بوی پاییز می آید

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2019.66397

 

مِهر، هفتمین ماه سال هجری خورشیدی‌ست و در گاه‌شمار رسمی ایران و افغانستان همواره سی روز دارد، از روز یکصدوهشتادوهفتم سال آغاز می‌شود و در روز دویست‌وشانزدهم پایان می‌یابد و نخستین ماه فصل پاییز است.

برج فلکی مهرماه، برج میزان است که هفتمین برج فلکی از دائرةالبروج است. این ماه برای همه‌ی ما، یادآور روزهای شادی‌آور شروع سال تحصیلی و خاطرات مدرسه است. با ما باشید برای گشت‌وگذاری چندخطی در ماه مهر.

یک مهر

تولد امام خمینی(ره)

«سیدروح‌الله موسوی خمینی»، اول مهرماه 1281، مطابق با سال‌روز میلاد باسعادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(س)، از بانو «هاجرخانم» در محله‌ی سادات خمین دیده به جهان گشود.

هنگام تولد، پدر ایشان نیت کرد که نام فرزندش را از قرآن بیابد و «روح‌الله»، اولین کلمه‌اى بود که توجه او را جلب کرد. آیت‌الله «سیدمصطفی موسوی» در پنج‌ماهگیِ امام به شهادت رسید. بدین ترتیب، ایشان از کودکی با رنج یتیمی آشنا و با مفهوم شهادت روبه‌رو شد. وی دوران کودکی و نوجوانی را تحت سرپرستی مادر مؤمنه‌اش سپری کرد که از خاندان علم و تقوا و نوادگان مرحوم آیت‌الله «خوانساری» بود و نیز عمه‌ی مکرمه‌اش (صاحبه‌خانم) که بانویی شجاع و حق‌جو بود.

 

دوم مهر

روز جهانی دریانوردی

 

 

دریانوردی را شاید بتوان جزو سخت‌ترین مشاغل نامید؛ چنان‌که چهار ماه روی آب بودن، دوری از خانواده، نداشتن اینترنت که این فاصله را طولانی‌تر می‌کند و دیدار آدم‌های محدود به 35 نفر، به‌اندازه‌ی کافی سخت است. زندگی و کار روی دریا، نه‌تنها برای دریانوردان و کشتی‌رانان، بلکه به همان اندازه یا شاید بیشتر، برای همسر و خانواده‌ی آنان سخت خواهد بود. همسرانی که در نبود مردان، خود به‌تنهایی بار زندگی را به دوش می‌کشند و مسئولیت فرزندان را برعهده می‌گیرند، حقیقتاً شایسته‌ی تقدیر و احترام‌اند.

 

 

چهارم مهر

تولد و درگذشت هما روستا

«هما روستا» بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجمی بود که در تاریخ ۴ مهر ۱۳۲۵ متولد شد. وی سال ۱۳۶۵، در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی «محمدعلی نجفی» ایفای نقش کرد. او سال ۱۳۶۶ نیز، در فیلم «پرنده‌ی کوچک خوشبختی» «پوران درخشنده» بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن، از ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد. سال ۱۳۶۸ هم، در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی «حمید سمندریان» ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، از هشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر گردید. سال ۱۳۶۹، جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از جشنواره‌ی فرهنگی و هنری روستا به دلیل بازی در فیلم «ملک‌خاتون» دریافت کرد. هما روستا، ۴ مهر ۱۳۹۴ خورشیدی بر اثر سرطان سینه درگذشت. 

 

هفدهم مهر

روز جهانی کودک

 

سال ۱۹۴۶، بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل برای حمایت از کودکان، سازمانی به‌نام «یونیسف» را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین‌المللی ویژه‌ی کودکان سازمان ملل» نام گرفت. سال ۱۹۵۳ یونیسف یکی از بخش‌های دائمی سازمان ملل متحد شد و هشتم اکتبر، روز جهانی کودک نامیده شد. پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک این کنوانسیون، شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری است که چهار اصل پایه‌ای، آن را جهت می‌دهند:

ـ هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد؛

ـ وقتی درباره‌ی کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه‌ی آنان در رأس قرار گیرد؛

ـ کودکان حق حیات دارند و باید رشد کنند؛

ـ کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظریات خود را ابراز کنند و باید به این نظرها در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود توجه شود.

 

 

بیست‌وچهارم مهر

 روز پیوند اولیا و مربیان

مهرماه 1346، انجمنی به نام «انجمن ملی اولیا و مربیان ایران»، تأسیس و مرام‌نامه‌ای نیز برای آن نوشته شد. در این مرام‌نامه آمده است: «انجمن اولیا و مربیان ایران، سازمانی‌ست غیرانتفاعی و غیردولتی. این مؤسسه، با پشتیبانی و همکاری کسانی تشکیل می‌شود که به تربیت عمومی نونهالان و نوجوانان علاقه دارند و هدف‌های معیّن و مشخصی را بر محور سیاست کل آموزش و پرورش کشور و با معیارهای فدراسیون بین‌المللی اولیا و مربیان برای نیل به هدف‌های خود تعقیب می‌کند.

انجمن ملی اولیا و مربیان ایران، سازمانی‌ست که در آن تعصب مذهبی، طبقاتی، نژادی یا سیاسی راه ندارد و تنها بر جنبه‌ی تربیتی همگانی متوجه است. مقام معظم رهبری در این باره می‌فرماید که اگر ما بتوانیم خانه و مدرسه را از نظر تعلیم و تربیت به یکدیگر متصل کنیم، پیوندی مبارک انجام داده‌ایم.»

 

حوالی آسمان

روزهای ماه مهر امسال، مقارن با ایام محرم و صفر است و شهادت حضرت رقیه(س) نیز، در این ماه است. این ایام، اعمال و زیارات خاص خود را دارد که از جمله‌ی مشهورترین آن‌ها، زیارت عاشوراست. برگزاری و شرکت در مجالس عزای امام حسین(ع)، حاوی برکات فراوان و از بزرگ‌ترین و بهترین مکان‌های رشد و تربیت انسان است.

کدبانوی کی بودی؟

ماه مهر، چند مناسبت درخور توجه و هیجان‌انگیز برای مادران و زنانی دارد که دنبال ایجاد روحیه و نشاط خانوادگی هستند. روز جهانی کودک، از جمله‌ی این مناسبت‌هاست. در آن روز می‌توانید کودک‌تان را با خرید یک کادو، بردن به تفریحی خانوادگی یا پختن غذای مورد علاقه، خوشحال کنید. روز جهانی غذا در بیست‌وچهارم مهر هم، فرصت خوبی برای دورهمی خانوادگی با خوردن غذای محلی یا جدید یا غذای محبوب تمام اعضای خانواده است.

خانومی که شما باشی

چه خوب که شروع سال جدید تحصیلی را همراه و هم‌دل با فرزندان‌مان باشیم و با برنامه‌ریزی باکیفیت و پربار، برای خواب و تغذیه و تفریح کودکان‌مان، به رشد و شکوفایی درسی آنان نیز کمک کنیم. شاید پس از سه ماه تعطیلی و تغییر عادت‌های کودکان، شروع سال تحصیلی سخت باشد؛ اما رفته‌رفته کودکان با نظم موجود در خانه هماهنگ می‌شوند و قطعاً نظم در خواب، تغذیه و انجام تکالیف مدرسه، به کیفیت رشد آنان کمک خواهد کرد.