کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2019.66398

دخترها به سربازی نمی‌روند

خبرش خیلی زود در شبکه­های اجتماعی پیچید، دهان به دهان چرخید و نُقلِ مجلس شد تا هر کس بتواند با آن شوخی کند. می­گفتند دخترها قرار است راهی سربازی شوند، تفنگ دست بگیرند، آموزش‌های نظامی ببینند و بتوانند در زمان‌های مورد نیاز، در میدان حاضر شوند. با بررسی ماجرا مشخص شد این شایعه، با ارائه‌ی طرحی از سوی یک نماینده‌ی مجلس شروع شده است. در حال حاضر، چنین طرحی وجود ندارد و طرح سربازی دختران، چیزی شبیه شوخی‌ست. در گفت‌وگوهایی که درباره‌ی سربازی دختران انجام شد، روشن گردید که ستاد کل نیروهای مسلح نیز، هیچ‌ برنامه‌ای برای سربازی دختران نداشته و این اظهارات، پایه و اساسی ندارد؛ اما اعلام طرح «خدمت سربازی» برای دختران، روی دیگری هم دارد؛ به این شکل که این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح شده و براساس آن، از دختران در مسائل آموزشی، بهداشتی و همچنین رویکرد نرم‌افزاری استفاده می‌شود. پس اگر خدمت سربازی در کار باشد، دختران در طول خدمت سربازی، اسلحه به دست نخواهند گرفت. حال سؤال این است: آیا دخترانی که بدون هیچ آگاهی، از برابری تمام‌عیار زن و مرد حرف می­زنند، حاضرند به سربازی بروند، اسلحه دست بگیرند و تمرین­های سخت نظامی را تحمل کنند؟ خبر سربازی دختران، شایعه بود؛ اما می­تواند تلنگر خوبی باشد تا سودای فمنیسم را از سر بیرون کنیم.

 

ضدزن‌ترین تشکیلات جهان

خود را سردمدارِ آزادی بخشیدن به زنان می­داند و نماد دموکراسی و حقوق بشر. گویا از یاد برده که سازمانش، ضدزن‌ترین سازمان جهان است. «مریم رجوی»، سرکرده‌ی یکی از دوزخی‌ترین «فرقه»های تروریستی در تاریخ بشر (با رکورد کشتن دست‌کم هفده‌هزار هم‌وطن)، این روزها دوباره در تلاش است ذهن دخترانِ جوان ایران را به خود مشغول کند. خوب است بدانید در پی فروپاشی رژیم بعث عراق، ده‌ها تن از زنان به‌دام‌افتاده در فرقه‌ی ضدبشری مجاهدین خلق، با سختی‌های بسیار از اسارتگاه‌های خود گریخته و رازهایی مخوف را برملا کرده‌اند. در ضدزن‌بودن این سازمان، همین بس که تمامی زنان ـ به‌طور خاص زنان جوان ـ باید جلوی آفتاب، کارهای سخت و طاقت‌فرسا انجام می‌دادند. مریم رجوی بارها گفته: «صورت زنان را وقتی دوست دارم که آفتاب‌سوخته باشند.» بدین ترتیب، صورت زنان به‌شدت آفتاب‌سوخته و پر از لکه‌های آفتاب می‌شود و بر اثر کار زیاد و فشار، شکسته‌تر می‌گردد. زنان در اشرف، اجازه نداشتند حتی کفشی بپوشند که بیش از دوسانتی‌متر پاشنه داشته باشد. زنان اجازه نداشتند از جوراب‌های رنگی غیر از مشکی و رنگ‌های تیره استفاده کنند. روی زنان زیادی که عضو سازمان مجاهدین خلق بودند، عمل بیرون آوردن رحم با بهانه‌های مختلف انجام شده است. جنایت‌های منافقان، مثنوی هفتادمن است. به نظر شما مریم، رئیس ضدزن‌ترین تشکیلات جهان می­تواند آزادی و برابری را به زنان ایران و جهان هدیه کند؟

سن ازدواج و حاشیه­های ناتمام

به نظر شما، بهترین سن برای ازدواج دختران کدام است؟ براساس آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که سال 1394 منتشر شده، 47 درصد پاسخ‌گویان، مناسبت‌ترین سن برای ازدواج دختران را 16 تا 20 سال و 39 درصد نیز، 21 تا 25 سال دانسته‌اند. در سال‌های اخیر نیز، بالاترین فراوانی ازدواج دختران در کشور، در گروه سنی 15 تا 19 سال (با 196هزار و 592 مورد) و گروه سنی 20 تا 24 سال (با 204هزار و 202 مورد) قرار دارد. همچنین در سال‌های 1391 تا 1395، از 4/9 تا 5/6 درصد (حدود 40هزار) از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در کشور، در گروه سنی ده تا چهارده‌ساله قرار دارد. با این‌که درصد ازدواج کودکان ده تا چهارده‌ساله بسیار کم است، حاشیه­های زیادی را در پی داشته؛ تا حدی که بعضی از نمایندگان مجلس، طرحی با عنوان «کودک‌همسری» را مطرح کرده‌اند که در این طرح، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده است. از طرفی تصویب این طرح، مخالفانی دارد؛ چون این مسئله، جلو ازدواج دختران مستعد ازدواج در نقاط گوناگون کشور با شرایط فرهنگی متفاوت را می‌گیرد و موجب رشد فساد و فرار از قانون می‌شود. سؤال این‌جاست که با وجود حدود ۲۰میلیون جوان در انتظار ازدواج، در چنین شرایط حاد بحران جنسی، چرا برخی در پی اجرای تفکرات غربی در کشورند؟

 

 

 

روسری ایرانی بخر

برندهای معروف و باکیفیت روسری، در ذهن خریداران با نام کشورهای خارجی گره خورده‌ است؛ در حالی که تأمین محصولات 80 درصد بازار روسری کشور، در دست تولیدکنندگان داخلی‌ست. برآوردها حاکی از آن است که 150میلیون قطعه شال و روسری در کشور، توسط بانوان استفاده می‌شود و گردش مالی محصولات پوشش سر، 3000میلیارد تومان است. به نظر شما، راه حمایت از تولیدکنندگان روسری و شال ایرانی چیست؟

 

پوشیدن لباس تنگ ممنوع

یکی از شایع‌ترین بیماری زنان، ابتلا به عفونت‌های زنانه بر اثر پوشیدن لباس‌های تنگ در طولانی‌مدت است. شلوارهای تنگ، مانع تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه‌ی تناسلی مرطوب باشد، احتمال بروز عفونت‌های قارچی، از قبیل کاندیدیاز بیشتر می‌شود و روند درمان بیماری زنان را سخت می‌کند. یکی از این عوارض، نازایی‌ست که در نتیجه‌ی چسبندگی لوله‌ها اتفاق می‌افتد. حاملگی خارج از رحم نیز از دیگر عوارض است. پس تا جایی که امکان دارد، برای مدت طولانی از لباس­های تنگ استفاده نکنید.

این زنان قهرمان

زنان ایرانی، در رقابت‌های آسیایی جاکارتا، اتفاقات تاریخی را رقم زدند. در یکی از این صحنه‌های به‌یادماندنی، تیم ملی کبدی بانوان کشورمان، موفق شد با نتیجه‌ی ۲۷-۲۴ هند را شکست دهد و مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا را کسب کند. قهرمانان تیم کبدی، در ادامه مدال خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند. در حال حاضر کبدی ایران، به جایگاهی رسیده که می‌توانیم بگوییم هند را پشت سر گذاشته و قدرت اول جهان است.

زنان 48 درصد کاربران اینترنت

برای افزایش آگاهی بانوان از موضوع شبکه‌ها و فضای مجازی، «طرح ملی خانواده و فضای مجازی» در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال حاضر ٧٢ درصد بانوان از تلفن همراه استفاده می‌کنند و ٤٨ درصد از کاربران اینترنت نیز بانوان‌اند. قرار است این طرح با طرح نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی بانوان، طبق برنامه‌ریزی انجام‌، و تا پایان مهر امسال در 30 استان کشور اجرا شود.

کوتاه و گویا

ـ شایع‌ترین عارضه میان زنان، کیست تخمدان است و مربوط به سن خاصی نیست؛ اما با شروع سن باروری، احتمال ایجاد آن بالا می‌رود و در 20 تا 42سالگی، بیشتر دیده می‌شود.

ـ استرس و ترس از زایمان، در همه‌ی زنان وجود دارد؛ اما در برخی میزان این ترس و دلهره، به‌قدری‌ست که مانع انجام زایمان فیزیولوژیک می‌شود و آن‌ها را به‌سمت زایمان پرعارضه‌ی سزارین سوق می‌دهد.

ـ پژوهشگران آمریکایی، در بررسی جدیدی ادعا کردند که رژیم‌های غذایی بر زنان، بیش از مردان اثر می‌گذارند.

ـ 6 درصد پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش، در اختیار زنان است.

ـ طرح «بشری»، از سال آینده برای دختران پایه‌ی ششم اجرا می‌شود. بشری، آموزش مسائل ضروری دختران است.

ـ زنان عرب با وجود محدودیت‌های بسیاری، ازجمله ممنوعیت داشتن حساب بانکی، نقش پررنگی در اکوسیستم استارتاپی منطقه ایفا کرده و در حال پیشرفت‌اند.

ـ ۴۷۰هزار دانش‌آموز افغانستانی، در ایران تحصیل می‌کنند.

ـ حدود 90 درصد توده‌ی استخوانی افراد، در دختران تا 18سالگی و در پسران تا 20سالگی تشکیل می‌شود.

ـ پلیس اسرائیل عصر یک‌شنبه، یک زن فلسطینی و دخترش را که از معترضان به اقدامات توسعه‌طلبانه‌ی صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس‌اند دستگیر و با ارائه‌ی احکامی، ورود آن‌ها به مسجدالاقصی را ممنوع اعلام کرد.

فاطمه دولتی