کوتاه و گویا

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2019.67258

بر دامان بهشت یا توهین به زن؟

دیوارنگاره‌ی میدان ولی‌عصر تهران، هربار حواشی زیادی همراه دارد؛ اما این‌بار به مناسبت روز زن و مادر، این دیوارنگاره مورد تشویق و هجمه‌ی بسیاری از بانوان قرار گرفت. عده‌ای این دیوارنگاره را، مظهر آرامش و تصویری کامل از یک مادر و زن می‌دانستند و بعضی، آن را توهین به مقام زن به حساب می‌آوردند. مخافان این تصویر می‌گویند: «دیوارنگاره‌ی جدید میدان ولی‌عصر، طرحی که به‌نام گرامی‌داشت روز زن است و نشان از حضور یک زن در منزل در حال سامان‌دادن به وضعیت سه فرزندش دارد، بدین معناست که وظیفه‌ی زن، تنها در تربیت فرزندانش خلاصه می‌شود و بس. در صورتی که همگان بر این اعتقاد هستند در دنیای امروز و ویژگی‌های اقتصادی و فرهنگی کشور، نمی‌توان زن را تنها در چارچوب خانه و در حال تربیت فرزند به تصویر کشید. زن ایرانی، نشان داده است که توانایی بالایی در ایجاد توازن میان امور منزل و تربیت فرزندان با فعالیت‌های خارج از منزل دارد و تأکید دیوارنگاره‌ی جدید میدان ولی‌عصر تهران بر نادیده‌گرفتن نقش زنان، قابل تامل است.»

اما موافقان این طرح معتقدند: «این ایراد عجیب که بیشتر یادآور ضرب ‌المثل معروف «ایراد بنی‌اسرائیلی گرفتن» است، در شرایطی به‌طور هم‌زمان از جانب برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و البته برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، همچون بی‌بی‌سی فارسی مطرح شده است که اساساً معلوم نیست، چرا باید تأکیدکردن بر نقش مادری بانوان، آن‌هم در جامعه‌ی‌ ایرانی که هویت آن به فرهنگ اسلام گره خورده است، امری مذموم شمرده شود؟ این طرح، فعالیت اجتماعی زنان را نقض نمی‌کند؛ بلکه ارزش مادری را به نمایش گذاشته است.»

به‌طور کلی می‌توان گفت: «به دیوارنگاره‌ی ولی‌عصر، نگاه سیاسی شده است. این روزها به‌دلیل همین رفتارهای سیاست‌زده و البته ورود غیرمنطقی و بدون نظارت شبکه‌های اجتماعی و سرایت تفکرات غربی به آن، جامعه به‌سرعت در حال فراموش‌کردن نقش مهم «مادربودن» برای زنان است؛ نقشی اساسی که بی‌توجهی به آن، نه‌تنها باعث افزایش حضور اجتماعی زنان نشده است، بلکه این روزها جای خود را به پُزدادن‌های شبه‌روشن‌فکرانه‌ای همچون زندگی و تفریحات مجردی زنان یا بزرگ‌کردن حیوانات خانگی به‌جای فرزندآوری داده است.»

 

نقش پررنگ زنان در گام دوم انقلاب

آخرین بند از بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» که رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند، درباره‌ی سبک زندگی‌ای‌ست که در این زمینه به نظر می‌رسد، حضور زنان مؤثرتر از مردان است و لازم است که پرچم‌داری زنان و انجام رسالت‌های موجود در گام دوم انقلاب، به همت آن‌ها، بیش از مردان باشد. ایشان در این بیانات، با طرح ۲۷ سؤال درباره‌ی سبک زندگی ایرانیان به آسیب‌شناسی عینی سبک زندگی پرداختند. محورهای اولین بیانات ایشان درباره‌ی سبک زندگی بر هفت محور فکر و اندیشه، خانواده، الگوی‌ رفتاری، کسب و کار، الگوی مصرف، زندگی شهری و خلقیات فردی و اجتماعی استوار است که در بحث خانواده، با طرح سؤالاتی از جمله «چه کنیم که کرامت، عزت و وظائف اجتماعی زن در جامعه‌ی ما حفظ شود، چرا طلاق زیاد است، چه کنیم فروپاشی خانواده مانند غرب رواج پیدا نکند، چرا صله‌ی رحم بین ما ضعیف است، چطور حق همسر و فرزندان را رعایت کنیم، حد زاد و ولد در جامعه‌ی ما چیست، چرا خانه‌های مجردی وجود دارد و این بیماری غربی چگونه در جامعه‌ی ما نفوذ کرده است؟» توجه ویژه به این موضوعات است که بحث سبک زندگی را رقم می‌زند و زنان هستند که پایه‌های اساسی شکل‌گیری آن و انتقالش به نسل آینده را برعهده دارند؛ چراکه تمرکز سبک زندگی بر فرهنگ است و فرهنگ از طریق خانواده، به‌ویژه دختران و مادران خانواده منتقل می‌گردد. بر این اساس رسالت زنان در گام دوم انقلاب، بیش از مردان است و آن، حضور پرشور در همه‌ی عرصه‌ها، به‌ویژه در سبک زندگی‌ست.

 

زنان اصالت خود را فراموش کرده‌اند؟

«نشست نقش زنان در حمایت از تولید ملی»، با حضور «مریم رهسپار (روان‌شناس و مدرس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی)»، «مرضیه افضلی (جامعه‌شناس)» و «پریسا نجفی (تولیدکننده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی)» به‌تازگی برگزار شده است. در این نشست مطرح شد: «با روی‌کارآمدن نظام سرمایه‌داری، زن مدیر به زنی اشرافی و ولخرج بدل شد که تنها نقش او، مصرف‌گرایی‌ست. تحقیقات نشان می‌دهد که بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و تربیتی در دوره‌های مختلف تاریخ خانواده را زنان مدیریت می‌کردند؛ اما این با تغییر نقش زن به یک موجود مصرف‌گرای صرف تنزل پیدا کرد. در نتیجه ترویج دیدگاه‌های مصرف‌گرایانه در جامعه‌ی ایرانی، یک - چهارم درآمد خانوار ایرانی، صرف ظاهر زن خانواده می‌شود؛ در حالی که در برخی از کشورها، این آمار کمتر از ۱.۱۵ است. میزان هزینه‌کرد زنان برای ظاهرشان در کشور فرانسه، کمتر از ۰.۵ درصد از درآمد خانوار است. در حال حاضر بالاترین میزان عمل زیبایی، میان زنان شیعه اتفاق می‌افتد. غربی‌ها می‌خواهند زن مسلمان را از نقش تاریخی مثبت خود دور کنند و  با تقویت بعد مصرف‌گرایی و دامن‌زدن به تنوع‌طلبی، به کیان خانواده‌ی مسلمانان ضربه وارد کنند.»

به‌طور کلی دشمنان ایران، می‌دانند که زن، مولد اقتصادی و انسانی و تربیت‌کننده‌ی آینده‌ی کشور است. اگر زن ایرانی نگاه سطحی به زندگی داشته باشد، بر آینده‌ی کشور اثرگذار است. زنان ایرانی، باید هشیار باشند و تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ها، اصالت خود را فراموش نکنند.

 

 

 

صدکلمه‌ای

با اجرای سیاست‌های لازم در شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدای سال 97، طلاق روند نزولی پیدا کرد و از جمله تصمیمات مهم، این بود که زوجین از لحظه‌ی ثبت ازدواج، تحت سیستم دولتی قرار می‌گیرند و تا زمان احتمالی طلاق، تحت کنترل قرار دارند.

 

در کشور، سه‌میلیون و پانصدهزار نفر، زن سرپرست خانوار داریم که هفتاددرصد بر اثر فوت همسر، ده‌درصد بر اثر طلاق، ده‌درصد به‌دلیل بدسرپرستی و هشت‌درصد به‌دلیل تجرد قطعی، زن سرپرست خانوار شمرده می‌شوند. به‌تازگی هفت کمیته‌ی تخصصی برای سامان‌دهی و پی‌گیری موضوعات مربوط به زنان سرپرست خانوار انتخاب شده‌اند که یکی از آن‌ها، به بحث تشکیل بانک اطلاعاتی زنان می‌پردازد.

 

 

آمار نشان می‌دهد: «ابتدای انقلاب، 17درصد زنان روستایی و ۳۵درصد زنان شهری سواد داشتند؛ اما اکنون بیش از ۸۵درصد زنان ایرانی سواد دارند و بیش از ۹۵درصد زنان شهری باسوادند. در آموزش عالی ابتدای انقلاب، ۳درصد جامعه‌ی زنان تحصیلات دانشگاهی داشتند و الآن، ۲۷درصد تحصیلات دانشگاهی دارند.»

 

 

پوکی استخوان، از گرفتاری‌های بسیار شایع جوامع بشری‌ست که بعد از ۳۵سالگی، روند آن در انسان آغاز می‌شود. این بیماری، بدون علامت خاصی رشد می‌کند و معمولاً‌ با ایجاد شکستگی در یکی از استخوان‌های بدن، به‌ویژه استخوان‌های مهره، لگن و مچ خود را نشان می‌دهد. 50درصد زنان ایرانی، از 45 و 90درصد زنان از 75سالگی دچار بیماری پوکی استخوان می‌شوند.

 

کوتاه و گویا

دیابت بارداری، در چهاردرصد از بارداری‌ها بروز می‌کند و عدم توجه و درمان به‌موقع آن، می‌تواند برای جنین و مادر، عوارض جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

 

گلودردهای به‌ظاهر ساده، درصورت عدم درمان آنتی‌بیوتیکی مناسب، می‌تواند به روماتسیم قلبی منجر شود و عوارض خطرناکی را همراه داشته باشد.

 

دومین علت مرگ‌ومیر در مردان، حوادث و سوانح ترافیکی و پس از آن سرطان‌هاست. بیش از ۹۰درصد حوادث شغلی کشور، در مردان اتفاق می‌افتد.

اکنون ۲۰درصد شرکت‌های دانش‌بنیان، به دست زنان تأسیس شده است و اداره می‌شود.

 

طرح «توانمندسازی زنان با استفاده از فن‌آوری اطلاعات»، تاکنون در ۲۵ استان پیاده‌سازی شده و نتایج بسیار درخشانی هم داشته است.

 

نمایندگان مجلس با بررسی بخش هزینه‌ای لایحه‌ی بودجه‌ی ۹۸، با اختصاص سیصدمیلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها، به بیمه‌ی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست موافقت کردند.

 

دانشمندان دانشگاه «لوندرینای برزیل» دریافتند که عصاره‌ی تمشک، التهاب مفاصل زنان را کاهش می‌دهد و درد ناشی از این التهاب را، به مقدار قابل توجهی می‌کاهد.

زنان در مقایسه با مردان، با احتمال بیشتری ممکن است بر اثر بیماری قلبی فوت کنند. آنان با احتمال دوبرابر بیشتر در طول شش سال پس از حمله‌ی قلبی اول، ممکن است دچار حمله‌ی قلبی دوم شوند.

پزشکان معتقدند: «چون یکی از عمل‌کردهای اصلی خواب این است که بازیابی و ترمیم مغز را میسر می‌سازد. در طول روز هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، قسمت بیشتری از مغز نیاز به بازیابی دارد و درنتیجه، به خواب بیشتری نیاز خواهید داشت.»