 سانتی‌متر علامت بزنید و از این نقاط به خط باسن اریب کنید. حالا خطوطی را که با رنگ سبز کشیده شده، ببُرید.

درز پشت را بدوزید؛ طوری که از خط کمر حدود 20 سانتی‌متر باز باشد.

می‌توانید از پای دامن هم، 20 تا 30 سانتی‌متر برای چاک علامت بزنید (مانند شکل 3).

 

 

 

حالا زیپ و بعد درزهای پهلوی پشت و جلو را به هم بدوزید.

پنس‌ها را بدوزید. دامن‌های جدید کمر ندارند و فقط سجاف در قسمت بالا دوخته می‌شود. برای این کار، پارچه را دولا کنید و دامن را طوری که جلوی دولای دامن روی دولای پارچه قرار گیرد، روی هم مماس کنید. خط جلو، باید صاف باشد. به موازات کمر دامن و به عرض 5 سانتی‌متر، کمر را ببرید. حالا کمر را لایی بچسبانید، قسمت روی سجاف را روی دامن قرار دهید و کمر را بدوزید. درز را اتو کنید، به پشت برگردانید و با زانفیکس به کمر بچسبانید. پایین دامن را هم زانفیکس بچسبانید. این کار، نمای دامن را از روی لباس شیک‌تر نشان می‌دهد و جای دوخت پیدا نیست.

 

حالا دامنی دارید که می‌توانید برای زیباترشدن کار، روی آن را پنل بدوزید یا دوخت‌های تزئینی به سلیقه‌ی خود انجام دهید (مانند شکل 4).

 

از معجزات سرکه غافل نشوید

با سرکه می‌توانید جرم کتری و سماور را از بین ببرید. برای این کار، یک استکان سرکه را با مقداری آب به نسبت مساوی در کتری یا سماور بریزید و بگذارید تا به نقطه‌ی جوش برسد. بدین ترتیب، تمام رسوبات چسبیده به کف و دیواره‌ی ظرف به‌آسانی جدا می‌شود. اجازه دهید تا محلول سرد شود؛ بعد کتری یا سماور را بشویید و تا 24 ساعت در ظرف را باز بگذارید و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا بوی سرکه بپرد.

 

شیرآلات را با سرکه تمیز کنید

مقداری پنبه را به سرکه آغشته کنید و محکم به بدنه‌ی شیرآلات بکشید. بعد آن را با دستمال یا پنبه‌ی تمیزی خشک کنید.

برای تمیزکردن سردوش حمام هم، می‌توانید مقداری سرکه را روی آن بریزید و رسوباتش را از بین ببرید.

 

با سرکه می‌توانید سرویس بهداشتی را هم تمیز کنید

آخر شب، سرکه را در سرویس بهداشتی بریزید و اجازه دهید تا صبح بماند؛ بعد آن را با آب بشویید تا تمام جرم‌ها از بین بروند.

پرده‌ی حمام را با مخلوطی از یک پیمانه سرکه و کمی ماده‌ی پاک‌کننده بشویید.

از سرکه برای نرم و براق‌کردن البسه استفاده کنید

وقتی لباس یا حوله‌ها را در ماشین لباس‌شویی ریختید، در دور آخر شست‌وشو، پیمانه‌ای پر از سرکه را در مخزن ماشین بریزید. این کار باعث براق‌شدن رنگ لباس‌ها می‌شود و اگر از پودرها چیزی لابه‌لای لباس‌ها مانده باشد، سرکه آن را از بین می‌برد.

هنگام شست‌وشوی حوله‌ها هم، به‌جای نرم‌کننده، نصف پیمانه سرکه را در دور آخر شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی بریزید تا آن‌ها را خوش‌بو و نرم کند.

برای پاک‌کردن کاشی یا دیوارهای رنگ روغن هم، سرکه کاربرد دارد

سرکه را در آب داغ بریزید، روی محل مورد نظر بکشید و سریع با دستمال خشک کنید. سرکه در تمیزی آن‌ها معجزه می‌کند. اگر درز بین کاشی و سرامیک‌ها تیره شده، آن‌ها را خیس کنید و با مسواک، روی‌شان سرکه بکشید تا تمیز شوند.  

سرکه در پاک‌کردن شیشه‌ها نیز مؤثر است

بدین منظور، نصف لیوان سرکه را در ظرف بریزید و با نصف لیوان آب شیرین مخلوط کنید. سپس آن را روی شیشه اسپری و با روزنامه، شیشه‌ها را پاک کنید.

استفاده از سرکه در تمیزکردن سطوح غیرچوبی

یک پیمانه سرکه‌ی سفید را با یک پیمانه آب مخلوط کنید، داخل قوطی اسپری بریزید، روی سطوح تلویزیون یا دی‌وی‌دی بپاشید و با اسفنج نرم پاک کنید. اگر می‌خواهید سطوح چوبی یا مبلمان را با سرکه پاک کنید، دستمال را با سرکه نم‌دار کنید و روی سطوح چوبی بکشید.

پاک‌کردن کف‌پوش‌های پلاستیکی با استفاده از سرکه

مقداری سرکه را با آب داغ مخلوط کنید و سطوح را با آن بشویید. اگر سطوح شما چرب شده، می‌توانید به محلول آب و سرکه مقداری نمک بیفزایید تا کارآیی آن دوچندان شود.

از سرکه برای پاک‌کردن لکه‌ی خون استفاده کنید

اگر روی فرش شما لکه‌ی خون به جا مانده، مقداری سرکه و آب و صابون را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی لکه‌ی فرش بکشید. لکه به‌راحتی پاک می‌شود؛ بدون این‌که به فرش شما آسیبی برسد. برای ازبین‌بردن گردوخاک منزل هم، مقداری سرکه را به دستمال بمالید و با آن سطوح مورد نظر را گردگیری کنید.

کاربرد سرکه در آشپزخانه

برای آب‌پزکردن تخم‌مرغ، چند قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید در آب بریزید و تخم‌مرغ را در آن قرار دهید. با این کار، زرده‌ی تخم‌مرغ راحت‌تر شکل می‌گیرد و اگر ترک بخورد، سفیده بیرون نخواهد آمد.

اگر سبزی‌ها پلاسیده، می‌توانید هنگام شست‌وشو مقداری سرکه به آب بیفزایید و سبزی را بشویید. سرکه، باعث طراوت و تازگی سبزی‌ها می‌شود.

اگر دست شما بعد از پوست‌کندن یا خردکردن سیر یا پیاز بو گرفته، دست‌تان را با سرکه‌ی سفید ماساژ دهید و بشویید.

از سرکه برای تمیزکردن مایکروفر هم می‌توانید استفاده کنید

برای تمیزکردن داخل مایکروفر یا فر، یک کاسه سرکه و آب را با هم مخلوط کنید و پنج دقیقه بجوشانید. بخار آن، باعث کنده‌شدن خرده‌های غذا و دفع بوی آن از فر یا مایکروفر می‌شود. چربی‌های روی گاز را هم می‌توان با اسکاج آغشته به سرکه، تمیز و سطوح روی گاز را براق کرد.