کارمندی در خانه

نوع مقاله : گزارش

10.22081/mow.2018.66359

پیشنهاد یک کسب و کار خانگی؛ هنری که با آن می‌توانید درآمد کسب کنید

یلدا میرخدایی

زلفِ کارآفرینی و درآمدزایی، همیشه به سرمایه‌ی کلان و ایجاد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بند نیست. با ایده‌ای خوب و بازاریابی با استفاده از قابلیت فضای مجازی، می‌توانید با یک تیر دو نشانه را هدف بگیرید و به کار و هنری بپردازید که عاشقانه به آن علاقه دارید. کنار آن نیز درآمد معقولی داشته باشید. این بسته‌ی پیشنهادی، مختص بانوان خانه‌داری‌ست که قصد دارند با سرمایه‌ی اندک، کسب و کار کوچکی در منزل برای خودشان دست‌وپا کنند. پیشنهاد خانم «فاطمه طلایی»، کار با چرم است؛ بانوی تحصیل‌کرده‌ی سی‌ساله‌ای که توانسته کنار خانه‌داری، کسب و کاری کم‌هزینه و سودآور راه‌ بیندازد؛ کسب و کار خانگی که می‌تواند دست‌کم به‌اندازه‌ی حقوق کارمندی درآمد داشته باشد و اگر بیشتر به آن بها بدهید، می‌توان با توسعه‌اش، وارد بازارهای بزرگ تجاری شد. در ادامه مصاحبه‌ای را مرور می‌کنیم که صفر تا صد این کسب و کار خانگی را به ما می‌آموزد.

اعترافی بانوانه

بانوی موفق گزارش ما می‌گوید: «باید اعتراف کنم که مثل خیلی از آدم‌ها، قبل از این‌که وارد دانشگاه شوم، به علاقه و استعداد ذاتی‌ام توجه نکردم. من کار با چرم را از پنج‌سالگی شروع کردم. آن موقع مادرم از چرم، کیف و وسایل تزئینی می‌ساخت. درواقع می‌توان گفت که تولید وسایل از چرم، هنری‌ست در تاروپود خانواده‌ی ما. هم مادرم و هم مادربزرگم، به این کار علاقه داشتند. من هم از کودکی به آن علاقه نشان دادم؛ اما هیچ‌گاه، نه من و نه هیچ‌یک از اعضای خانواده، این حرفه را برای کسب و کار نگاه نکردیم. سال‌ها این کار را تنها به‌دلیل علاقه انجام دادم. وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، ازدواج کردم. یافتن شغل و حرفه‌ای مرتبط با رشته‌ی تحصیلی بسیار دشوار بود. البته علاقه‌ی چندانی هم به کار بیرون از خانه نداشتم. به همین دلیل تصمیم گرفتم از کاری درآمدزایی کنم که به آن علاقه‌مندم و پرداختن به آن، موجب آرامشم می‌شود. این ایده جواب داد. حالا در حال کشف و آموزش زنان خانه‌داری هستم که به این کار علاقه دارند. می‌خواهم کارم را توسعه بدهم. حتی به بازارهای جهانی هم فکر می‌کنم.»

چرا چرم؟

کارشناسان معتقدند از مؤلفه‌های اصلی برای موفقیت در کسب و کار، توجه به روحیات و نوع فعالیت است. برخی پا را فراتر نهاده و کار را به مردانه و زنانه تقسیم کرده‌اند. البته این تقسیم‌بندی، تنها به لحاظ توجه به روحیات است و درواقع، هیچ محدودیتی برای زنان و مردان در پرداختن به حرفه‌های مختلف وجود ندارد. خانم طلایی درباره‌ی این‌که چرا کار با چرم برای خانم‌های خانه‌دار مناسب است، می‌گوید: «کار با چرم بسیار لطیف و دوست‌داشتنی‌ست. این فعالیت به خانم‌ها آرامش می‌دهد. وقتی روی چرم کار کنی، حس اصالت در وجودت ایجاد می‌شود. از طرف دیگر تولیدات چرمی، جنس مقاومی دارند که از گذشته‌های دور استفاده‌های مختلف داشته‌اند و هنوز هم جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است. صنعت چرم، جایگاه ویژه‌ای نیز بین ایرانیان دارد.»

نقشه‌ی راه

* با آموختن این حرفه می‌توانید به ازای شش ساعت کار روزانه، درآمد مشابه آنچه وزارت کار تعیین کرده داشته باشید.

* برای شروع کار، حداقل یک‌میلیون و حداکثر چهارمیلیون تومان باید هزینه کنید.

* با آموختن این حرفه می‌توانید انواع کیف، وسایل زینتی، کاربردی، پوشاک و... تولید کنید.

* هرگاه مشتری محصولی را پیشنهاد می‌دهد، اغلب به‌صورت ذهنی طرحی دارد. باید این طرح ذهنی را الگو کنید. برای این کار، در مراحل مختلف از مشتری بخواهید که اظهار نظر کند. هرچه مشتری‌ها بیشتر در طراحی الگو مشارکت کنند، الگوی نهایی به سلیقه‌ی آن‌ها نزدیک‌تر می‌شود. باید بتوانید چرم اصل را از چرم مصنوعی تشخیص دهید. چرم اصل، خصوصیاتی مثل سطح ناهمگون و به‌راحتی شعله‌ورنشدن دارد.

* فراموش نکنید که این کارها معمولاً زمان‌بر است؛ زیرا از هیچ ماشینی در تولید استفاده نمی‌شود. این کار ابزار خاصی نیاز ندارد؛ اما بسته به نوع توانمندی‌ها می‌توانید ابزارهای مختلفی انتخاب کنید که سرعت کار را افزایش دهید.

* یادگیری این کار نیاز به دقت، ظرافت، حوصله و علاقه دارد و اگر کسی بتواند این کارها را انجام دهد، کار بسیار جالبی‌ست.

* ابتدا باید دوره‌ی دوخت چرم را بیاموزید که بسته به توانمندی و وقتی که صرف آموزش می‌کنید، بین یک هفته تا یک ماه زمان می‌برد. وقتی کار دوخت را آموختید، دیگر موقع خلاقیت، جست‌وجو، ایده‌یابی و جذب مشتری‌ست.

* از طریق صفحات مجازی، اینترنت و حتی استخدام بازاریاب، می‌توانید مشتری جذب کنید.

* برنامه‌ریزی خیلی مهم است. اگر سفارش کار گرفتید، کارهای‌تان را برنامه‌ریزی کنید و امور خانه را به‌موقع انجام دهید تا سر موعد محصول را به مشتری  تحویل دهید.

* این کار تنوع بسیاری دارد؛ آن‌قدر که هرچه بیشتر کار کنید، کشفیات شما بیشتر می‌شود و کمتر خسته می‌شوید. تنوع و زیبایی محصولات چرمی، شانس شما را برای رقابت و جذب مشتری افزایش می‌دهد.

رموز موفقیت حرفه‌ای خانگی

خانم طلایی درباره‌ی رموز موفقیت حرفه‌ی خانگی‌اش می‌گوید: «سعی می‌کنم با حداقل قیمت موجود در بازار، محصولاتم را به مشتری عرضه کنم. حتی خود مشتریان معتقدند پولی که بابت این کار می‌پردازند، خیلی کمتر از ارزش محصولی‌ست که به آن تعلق می‌گیرد. به هر حال یکی از روش‌های من، مشتری‌مداری‌ست. از ابتدای کار تا الآن، سعی کرده‌ام تا آن‌جا که ممکن است، رضایت مشتریانم را کسب کنم. اگر مشتری از این دادوستد راضی و خرسند باشد، هم خودش مشتری شما باقی خواهد ماند و هم به‌عنوان بازاریاب خودجوش، به‌صورت رایگان مشتری جذب می‌کند. همیشه بهترین چرم را استفاده می‌کنم. موقع برش، نهایت سعیم را می‌کنم که بهترین استفاده را از چرم داشته باشم و مقدار دورریزی را به حداقل برسانم. البته چرم دورریز ندارد. مثلاً اگر یک قطعه چرم را برای کیف برش زدید، از اضافه‌ی آن می‌توان برای تولید وسایل تزئینی مانند دست‌بند، گردن‌بند و آویز استفاده کرد. به همین دلیل، همیشه فکری به حال اضافی‌های چرم می‌کنم و با ایده‌ای، آن‌ها را به وسیله‌ی کاربردی یا تزئینی بدل می‌کنم. این کار را هم با کمک خلاقیت می‌توانید انجام دهید و هم می‌توانید با تحقیق و جست‌وجو در اینترنت و فضای مجازی، ایده‌های اولیه بگیرید و آن‌ها را پرورش دهید. احساس می‌کنم علاوه بر مشتری‌مداری، از رموز‌ موفقیت در این کار، ارائه‌ی بهترین محصولات با بالاترین کیفیت است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که تقریباً در هر کسب و کاری، باید رقابت کنیم. به نظرم بیشتر کسانی که در کسب و کارشان چه کوچک و چه بزرگ شکست می‌خورند، به موضوع رقابتی‌بودن بازار توجه نمی‌کنند. اصلاً شکست را دوست ندارم و به همین دلیل، وقت بیشتری می‌گذارم و از کارم کم نمی‌کنم.»