زندگی به شرط اخلاق

نوع مقاله : کیمیا

10.22081/mow.2018.66365

 

تهدید تازه‌ی دونالد ترامپ: ایران، یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد

به خیر تو امید نیست

عجیب این‌که کفار در مقام هدایت و ارشاد ما، پیشنهاد صلح و سازش می‌دهند؛ مانند عالم اخلاقی که با فرد جاهل و ضعیف‌الاخلاقی روبه‌روست و می‌خواهد او را راهنمایی و نصیحت مشفقانه و دوستانه کند .سیزده سال قبل از جنگ (عراق برضد ایران)، از رؤسای لشکر دولت عراق نقل شده که این کشور از حالا مشغول خریدن اسلحه است؛ در ظاهر برای جنگ با اسرائیل و درواقع با ایران. آیا بدون دستور از بالاترها، می‌توانند جنگ و درگیری را شروع کنند؟

همان‌ها امروز ما را نصیحت می‌کنند و می‌گویند که این‌طور نکنید، آن‌طور نکنید، شاید برای ما کتاب اخلاق هم بنویسند.
زندیقی (کافری) از زنادقه، بالای منبر نشسته و ما را نصیحت می‌کند که دست از جنگ بردارید و صلح و سازش کنید.
تو که پیشنهاد صلح می‌کنی، شر مرسان. به خیر تو امید نیست.

(آیت‌الله بهجت)

 

از اینستاگرام: مراسم عروسی مجلل پسر سفیر دانمارک (یا مراسم‌های مجلل مسئولان جمهوری اسلامی)

آن‌ها که اسیر هواهای پست نفسانی هستند...

اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید، از حق دفاع کنید، ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته‌ی آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده‌زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید. مردان بزرگ که خدمت‌های بزرگ برای ملت‌های خود کرده‌اند، همه ساده‌زیست و بی‌علاقه به زخارف دنیا بوده‌اند. آن‌ها که اسیر هواهای پست نفسانی و حیوانی بوده و هستند، برای حفظ یا رسیدن به آن، تن به هر ذلت و خواری می‌دهند و در مقابل زور و قدرت‌های شیطانی، خاضع و در برابر توده‌های ضعیف، ستم‌کار و زورگو هستند؛ ولی وارستگان به خلاف آنان‌اند؛ و با زندگانی اشرافی و مصرفی، نمی‌توان ارزش‌های انسانی ـ اسلامی را حفظ کرد.

(امام خمینی)

 

مجری تلویزیون، چادر را کنار گذاشت

درست است که باید به کمک بسیاری از نظامات اجتماعی دیگر جلوی طغیان جنسی را گرفت، اما نقش ایمان، عامل معنوی و عفت متکی به ایمان را در این مورد نباید نادیده بگیریم. با کمال تأسف در جامعه‌ی دینی ما، این نقش رو به ضعف است، حجاب زن رو به ضعف، و این، بسیار بد است. زن باید در جامعه طوری بیاید که حداقل هوس‌انگیزی او کم بشود؛ حالا نمی‌گوییم از بین برود. خیلی فرق است بین زنی که اندامش، سرش، مو‌هایش، دستش، تنش و پا‌هایش با چادر، روسری، پالتو و شلوار پوشیده است با زنی که نیمه‌برهنه بیرون می‌آید. رعایت حجاب اسلامی در کم‌کردن فساد جنسی و فساد اخلاقی ناشی از بی‌بندوباری جنسی مؤثر است و ما باید روی آن تکیه کنیم؛ اما این فقط یک‌ پایه‌ی مطلب است. پایه‌ی بزرگ مطلب، تربیت زن و مرد مسلمان است؛ طوری که در برخورد با یکدیگر مواظب باشند چه می‌کنند و کجا هستند. قرآن یک‌جا به زنان مسلمان می‌گوید که پوشیده بیایید و بیش از یک‌جا به زن و مرد مسلمان می‌گوید که در برخورد با یکدیگر، چشم‌چرانی و هیزی نکنید.

(آیت‌الله بهشتی)

فساد در مؤسسه‌های اقتصادی و تهمت و توهین به برخی‌ها

دفاع از مسلمان واجب است. غیبت‌ها و تهمت‌هایی که امروزه بین مردم و در مجالس رایج است، خیلی گناه دارد و اگر کسی بتواند از شخص غایب یا شخصی که مورد اهانت و طعنه واقع می‌شود، دفاع کند و در این زمینه کوتاه بیاید، در آن گناه بزرگ شریک است. بر این اساس، این‌که در روایات آمده و فقها نیز در رساله‌ها نوشته‌اند که گناه غیبت، بدتر از زنا یا قتل است، شامل کسی هم می‌شود که غیبت را می‌شنود و دفاع نمی‌کند. بنابراین همه باید هنگام غیبت یا تهمت و نظایر آن، از شخص مظلوم دفاع کنند و مانع آبروریزی او شوند. متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی از مردم نه‌تنها از همدیگر دفاع نمی‌کنند، بلکه از غیبت و تهمت استقبال می‌کنند و با حرکاتی نظیر گردکردن چشم خود، گوینده را برای ادامه‌ی آن گناه بزرگ تشویق می‌کنند؛ اما باید بدانند این طرز رفتار، علاوه بر عذاب اخروی، در دنیا اثر وضعی دارد و آن‌ها را گرفتار می‌سازد.

(آیت‌الله مظاهری)

 

در حاشیه‌ی برخورد با رقاص اینستاگرامی

روش امر به معروف آیت‌الله سعیدی

روش آیت‌الله سعیدی در امر به معروف و نهی از منکر، خطاب به رژیم بود؛ اما به امر به معروف و نهی از منکر مردم هم بسیار عنایت داشت. وقتی می‌آمدند و به ایشان می‌گفتند که در آن منطقه، مجلس گناهی فراهم آمده یا در حال فراهم آمدن است، برای ایشان بسیار مهم بود که اقدام کند. شیوه‌های اقدام ایشان بسیار ظریف و زیبا بود. درباره‌ی رژیم بی‌محابا، شجاعانه و بسیار صریح اقدام می‌کرد و برایش هم مهم نبود که چه عواقبی خواهد داشت؛ اما درباره‌ی مردم بسیار دلسوزانه و ظریف عمل می‌کرد و تأثیرش هم بسیار بود.

یک بار ایشان از خیابان عبور می‌کردند و در قهوه‌خانه‌ای از گرام یا رادیو ترانه پخش می‌شد. مردم می‌روند و به قهوه‌خانه‌چی می‌گویند که آیت‌الله دارند می‌آیند. قهوه‌خانه‌چی دستگاه را خاموش می‌کند. ایشان می‌روند و با صدای بلند می‌گویند: «روشن کنید. ... چرا خاموش کردید؟» قهوه‌خانه‌چی می‌گوید: «آقا، ترانه بود؛ خوب نبود.» می‌فرماید: «ترسم از این است روز قیامت، خدا از من بپرسد که سعیدی، تو چه کردی که مردم از تو حساب می‌برند و از من نمی‌برند؟»

 بدیهی‌ست که چنین تذکری، چه تأثیری دارد. به این ترتیب، ایشان به افراد می‌فهماند که چطور از مخلوق شرم می‌کنی و از خالق شرم نمی‌کنی.