اخبار

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2018.66953

اخبار

فاطمه دولتی

ایران؛ تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی

آیا می‌دانستید ایران هم تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی‌ست؟ اما انگار بازار قاچاق، داغ‌تر از بازار تولید است. براساس آمار گمرک ایران، در یک ماه ۹۸۰ تن لوازم آرایشی و بهداشتی، به ارزش بیش از یازده‌میلیون دلار به ایران وارد شده است. رقم ریالی واردات انجام‌شده به کشور در این زمینه نیز، بیش از ۴۱میلیارد تومان است. سالانه بیش از یک‌میلیارد دلار لوازم آرایشی به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود. وقتی بحث حمایت از کالای ایرانی پیش می‌آید، بسیاری دنبال این‌اند که کالای مد نظرشان، نسخه‌ی تولید ایران هم دارد یا نه. درباره‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی، بهتر است بدانید که چنین چیزی موجود است. با این‌که آمار واردات لوازم آرایشی خارجی امسال کمتر بوده است، رقم خرید این محصولات رو به افزایش بوده است. اگر مردم از تولیدات داخلی این محصولات و لوازم حمایت و استفاده کنند، هم می‌توان این تولیدکننده‌ها را تقویت کرد و هم می‌توان مانع خروج این میزان نقدینگی ارزی به‌واسطه خرید قانونی لوازم آرایشی از کشور شد؛ با چشم‌پوشی از آن میزان پولی که صرف ورود لوازم آرایشی به‌صورت قاچاق می‌شود. با افزایش گمرک محصولات خارجی، ارائه‌ی تسهیلات به تولیدکننده‌ی داخلی و افزایش قیمت محصولات ایرانی، می‌توان مردم را به استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی ترغیب کرد.

 

 

زنان «معلقه» و نگرانی­های بی­پایان

بررسی روابط عاطفی زوجین، نشانگر رشد آمار زنان معلقه است؛ زنانی که نه مطلقه هستند و نه مجرد. زنان بدسرپرست و مورد خیانت قرارگرفته، از زنان معلقه‌اند. احساس تنهابودن در جامعه‌ی شلوغ، نبود اطمینان از آینده و نبود تأمین اقتصادی، اجتماعی، روانی و احساسی، از آسیب‌هایی‌ست که زنان معلقه را تهدید می‌کند. برخی مردان به‌دلیل پایبندنبودن به تعهدات اخلاقی و عرفی، زنان خود را رها می‌کنند. یکی از کارشناسان امور زنان در این باره گفت: «از راه‌های مناسب برای پشتوانه‌ی امنیتی زنان، بیمه‌های اجباری از سوی مردان در زمان عقد است. زمانی که مردی ازدواج می‌کند، باید طبق قانون، او را بیمه کند و برای او و آینده‌ی فرزندانش، سابقه‌ی مالی مناسبی فراهم آورد تا در صورت عدم دریافت مهریه به هر دلیلی، تحت پوشش باشد تا حداقل از اضطراب‌ها و تنش‌های مالی‌اش کاسته شود.»

در روزگاری که مهریه جایگاه خود را از دست داده است و پرداخت رقم­های نجومی آن از عهده‌ی داماد برنمی­آید، باید برای ایجاد پشتیبانی مالی زنان، فکری دیگر کرد. به‌طور کلی با ایجاد فرهنگ مهریه‌ی اسلامی، می­توان به بسیاری از مشکلات مالی زنان خاتمه داد.

 

والدینِ کودکانِ کار مجرم‌اند

فرقی ندارد لباس‌شان نو و شیک باشد، یا مندرس و پاره. فرقی ندارد سر چهارراه بایستند و گل بفروشند، یا روی مبل خانه­ بنشینند و فلان وسیله را تبلیغ کنند. در هر دو حال، ابزاری هستند برای کسب درآمد بزرگ‌ترها، بدون این‌که از خود اختیاری داشته باشند. آنان چه سر چهارراه و چه توی اینستاگرام، «کودک کار» هستند؛ اما این‌بار قانون به کمک‌شان آمده است: والدینی که کودکان خود را در فضای مجازی در معرض دید عموم می‌گذارند، اگر این اقدام برای نوعی منفعت مالی و مادی باشد، مشمول ماده‌ی 3 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان خواهند شد و به شش ماه تا یک سال زندان یا جزای نقدی محکوم می‌شوند. یک حقوق‌دان در این باره گفت: «مسلّم است که کودک برحسب موقعیت سنی‌اش، باید از آموزش‌های مختلف رزمی، تفریحی و... برخوردار باشد. اگر این اقدام والدین تنها برای خودنمایی و به‌اصطلاح پزدادن باشد، وصف مجرمانه ندارد؛ اما از جهت‌های مختلف برای طفل، ضایعه‌آفرین خواهد بود؛ این‌که طفل تصور کند نقطه‌توجه همگان است و این نکته، باید در تمام مدت عمر او استمرار داشته باشد؛ حال آن‌که می‌دانیم در عالم واقع، چنین چیزی ممکن نیست. ازدست‌دادن توجه همگان، موجب می‌شود طفل مورد اقبال، به افسردگی و انواع مشکلات عصبی و روانی دچار شود. در این‌جا باید مقامات فرهنگی و آموزشی، والدین را آگاه کنند.»

 

دختران مجرد مادر می­شوند

براساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست در سال 1392، سه گروه خانواده‌هایی که بچه‌دار نمی‌شوند، پدر و مادرهایی که بچه‌دار هستند و همچنین زنان مجرد بالای سی سال، در صورت داشتن شرایط لازم، سرپرست کودکان بی‌سرپرست می‌شوند. سرپرستی 94 کودک دختر، پارسال به زنان مجرد بالای سی سال واگذار شد.

 

عملِ زیبایی ممنوع

جراحی‌های زیبایی در ایران، بی‌ضابطه انجام می‌شود؛ به این معنا که متأسفانه این‌گونه جراحی‌ها، از سوی تکنیسین‌ها و حتی در آرایشگاه‌ها نیز در حال انجام است. در بسیاری از کشورهای دنیا، جراحی زیبایی زیر هجده سال انجام نمی‌شود؛ مگر با قید و شرط. حتی در آمریکا اگر متخصص زیبایی در انجام جراحی دچار اشتباه شود، با مجازات سنگین و حبس مواجه خواهد شد.

 

بانوی رکورددار

«لیلا رجبی»، بانوی محجبه‌ی کشور و هفتمین ورزشکار نقره‌ای ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌ی جنوبی، رکوردی جدید را در تاریخ ورزش کشور به ثبت رساند و توانست با این مدال، نام خود را در کتاب‌ «ترین‌های ورزش ایران» به ثبت برساند و به‌عنوان ورزشکاری موفق، در افتخارآفرینی‌های زنان ورزشکار این مرز و بوم سهیم باشد.

مونالیزای یمن

هر ده دقیقه یک کودک یمنی، بر اثر گرسنگی و بیماری‌های ناشی از شرایط سخت جنگ در این کشور از دنیا می‌رود. به‌تازگی «امل حسین»، دختر هفت‌ساله‌ی یمنی که در اردوگاه جنگ‌زدگان یمن زندگی می‌کرد، به همین دلیل جان خود را از دست داد. مادر امل در این مصاحبه، هوشیارانه این‌طور پاسخ پرسش خبرنگار را می‌دهد: «قلبم شکسته است. امل همیشه خندان بود. حالا دیگر نگران بقیه‌ی بچه‌هایم هستم.»

 

پنجاه‌کلمه­ای‌ها

 

ـ کمپین «#باهم_می‌توانیم»، با هشتکی به همین نام و هدف امکان خرید فرش ارزان‌، در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده برگزار می‌شود. هدف کمپین، جلب مشارکت تولیدکنندگان است که با کاهش حاشیه‌ی سود خود و ارائه‌ی کالای ارزان‌تر، می‌توانند باعث رونق اقتصادی و فروش بیشتر محصولات‌شان شوند.

ـ در ایسلند جزیره‌ای تأسیس شده که تنها زنان امکان استفاده از آن را دارند. علت تأسیس این جزیره، ایجاد فضایی آرام برای گذراندن تعطیلات در غیاب مردان غریبه است. سخن‌گوی این مجموعه می‌گوید جزیره کاملاً طبیعی‌ست و از هیچ ماده‌ی مصنوعی و شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود.

ـ در بعضی رشته‌های دانشگاهی در مقطع دکتری، از دانشجویان خانم تعهد گرفته می‌شود ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج، بچه‌دار نشوند. شاید تا چندی پیش، جامعه مانع تحصیل و اشتغال زن بود، اما این روزها همه چیز تغییر کرده است. دانشجویان از تعهدنامه­های نانوشته­ای می­گویند که آن­ها را از ازدواج یا مادرشدن منع می­کند.

ـ یک شرکت نیوزلندی، دنبال زنان داوطلبی‌ست که آماده‌ی وضع حمل در فضا باشند. پیش‌بینی می‌شود نخستین نوزاد انسان در فضا، سال ۲۰۲۴ میلادی متولد شود. مأموریت وضع حمل در فضا، ۳۶ ساعت طول می‌کشد و طی آن، گروهی از پزشکان همراه مادر باردار به فضا فرستاده می‌شوند. به این ترتیب نوزاد، در ارتفاع ۲۵۰مایلی زمین به دنیا می‌آید.

ـ بیمه‌ی زنان خانه‌دار شروطی دارد؛ از جمله شرط سنی که هجده تا پنجاه سال است و به‌ازای هر یک سال سابقه، به سقف سنی آن‌ها اضافه می‌شود. زنان خانه‌داری که قبلاً شاغل بوده‌اند، با ده سال سابقه از شرط سنی معاف می‌شوند و نیازی به شرط سنی ندارند. زنان خانه‌دار می‌توانند با پرداخت دوازده، چهارده و شانزده درصد حق بیمه در ماه، بیمه شوند و با پرداخت هر یک از این حق بیمه‌ها می‌توانند از حمایت‌های بازنشستگی، فوت و بعد از آن برخوردار شوند.

ـ ازدواج مجدد در مردان سالمند بیش از زنان است و تعداد زنان سالمند بدون همسر و بیوه، بسیار بیشتر از مردان سالمند تنهاست؛ زنان سالمندی که سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند، درآمدی ندارند و فاقد هرگونه مهارت شغلی هستند و آسیب‌پذیرترین قشر سالمندند.

ـ در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک (IOAA 2018) که در کشور چین برگزار شد، دانش‌آموزان ایرانی به مقام اول دست یافتند و کشورهای روسیه و چین، به مقام‌های دوم و سوم رسیدند. تیم اول ایران، موفق به کسب چهار مدال طلا و یک نقره و تیم دوم ایران، موفق به کسب دو مدال طلا و دو نقره شد.