حلیم عدس

نوع مقاله : آشپزی

10.22081/mow.2018.66378

 

مریم بهروزی راد

از بین غذاهای خوشمزه و متنوع استان خراسان، این‌بار می‌خواهیم به طرز تهیه‌ی حلیم عدس و سردیگچه‌ی مشهدی اشاره کنیم. امیدوارم آن‌ها را بپزید و در صورت تمایل، به لیست غذای خانواده‌تان بیفزایید.

 

مواد لازم برای حلیم عدس

گوشت سردست: نیم‌کیلو

عدس: 100 گرم

برنج: 3 قاشق سوپ‌خوری

پیاز سرخ‌کرده: 1 عدد

پیاز خام: 1 عدد

کشک، روغن، فلفل، گردو و نعناع خشک: به میزان دلخواه

طرز تهیه

در قابلمه گوشت را با یک پیاز که چهار قاچ شده می‌گذاریم تا بپزد. وقتی گوشت نیم‌پز شد، پیاز را درمی‌آوریم و عدس خیس‌کرده را به گوشت اضافه می‌کنیم تا بپزد. وقتی عدس نیم‌پز شد، برنج را که از قبل خیسانده‌ایم اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا خوب بپزند. سپس گوشت و عدس و برنج را می‌کوبیم تا مخلوط شوند. حالا دو لیوان آب را با آبگوشت و نمک و فلفل به آن اضافه می‌کنیم و دوباره روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و نیمی از پیاز داغ را به آن اضافه می‌کنیم. گاهی آن را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. آن‌قدر این کار را می‌کنیم تا هلیم کش‌دار و غلیظ داشته باشیم. وقتی به این مرحله رسید، ظرف را از روی حرارت برمی‌داریم و با کشک مخلوط می‌کنیم، در ظرف می‌کشیم و روی آن را با نعناداغ، پیازداغ و گردو تزئین می‌کنیم.

نکته

می‌توانیم مواد را بعد از پختن به‌جای کوبیدن، میکس کنیم و دوباره بگذاریم بپزد تا کش‌دار شود.

 

از خواص گوشت قرمز غافل نشویم

با این‌که خیلی درباره‌ی مضرات گوشت قرمز صحبت شده، بد نیست بدانیم گوشت قرمز منبع غنی پروتئین است.

سرشار از ویتامین ث، فسفر، آهن، ویتامین ب12، ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین است.

گوشت قرمز در درمان کم‌خونی و نیز تقویت و استحکام دندان‌ها نقش بسزایی دارد.

 

 

 

 

سردیگچه‌ی مشهدی

سردیگچه، دسری سنتی‌ست که بیشتر در محرم و صفر پخته می‌شود و چیزی بین شیربرنج و شله‌زرد است. خوشمزه، مقوی، مغذی و خوش‌عطر و طعم است.

مواد لازم

برنج نیم‌دانه: 2 پیمانه

شیر: 5/1 پیمانه

شکر: 4 پیمانه

گلاب: نصف پیمانه

کره: 30 گرم

پودر هل: 1 قاشق چای‌خوری

زعفران دم‌کرده: 2 قاشق غذاخوری

خلال پسته: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل با آب سرد بخیسانید. سپس آب آن را خالی کنید و با مقدار کمی آب، روی حرارت ملایم بگذارید بپزد تا کاملاً له شود.

پس از جمع‌شدن آب برنج، شیر را به‌آرامی به آن بیفزایید و مرتب هم بزنید تا خوب به خورد برنج برود. در این مرحله، شکر را اضافه کنید و هم بزنید. پنج دقیقه بعد، پودر هل را به مواد اضافه کنید. سردیگچه باید با حرارت بسیار ملایم بپزد. بنابراین مدت زمان طولانی برای پخت آن لازم است تا خوب جا بیفتد.

در آخر گلاب را اضافه کنید و هم بزنید. وقتی همه‌ی مواد خوب با هم مخلوط شد، کره و در آخر، زعفران دم‌کرده را به آن بیفزایید. حالا غذا را به مدت نیم‌ساعت دم بگذارید. برای این کار، حتماً از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید.

بعد از نیم ساعت در قابلمه را بردارید، روی آن را با توری بپوشانید و صبر کنید تا خنک شود. حالا دسر را در ظرف بکشید و روی آن را با خلال پسته یا پودر گل سرخ تزئین کنید.

نکته

اگر خواستید از قالب برای تزئین دسر استفاده کنید، ته قالب را کمی با کره چرب کنید و بعد که مواد خنک شد، داخل قالب بریزید، دو ساعت دیگر در یخچال بگذارید و بعد که خودش را گرفت، از قالب درآورید و تزئین کنید.

 

از خواص گلاب غافل نشوید

گلاب دارای ویتامین‌های آ، ب، ث، ای و طبیعت گرم است.

برای کاهش استرس، حرارت بدن، چین و چروک پوست و نفخ‌های معده کاربرد دارد.

برای تقویت موی سر، زیبایی پوست، قوی‌شدن سلول‌ها، آب‌رسانی به بدن و رفع آلرژی بسیار مفید است.

از گلاب برای درمان بیماری‌های پوستی نظیر اگزما، التهابات پوستی، آکنه، لک و جوش صورت و نیز بریدگی و بهبود جای زخم استفاده می‌کنند.

برای رفع دردهای شکمی، یبوست، درمان لکه‌های تیره در چشم، پف‌کردگی چشم، آنفلوانزا، سرماخوردگی، گلودرد، بیماری‌های دستگاه تنفسی، بهبود هضم در معده و سردرد می‌توان از گلاب استفاده کرد.