کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2018.66348

همایش دختران انقلاب

در حالی که «مسیح علی‌نژاد» به‌عنوان مدافع آزادی زنان برای بی­حجاب‌کردن بانوان ایران دست به هر کاری می­زند و حتی در شب شهادت امام صادق(ع) با انتشار کلیپ زن بی­حجابی که در مقابل مسجدی می­رقصد، قصد توهین به مقدسات شیعیان را دارد، در روز حجاب و عفاف، سراسر کشور ما رنگ و بوی چادر فاطمه‌ی زهرا می­گیرد و همایش­های خودجوش و بزرگ، با تعداد شرکت‌کنندگان بالا نشان می­دهد که هنوز هم پوشش مورد پسند زنان این سرزمین، چادر است و چیزی را بهتر از حجاب نمیدانند. در همین روز خواهرِ مسیح علی‌نژاد در مراسم روز عفاف و حجاب شرکت کرده و می­گوید: «ما وارثان حجاب و حیای حضرت زهرا(س) هستیم و من به نمایندگی از خانواده‌ی کوچک و انقلابی علی‌نژاد می‌گویم که خط قرمز ما، حفظ آرمان‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران، ازجمله حراست از مقام ولایت اهل بیت(ع)، پاسداری از حریم ولایت فقیه و احیا و تداوم حیا و حجاب است. چنانچه هر کسی حتی جگرگوشه‌مان، حتی پاره‌ی تن‌مان، قدم و قلمی بر خط قرمزهای مردم مسلمان ایران بگذارد، ما هم همانند شما مردم در برابرش ایستاده‌ایم و تا آخر می‌ایستیم.» مراسم این روز در کشورمان، آن‌قدر باشکوه بود که مجری پرس‌تی‌وی گفت: «همایش دختران انقلاب نشان داد برخلاف آن‌که دشمنان انقلاب اسلامی سعی دارند جلوه دهند، جوانان انقلابی در ایران بی‌شمارند و تفکر عفت‌مداری در این کشور پرطرف‌دار است.»

 

 

زشت‌ها در اینستاگرام زیبا می­شوند

افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی، رابطه‌ی مستقیمی با تغییر سبک زندگی شخصی افراد دارد. گسترش خودمحوری و خودبینی متأثر از فرهنگ اومانیستی غرب، هم‌زمان با افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی، زمینه‌ساز بروز رفتارهایی با هدف دیده‌شدن با درجات مختلف در برخی افراد شده است. اموری که فطرت هر انسان به زشتی آن اذعان دارد، در اینستاگرام به‌نحوی ترویج می‌شود که به‌تدریج قبح خود را برای مخاطبان از دست می‌دهد و این مسائل قبیح، کم‌کم عادی و حتی زیبا می‌شود. اینستاگرام، محبوب‌ترین شبکه‌ی مورد مصرف جوانان است؛ در حالی که آن‌ها توجهی به این ندارند که منطق، روش، تاکتیک و ذائقه‌سازی راهبران اینستاگرام، آن‌ها را به چه سمتی می‌برد و نمایش زندگی شاد، مرفه و بی‌دردسر اینستاگرام، اثرگذاری زیادی بر روان جوانانی دارد که خود را با کاربران مختلف آن مقایسه می‌کنند. عدم کنترل وقت در شبکه‌ی اجتماعی همچون اینستاگرام، باعث ازبین‌رفتن زمان مهمی از جوانان می‌شود و بنا بر برخی آمار، پنج تا نه ساعت وقت جوانان در اینستاگرام می‌گذرد. از طرفی در کشورهای دیگر، افراد زیر سیزده سال اجازه‌ی استفاده از اینستاگرام را ندارند و تا هجده‌سالگی، تحت نظارت والدین از این شبکه استفاده می‌کنند؛ در حالی که در کشور ما برای این مسئله، هیچ نظارتی وجود ندارد و اختلالات روانی ناشی از استفاده از اینستاگرام، در جوانانی که در آستانه‌ی شکل‌دهی به ذهن خود هستند، به‌مراتب بیشتر بروز می‌کند.

 

 

آمریکا زنان را برای بردگی می­خواهد

فمنیسم، با شعار تساوی بین زن و مرد روی کار آمد؛ اما اکنون با محروم‌کردن زنان از داشتن خانواده‌ی سالم و سرشار از آرامش، تنها افسردگی را برای زنان غربی رقم زده است. این مسئله‌ی غیرقابل انکاری درباره‌ی اوضاع زنان در غرب است؛ اما جالب این‌جاست که غرب، هنوز سنگ برابری زنان و آزادی آن­ها را به سینه می­زند و می­خواهد ارزش ازدست‌رفته‌شان را به آن­ها برگرداند. این در حالی‌ست که هر روز، پرده­ای از جنایات غرب کنار می­رود. نماینده‌ی مردم ژاپن در نشست رسانه‌ای عفاف و حجاب با بیان برخی اتفاقات جنگ جهانی دوم و فجایع ارتش آمریکا گفت: زنان از منظر حقوق بشر آمریکایی، تنها برده هستند. در اواخر جنگ جهانی دوم که زنان هم برای پشتیبانی برخی امور پشت جبهه حضور داشتند، در جزیره‌ی اوکیناوا که اکنون هم پایگاه نیروهای نظامی آمریکا در آن وجود دارد، 240 دانش‌آموز دختر کنار مربی در بیمارستانی کار پرستاری انجام می‌دادند. بیمارستان که ساختمان هم نبود و داخل غاری قرار داشت، بر اثر حمله‌ی شدید نیروهای آمریکایی تخریب شد و دختران پرستار بین مرگ و تجاوز نیروهای آمریکایی، خودکشی را انتخاب کردند. آمریکایی‌ها بعد از ورود به شهر، به بیش از ده‌هزار زن و دختر تجاوز کردند و برای جلوگیری از ادامه‌ی این تجاوزها، فاحشه‌خانه‌ای تشکیل شد تا عده‌ای از زنان برای خدمت به سربازان آمریکایی، در آن حضور داشته باشند؛ ولی از سوی آمریکایی‌ها اعلام شد که در این فاحشه‌خانه، حقوق زنان ضایع می‌شود. پس از انحلال این فاحشه‌خانه، تعداد تجاوز به زنان به بیش از 300 مورد در روز رسید. این داستان واقعی نشان می‌دهد که با وجود ادعای حقوق بشری آمریکا، زنان در منظر آن‌ها برده هستند.

صدکلمه­ای

 

دختران کارآفرین یا دانشمند؟

متأسفانه در ایران، بیشتر خانواده‌ها سعی در تربیت دختران دانشمند دارند؛ اما در شرایط فعلی با توجه به نیازهای سیاسی و مشارکت‌های اجتماعی، ما باید این دیدگاه را تغییر دهیم و دختران کارآفرین تربیت کنیم. از طرفی شکنندگی زنانی که تغذیه‌ی نامناسب دارند و در معرض کارهای سخت نیز قرار می­گیرند و روحیه‌ی ضعیفی هم دارند، ملموس‌تر است و باعث می‌شود افراد در سنین پایین‌تر، دچار بیماری شوند و کارایی و توانمندی متناسب با سن خود را از دست دهند. در یک کلام، باید گفت سن اوج توانمندی زنان در ایران، در وضعیت خوبی قرار ندارد.

 

گردشگران بی­حجاب در ایران

دوباره بحث حجاب گردشگران خارجی در ایران، در رسانه‌ها و از زبان چهره‌های سیاسی و مذهبی داغ شده است. یکی از روحانیان کشور در این‌باره گفته: «توریست‌ها از نظر شرعی و فقهی، جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند. آن‌ها می‌توانند خودشان حجاب را اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آن‌ها وجود ندارد.» بسیاری معتقدند کمی تساهل و تسامح در این زمینه، می‌تواند گره‌های زیادی از صنعت گردشگری کشور و ورود گردشگران خارجی به کشور باز کند. تجربه‌ای که مشابه آن را کشورهای مسلمانی مانند ترکیه و مالزی آزمودند و تا حد بسیاری هم موفق شدند و به رتبه‌های بالایی در این صنعت پول‌ساز در جهان دست یافتند؛ اما واقعاً این راهکار درستی‌ست؟

ورزش، دشمن آلزایمر

تحقیقات نشان داده که احتمال زوال عقل در زنان دارای تناسب ‌اندام 88 درصد کمتر است. 191 زن سوئدی بین 38 تا 60 سال، تست دوچرخه انجام دادند و براساس اوج ظرفیت قلبی ـ عروقی به سه دسته تقسیم شدند: تناسب اندام پایین (59 زن)، تناسب متوسط (92 زن) و تناسب ‌اندام بالا (40 زن). محققان، این زنان را به‌مدت 44 سال مورد مطالعه قرار دادند. در آن زمان 44 زن، دچار زوال عقل شدند؛ 32 درصد از گروه تناسب ‌اندام پایین، 25 درصد از گروه تناسب ‌اندام متوسط و فقط 5 درصد از گروه تناسب اندام بالا. 45 درصد از زنان نتوانستند تست تناسب ‌اندام را تکمیل کنند که این آمار، رابطه‌ی میان سطح آمادگی جسمانی و زوال عقل را نشان می‌دهد.

 

 

 

خبرهای کوتاه

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار برای بیمه‌ی زنان سرپرست خانوار در سال جاری خبر داد.

شاهزاده‌ی عربستانی، از اوضاع زنان در این کشور انتقاد کرده و گفت: «باید سیستم مردسالاری در کشور لغو شود؛ نه این‌که فقط ممنوعیت رانندگی زنان برداشته شود.»

 

مردی آمریکایی، گوشت زن مرده‌ی خود را برای تهیه‌ی غذا در رستوران سرو می‌کند.

 

30میلیون و یک‌صدهزار نفر، از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند.

 

40 درصد مدارس یمن تعطیل و 2میلیون کودک یمنی از درس محروم شده‌اند.

 

«شکیرا»، خواننده‌ی سرشناس کلمبیایی که پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش اصالتی لبنانی داشتند، عکسی باحجاب از خودش در لبنان منتشر کرد.

 

مس مورد نیاز بدن، «یون مس» است که در جگر، غذاهای دریایی، حبوبات، گوشت، قارچ، نارگیل و سیب وجود دارد.

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن آجیل می‌تواند به رفع ناباروری در مردان کمک کند.

 

زنانی که در هفته بیش از 45 ساعت کار می‌کنند، در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند. چنین فرضی درباره‌ی مردان مطرح نبوده و برعکس است.

سودان جنوبی بعد از ۵ سال، هنوز هم با خشونت‌های بسیار مواجه است. آمار نشان داده که ۶۵ درصد زنان در این منطقه، قربانی تعرض و تجاوزهای جنسی می‌شوند.

 

 

فاطمه دولتی