چند نکته‌ی مهم در آشپزی

نوع مقاله : اندرونی

10.22081/mow.2018.66377

دانابانو

مریم بهروزی‌راد

 

 

برای قدکشیدن برنج

یک عدد پیاز را به‌صورت ورقه‌های نازک داخل آب برنج ریخته و بگذارید با برنج بجوشد. با این کار، شما برنجی دارید که هم قد کشیده و هم خوش‌طعم شده است. فقط توجه داشته باشید قبل از این‌که برنج را دم بگذارید، حلقه‌های پیاز را از آن درآورید.

برای ته‌دیگ غذا هم می‌توانید وقتی کف قابلمه را روغن ریختید، مقدار بسیار کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و وقتی داغ شد، پیازی درشت را حلقه کنید، کف ظرف بچینید و بعد روی آن را برنج بریزید و دم کنید.

 

برای جلوگیری از کپک‌زدن خیارشور

به خیارها سرکه نریزید و وقتی آب و نمک را روی خیارها ریختید، در ظرف را با تکه‌ای نان که به‌اندازه‌ی دهانه‌ی ظرف بریده‌اید بپوشانید و سپس در ظرف را محکم ببندید.

 

اگر برنج شما ته گرفت

برای رفع بوی سوختگی از برنج، پنبه‌ای را به آبلیمو آغشته کنید، داخل دستمال کاغذی بپیچید و چند دقیقه داخل قابلمه روی سطح برنج قرار دهید.

 

اگر خورشت شما شور شد

برای رفع شوری غذا، یک سیب‌زمینی را پوست بگیرید، چهارقاچ کنید و در خورشت بیندازید.

 

اگر عسل شما شکرک زد

ظرف عسل را به‌صورت ایستاده داخل قابلمه‌ای پرآب بگذارید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید بجوشد. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی‌گردد و دیگر شکرک نمی‌زند.

 

اگر می‌خواهید کوفته‌های شما وانرود

برای جلوگیری از وارفتن کوفته می‌توانید مقدار کمی آرد و تخم‌مرغ به موادتان اضافه کنید. همچنین وقتی کوفته‌ها را در سس در حال جوش قرار می‌دهید، حتماً حرارت زیاد باشد و مقداری از سس را با ملاقه روی کوفته‌ها بریزید و بعد حرارت را کم کنید تا در حالت ریز جوش‌زدن بپزد.

 

 

 

    

 

برای دوختن مقنعه‌ی کپی

برای دوخت مقنعه‌ی پفی ما به دو مورد اندازه‌گیری نیاز داریم:

الف) از فرق سر تا زیر چانه را برای بازی صورت اندازه می‌گیریم؛

ب) بلندی مقنعه را از زیر چانه تا هر جا که خواستیم، منظور می‌کنیم.

روش کار

برای این کار، به 90 سانتی‌متر تا یک متر پارچه نیاز داریم.

پارچه را سه‌گوش می‌کنیم  و تا می‌زنیم (مانند شکل).

 در قسمت ترکی که دولای باز پارچه است، به‌اندازه‌ی بلندی مقنعه علامت می‌زنیم. این اندازه را در قسمت دولای بسته، به‌اضافه‌ی 20 سانتی‌متر می‌کنیم، علامت می‌زنیم و این دو نقطه را به‌صورت هلال به هم وصل می‌کنیم (مانند شکل).

 

این خط را برش می‌زنیم.

در قسمت ترکی، به‌اندازه‌ی بازی صورت علامت می‌زنیم و بقیه را می‌دوزیم. پایین مقنعه را هم سردوز می‌کنیم یا تو می‌گذاریم و به این ترتیب، یک مقنعه‌ی کپی داریم (مانند شکل).