آبیاری گیاهان آپارتمانی برای مدت طولانی

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2019.67275

دانابانو

مریم بهروزی‌راد

در فصل بهار و تابستان، بعضی از خانواده‌ها به مسافرت می‌روند و مدتی را از خانه‌ی خود دور می‌شوند. مشکل، زمانی پیش می‌آید که این افراد در خانه‌های خود، باغچه یا گلدان‌هایی نگه‌می‌دارند و نگران آبیاری آن‌ها هستند.

با رعایت نکات زیر، می‌توانید بدون نگرانی به مسافرت بروید.

گلدان‌ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب، کنار هر گلدان یا سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه‌ای نخی، به‌ طول یک متر یا بیشتر و به عرض پنج سانتی‌متر آماده کنید. یک سر آن را از کنار گلدان داخل خاک فروکنید و سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. دستمال پارچه‌ای، همواره آب را به خود جذب و کم‌کم به داخل خاک گلدان منتقل می‌کند.

 

در داخل وان حمام، یا لگنی بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و داخل آب قرار دهید. حتماً کف هر یک از گلدان‌ها، چند سوراخ وجود داشته باشد.

تکه‌ای حوله یا پتوی کوچک مستعمل را، در یک وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان را در حدود سی سانتی‌متر آب بریزید. گلدان‌ها را روی حوله یا پتوی مرطوب بچینید.

می‌توانید نیمی از تکه‌حوله‌ای بزرگ را درون لگن یا سینی بزرگی قرار دهید. گلدان‌ها را روی آن بچینید و سر دیگرش را در ظرف گود دیگری قرار دهید که پر از آب است. دقت کنید ظرف دوم، باید بالاتر از ظرف دیگر قرار گیرد و ظروف را با توجه به ابعاد گلدان‌ها و گیاهان درونش انتخاب کنید.

با این روش، می‌توانید بدون نگرانی به گشت‌وگذار بپردازید.

 

خودمان در خانه تولید کنیم

کشک درست کنیم

ابتدا ماست را با آب و نمک مخلوط و به دوغ بدل کنید؛ بعد آن را بجوشانید. جوش که آمد، بگذارید خنک شود.

به محض این‌که خنک شد، آن را در کیسه بریزید و بیاویزید تا آبش برود. آن‌گاه به آن نمک بزنید، مالش دهید، به‌صورت گلوله دربیاورید، روی دستمالی بچینید و جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

توجه داشته باشید که اندازه‌ی کشک‌ها، بعد از خشک‌شدن نصف می‌شود؛ پس خیلی کوچک درست نکنید.

بعد از خشک‌شدن، آن‌ها را در ظرف دربسته بگذارید و در یخچال نگه‌داری کنید.

 

 

ماست درست کنیم

به ازای هر یک لیتر شیر، یک‌ونیم قاشق غذاخوری سرپر، ماست نیاز داریم. برای این‌که ماست‌مان سفت‌تر و خوش‌طعم‌تر شود، بهتر است از ماست پرچرب یا خامه‌ای استفاده کنید. شیر را حدود ده دقیقه بجوشانید؛ سپس داخل ظرفی بریزید که می‌خواهید ماست درست کنید. صبر کنید تا شیر کمی خنک شود؛ طوری که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد (حدود چهل دقیقه طول می‌کشد تا سرد شود).

در این مرحله، ماست را در شیر بریزید و کاملاً هم بزنید؛ سپس روی ظرف را با پارچه‌ای بپوشانید و در ظرف را بگذارید. اگر در تابستان ماست را تهیه می‌کنید، همین پوشش کافی‌ست؛ اما اگر در زمستان آن را درست می‌کنید، حتماً ظرف را کنا رادیاتور یا شوفاژ قرار دهید، یا دور آن را با پتویی نازک بپوشانید.

اگر ماست شما شل بود، ظرف ماست را درون ظرفی پرآب و در حال جوش قرار دهید تا چند دقیقه بجوشد.

پس از گذشت پنج ساعت، آن را در یخچال بگذارید و اجازه دهید 24 ساعت به همان حال باقی بماند.

حالا ماست شما آماده‌ی استفاده است.