کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2019.67289

فاطمه دولتی

 

زنان به میدان آمدند

در روزهایی که همه از امدادرسانی ملت ایران به مناطق سیل‌زده‌ی کشور صحبت می‌کنند، فعالیت‌ نیروهای بسیج زنان در امدادرسانی کمتر دیده شده است؛ در حالی که صدها زن بسیجی، از روزهای ابتدایی سال برای کمک در مناطق سیل‌زده مشغول فعالیت‌اند. زنان  بسیجی در طبخ و توزیع غذا همکاری می‌کنند که روزانه بیش از سه‌هزار پرس است و نیز در غالب گروه‌های دونفره و به شکل شیفت‌بندی، کار محافظت از سیل‌زدگان به‌ویژه زنان را برعهده گرفت‌اند تا در صورت نیاز آنان به اقدامات پزشکی یا بهداشتی، به‌سرعت این امکانات را فراهم کنند. دوخت پوشاک ویژه‌ی بانوان، از دیگر اقدامات زنان بسیجی از سوی مسئولان این نهاد مردمی اعلام شده است. آن‌ها در استان گلستان باکمک دیگر گروه‌های جهادی، هزاران روسری، مانتو و لباس دوخته‌اند. اعزام گروه‌های جهادی برای انجام مشاوره و امور فرهنگی در محل اسکان سیل‌زدگان، سرکشی روزانه‌ی محل‌ها اسکان و بررسی وضعیت آن‌ها، تهیه‌ی اقلام مورد نیاز از قبیل پوشاک، کفش، لوازم بهداشتی، پتو، خشکبار، برنج، مرغ، حبوبات و ده‌ها لوازم ضروری و مورد نیاز دیگر، از جمله فعالیت‌های خواهران بسیجی در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان است. گردان بانوان نانوای شهر شهیدپرور خانوک (از توابع شهرستان زرند) هم، اقدام به پخت سه‌هزار قرص نان محلی کرمانی برای ارسال به سیل‌زدگان کردند. زنان ایران‌زمین نشان دادند، این‌بار هم با تمامِ قوا پای کمک به هم‌وطنان خود ایستاده‌اند.

 

 

زنان، عمر بیشتری دارند

همیشه به شوخی گفته و شنیده‌ایم که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؛ اما این‌بار تحقیقات این گزاره را ثابت کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد که نحوه‌ی نگرش مردان و زنان به مراقبت‌های سلامت متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که مردان کمتر از زنان در رویارویی با یک بیماری مشابه، درصدد دریافت مراقبت‌های سلامت قرار می‌گیرند. در کشورهای دارای اپیدمی HIV، مردان کمتر از زنان درصدد انجام آزمایش برمی‌آیند، احتمالاً دسترسی کمتری به درمان ضدویروسی دارند و بیش از زنان به دلیل بیماری‌های مرتبط با ایدز می‌میرند. همچنین، نرخ امید به زندگی قویاً تحت تأثیر درآمد است. در کشورهای با درآمد کم، نرخ امید به زندگی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، ۱۸.۱ سال کمتر از کشورهای پردرآمد بوده است. از بین 40 علت مرگ، ۳۳ علت در کاهش طول عمر مردان نسبت به زنان نقش بیشتری دارد. در سال ۲۰۱۶، احتمال مرگ به‌دلیل بیماری غیرمسری قبل از سن ۷۰ سال در مردان، نسبت به زنان ۴۴درصد بیشتر است. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۶، نرخ مرگ‌ومیر جهانی ناشی از خودکشی، در مردان ۷۵درصد بیش از زنان بود. نرخ مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای در مردان، در مقایسه با زنان حدود دوبرابر بیشتر بود و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از قتل در مردان، چهاربرابر زنان است.

 

حق برابر یا حق عادلانه؟

آخرین گزارش بانک جهانی، نشان می‌دهد تنها شش کشور جهان هستند که در آن‌ها زنان و مردان حقوق برابر در محیط کاری دارند. دانمارک، فرانسه، لتونی، بلژیک، لوکزامبورگ و سوئد، در صدر کشورهایی هستند که در آن‌ها، اصلاحات اساسی صورت گرفته است. این شش کشور طبق آمار، موفق شده‌اند برای زنان و مردان، تا ۱۰۰ درصد حقوق برابر فراهم کنند. این در حالی‌ست که آمارها نشان می‌دهد، زنان وضعیت دشوارتری برای کاریابی دارند و هم‌زمان، آن‌ها معمولاً در بسیاری از کشورها، مسئول اصلی فرزندان و خانواده هستند. همین عوامل در کاهش حقوق و عدم پیش‌رفت یکسان مردان و زنان در کار تأثیر دارند. همچنین مسائلی چون بارداری، می‌تواند هفته‌ها و ماه‌ها آن‌ها را از محیط کار دور نگه‌دارد و در برخی موارد، باعث شده است تا زنان کار خود را از دست بدهند.

صدکلمه‌ای

-         «جیم بریدنستاین» مدیر ناسا، در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد: «احتمالاً نخستین کسی که در مریخ فرودمی‌آید، یک فضانورد زن باشد.» البته بریدنستاین، به‌طور دقیق هویت این فضانورد را افشا نکرد و گفت: «در برنامه‌های آتی سازمان ناسا، زنان پیشرو هستند.» او افزود: «نفر بعدی که روی ماه فرودمی‌آید هم، یک زن است.»

-         مطالعات نشان می‌دهد، زنانی که بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند، در مقایسه با زنانی که میانگین ساعت کاری آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ ساعت است، بیشتر از افسردگی رنج می‌برند و ۷.۳ درصد بیشتر مبتلا به این مشکل هستند.

 

 

-         محققان طی پژوهشی با استفاده از اسکن مغز مردان و زنان، متوجه شدند که مغز زنان، حدود ۳ تا ۴ سال از مردان هم‌سن خود جوان‌تر است. این کشف به پزشکان کمک می‌کند تا پاسخ‌هایی برای این سؤالات بیایند که چرا زنان کمتر در معرض خطر ازدست‌دادن حافظه و ابتلا به بیماری‌های عصبی هستند.

 

 

-         فرانسه در اقدامی بی‌سابقه در سراسر جهان، روز جمعه اعلام کرد که چندین مدل از پروتزهای پستان در این کشور، به ظن ارتباط میان آن‌ها و بروز سرطان ممنوع است. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰هزار زن در فرانسه دارای انواع پروتزهای پستان هستند و میان آن‌ها، تاکنون ۵۹ مورد مبتلا به یکی از انواع نادر سرطان موسوم به ALCL دیده شده است. سه نفر از این زنان نیز جان باخته‌اند.

 

 

کوتاه و گویا

-         کمپین «Metoo» یک‌ساله شد؛ 70درصد زنان، قربانی خشونت‌های جنسی شده‌اند.

 

-         یک‌ششم از جمعیت کشور فرانسه و یک‌چهارم زنان این کشور، حاضر نیستند به‌تنهایی، به‌ویژه شب‌ها از خانه بیرون بروند.

 

-         دانشمندان دریافته‌اند که خاک، تأثیر قابل توجهی بر سلامتی جسم و روان، همچنین افزایش حس خوشحالی در انسان و درمان افسردگی دارد.

 

-         طبق آخرین آمار، ۱۵۰۰ زن در معرض خشونت به خانه‌های امن مراجعه کرده‌اند‌ و حدود ۱۰هزار تماس با اورژانس اجتماعی برای مداخله‌ی اولیه در این زمینه شده است.

 

-         یافته‌های محققان دانشگاه استنفورد آمریکا، نشان داد که زنان نابارور در مقایسه با زنان سالم، ۱۸درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سرطان قرار دارند.

 

-         براساس نتایج تحقیقاتی که به‌تازگی در یکی از مجلات آمریکا منتشر شد، بررسی بیمارانی که طی ۵ سال اخیر دچار حمله قلبی شده‌اند، حاکی از افزایش بروز حمله‌ی قلبی میان زنان، به‌ویژه زنان جوان است.

 

-         صنایع دستی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌ی صادراتی کشور را شامل می‌شود و در این بخش، ۷۵درصد تولیدات به دست بانوان ساخته می‌شود و در بخش کشاورزی نیز، سهم زنان حدود ۴۰درصد است.

 

-         مراجعات نزاع همسرآزاری، ۵٫۸ درصدی نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است. ۹۰درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و ۱۰درصد باقی را مردان تشکیل می‌دهند.