کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2018.66425

 

فاطمه دولتی

صفحه‌ی دختران انقلاب مسدود شد

وقتی حرف از دشمنی به میان می­آید، منظور دشمنی با اصل باورها و عقاید است. شبکه­های منافقین، سلطنت‌طلب­ها و حتی صفحاتی که به نشر فحشا می‌پردازند، هر روز در اینستاگرام زیادتر می­شود. این در حالی­ست که اینستاگرام، صفحه‌ی دختران انقلاب را مسدود کرده است. چند روز پیش، خبر رسید که «اینستاگرام صفحه‌ی پویش مردمی «دختران انقلاب» را مسدود کرد.» صفحه‌ی «دختران انقلاب» به‌دنبال انتقال ارزش‌های جمهوری اسلامی بود و فضای مثبتی از جمهوری اسلامی ایران را بازگو می‌کرد و هیچ خشونت و حرفی، بر ضد انسانیت و امنیت در آن دیده نمی­شد؛ اما انگار همین هم‌بستگی و چهره‌ی واقعی زنان ایرانی، برای غربی­ها خوشایند نبود. همچنین گویا تصویر واقعی انقلاب اسلامی ایران، به مذاق گردانندگان این شبکه‌ی اجتماعی خوش نیامده و از آن‌جا که تابع هیچ قانونی نیست، صفحه را مسدود کرده است. «دختران انقلاب»، نام پویش مردمی‌ست که به ترویج حجاب اسلامی و نمایش حجاب دختران ایرانی می‌پردازد. این پویش مردمی، بیست‌ویکم تیرماه 13۹۷ هم‌زمان با روز عفاف و حجاب، با برگزاری همایشی در تهران، اعلام موجودیت کرد و تا همین چندی پیش، فعالیت چشم‌گیری داشت. مطمئناً از این پس هم، فعالیت خود را دوچندان می­کند.

 

معلولان ایرانی در ژاپن درخشیدند

گروهی از معلولان جسمی و ذهنی ایرانی، در جشنواره‌ی هنری «پارالیم‌آرت 2018 ژاپن» برگزیده شدند. حضور شش هنرمند توان‌یاب ایرانی در میان برگزیدگان گرایش‌های مختلف جشنواره، خبر خوبی بود که کام هنردوستان را حسابی شیرین کرد. به گفته‌ی «فاطمه فخری»، کارشناس مسئول امور هنری معلولان سازمان بهزیستی کشور، از سه سال قبل، راه‌اندازی اتاق هنر در مراکز بهزیستی آغاز شده و در حال حاضر، بیش از هفت‌صد مرکز به اتاق هنر مجهز است. مرکز توان‌بخشی بیماران مزمن اعصاب و روان «پارسا» در استان خراسان رضوی، یکی از مراکزی‌ست که از مقوله‌ی هنر، برای رفع اختلال‌های رفتاری مراجعان و بهبود حال آن‌ها به‌خوبی بهره برده ‌است؛ تا حدی که حالا نماینده‌ای در میان برگزیدگان جشنواره‌ی پارالیم‌آرت 2018 ژاپن دارد. بیش از دوهزار اثر، از 42 کشور در این جشنواره شرکت کرده بود. خوشبختانه برخی از این آثار، نشان‌دهنده‌ی سنت‌های دیرینه و اساطیر ایرانی‌ست و باعث آشنایی هنرمندان دیگر کشورها و برانگیختن حس کنجکاوی‌شان درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران می‌شود.

 

 

من مادر هستم

شاید بسیاری از زنان، گمان کنند با حضور نوزادی در جمع خانواده، تمام فعالیت­های شخصی و اجتماعی­شان مختل خواهد شد. نوزاد شاید بر حجم کارها بیفزاید و مسئولیت مادر را سنگین کند؛ اما مسلماً مانع پیشرفت خانواده، به‌ویژه مادر نیست. «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند، با آوردن دختر سه‌ماهه‌اش به مجمع عمومی سازمان ملل، توجهات را به خود جلب کرد. کودک سه‌ماهه، در حالی که روی زانوی پدرش «کلارک گیفورد» نشسته بود، نظاره‌گر سخنرانی آردرن، نخست‌وزیر 38ساله‌ی نیوزیلند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. «کیفورد»، مجری تلویزیونی در توئیتی نوشت:‌ «ای کاش می‌توانستم دیروز، نگاه متعجب هیأت ژاپنی داخل سازمان ملل را، حین ورود به سالن در وسط تعویض پوشک بچه ثبت کنم؛ افسانه‌ی بزرگ قرن بیست‌ویکم.»

 این وزیر زن، به همه‌ی زنان جهان نشان داد که مهم‌ترین وظیفه‌ی بانوان (نقش مادری)، منافاتی با موفقیت، پیشرفت و حضور در عرصه‌ی اجتماعی ندارد.

صدکلمه­ای‌ها

عاشقانه‌ی مذهبی

«رؤیای نیمه‌شب» که براساس ماجرایی واقعی، داستان وصلت پسری سنی‌مذهب با دختری شیعه را روایت می‌کند، این روزها با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شده است. این کتاب، برای هفتادویکمین بار، از سوی «انتشارات کتابستان معرفت» منتشر شد و یکی از رکوردداران، میان رمان‌هاست. این رمان، موضوعاتی مانند وحدت، احترام به عقاید و عشق‌ورزی را در قالبی جدید به نمایش گذاشته است. در دنیای رمان­های زرد و سخیف، خواندن این رمان را از دست ندهید که درون‌مایه‌ای مذهبی دارد.

#ازدواج_بدون_طلا

پابه‌پای دلار، قیمت طلا هم روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و زندگی سخت‌تر. «ازدواج بدون طلا»، یکی از راهکارهایی‌ست که در قالب کمپینی در توئیتر مطرح‌ شده است. «#ازدواج_بدون_طلا»، قصد دارد خریدن طلا را از لیست ضروریات مراسم عروسی حذف کند. این کمپین، نشان می­دهد که مردم تقریباً از متولیان امور اقتصاد قطع امید کرده‌اند و خودشان، به‌دنبال راهکارهایی برای کم‌کردنِ آثار افزایش قیمت بر زندگی‌شان هستند. راستی به نظر شما، ازدواج بدون طلا ممکن نیست؟

 

اعتقاد بی­عمل

گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد که حدود سی تا چهل‌درصد جامعه، حجاب شرعی دارند؛ اما بقیه که حجاب شرعی ندارند، اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج سه پژوهش رسمی سازمان تبلیغات و ارزش‌‌ها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب وضعیت‌سنجی پوشش و آرایش ایرانیان، نشان می‌دهد که نوددرصد جامعه، به حجاب شرعی اعتقاد دارند و آن را ضروری می‌دانند؛ اما در مصداق حجاب، تابع عرف‌اند؛ همان ضرب­المثل «خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو.»

از لاک خودت بیرون بیا

میانگین صحبت خانواده‌های ایرانی با هم، به کمتر از نیم‌ساعت در طول شبانه‌روز رسیده است. این آمار، برای ثبات خانواده نگران‌کننده است. پژوهش‌ها و آمارهای زیادی که درباره‌ی «فرهنگ هم‌صحبتی در خانواده‌های ایرانی» یا «میانگین میزان صحبت اعضای خانواده با هم» وجود دارد، می‌گوید که این میزان، به سی دقیقه در روز می‌رسد و بعضی دیگر می‌گوید بیست دقیقه و حتی آمار پانزده‌‌دقیقه‌ای هم از این وضعیت ارائه ‌شده است. لطفاً سرتان را از گوشی بیرون بیاورید، کمی حرف بزنید و خانواده را دریابید.

 

پنجاه‌کلمه­ای‌ها

 

ـ امسال برای ارائه‌ی تسهیلات بیمه‌ی زنان سرپرست خانوار، مبلغ 230میلیارد تومان تخصیص داده شد. از طرفی، وام سه‌میلیون‌تومانی به زنان سرپرست‌ خانوار تعلق می‌گیرد که تاکنون تعداد سی‌هزار نفر از آن بهره‌مند شده‌اند. در کشور، سه‌میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد.

 

ـ تا امروز 4500 مرد، به‌خاطر عدم پرداخت مهریه در زندان هستند. زندانیان مهریه بعد از زندانیان چک برگشتی، رتبه‌ی دوم زندانیان غیرعمد در کشور را دارند. طبق قانون، اگر مردی مهریه‌ی بالای ۱۱۰ سکه را پذیرفته و توانایی مالی پرداخت آن را نداشته باشد، به زندان نمی‌رود و فقط میزان ۱۱۰ سکه، برای بازپرداخت قسط‌‌بندی خواهد شد.

 

ـ آیین ارسال دوهزار جهیزیه‌ی اهدایی رهبر معظم انقلاب به مناطق محروم کشور، امروز با حضور «محمد مخبر» (رئیس ستاد اجرایی فرمان امام) در یکی از مراکز بنیاد برکت برگزار شد. در مرحله‌ی اول، سیصد جهیزیه برای زوجین مناطق محروم ارسال شد و مابقی جهیزیه‌ها، طی یک ماه آینده به این مناطق ارسال می‌شود.

 

ـ در قرن بیست‌ویکم، «تنهایی» همه‌جایی و فراگیر شده است. مفسران، این امر را «اپیدمی» می‌نامند؛ مرضی شبیه «جذام» و «طاعون خاموش» تمدن. سال 2018 کشور انگلیس پا را بسیار فراتر از این گذاشت و شخصی را در جایگاه «وزیر تنهایی» منصوب کرد.

 

ـ تهران از لحاظ جنسیت زنانه‌تر، به لحاظ سن پیرتر و از نظر آب و هوایی خشک‌تر می‌شود. تهران در رتبه‌بندی‌های جهانی، بیست‌وپنجمین شهر پرجمعیت جهان است؛ اما در رتبه‌ی کیفیت زندگی، رتبه‌ی ۱۲۸ را دارد و اتریش، رتبه‌ی اول و دمشق رتبه‌ی آخر را دارد.

 

ـ سطح شادی میان دختران و زنان انگلیسی، از یک دهه‌ی گذشته به‌شدت کاهش یافته است. رسانه‌های اجتماعی و آزمون‌های مدارس، موجب افزایش استرس میان آن‌ها و کاهش سطح شادی شده است. تنها یک‌چهارم از دختران بین ۷ تا ۲۱ سال، احساس خوشحالی مطلوب دارند. این آمار، ۴۱ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است.

 

 

ـ زوجینِ خواستار طلاق توافقی، عمدتاً کم‌سن و با ازدواج با عمرِ یک تا سه سال هستند. مهم‌ترین عامل طلاق آنان این است که زوجین مهارت زندگی مشترک را در زمان تجرد از والدین نمی‌آموزند و وقتی وارد زندگی­ مشترک می­شوند، حقوق و تکالیف‌شان را نمی­دانند و نمی‌توانند روابط عاطفی مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

 

ـ امروز در کشور، با موجی از تمایل زوج‌ها به تک‌فرزندی مواجه هستیم که این موج، ناشی از تغییر روی‌کرد در زندگی‌ست. برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند با یک فرزند، می‌توانند خانواده‌ای شاد و بهتر داشته باشند؛ اما این تفکر کاملاً غلط است و با یک فرزند، نه امکانات و منابع مادی و معنوی کودک کاملاً تأمین خواهد شد و نه آنان شادتر خواهند بود.