کوتاه و گویا

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2019.67975

مطالعه‌ی جدید محققان، نشان می‌دهد که مصرف شیر، مغز را جوان نگه‌می‌دارد.

  • دبیر علمی هجدهمین کنگره‌ی دندان‌پزشکی کودکان ایران، پوسیدگی دندان را شایع‌ترین بیماری میکروبی در کودکان دانست که قابل پیش‌گیری‌ست.

 

  • براساس نتایج تحقیقات اخیر که در کشور آمریکا انجام شده است، بیش از شش‌هزار نفر از جوانان این کشور، در سال ۲۰۱۷ خودکشی کرده‌اند و آمارها، از افزایش شدید خودکشی جوانان حکایت دارد.
  • متخصصان در مطالعه‌ای بزرگ، تأکید کردند که زنان سحرخیز، کمتر با احتمال ابتلا به سرطان پستان مواجه هستند.
  • جدیدترین آمارهای منتشر شده از میزان طلاق در انگلیس و ولز، نشان می‌دهد که با اغماض، می‌توان گفت تقریباً نیمی از ازدواج‌های ثبت‌شده در این کشور، به جدایی منجر می‌شود.
  • نتایج یک بررسی، حاکی از تأثیر منفی آلودگی هوا بر قدرت باروری در زنان است.
  • نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد، احتمالاً غذاهای فرآوری‌شده، کلید افزایش موارد ابتلا به اوتیسم هستند.
  • مرکز ملی آمارهای انگلیس، از افزایش میزان مرگ‌ومیر نوزادان این کشور طی سه سال گذشته، به‌ویژه میان خانواده‌های فقیر خبر داده است.
  • نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک، احتمال این‌که آنفلوآنزای خفیف به نوع کشنده‌ی آن بدل شود، افزایش پیدا می‌کند.

 

ستون میانی

 خبر اجتماعی

اهمیت توجه به کودکان تک‌والد

تک‌والدی، از شرایط خاص خانوادگی‌ست که به‌عنوان متغیر مهم محیطی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، تأثیر ویژه‌ای بر رشد عمومی و ابعاد مختلف رفتار فرزندان، به‌ویژه در زمینه‌ی سلامت روانی، جسمانی و سازش‌یافتگی آن‌ها می‌گذارد.

نتایج پژوهشی داخلی، نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان و نوجوانان تک‌والدی در مقایسه با هم‌سالان خود، استعداد تحصیلی کمتری دارند، در مدرسه ضعیف‌تر عمل می‌کنند و در مشکلات رفتاری بیشتری دارند؛ زیرا پدر و مادر، دو رکن اساسی خانواده هستند که با به‌وجودآوردن محیطی امن و سالم، تحول روانی فرزندان خود را میسر می‌سازند و در اجتماعی‌کردن آن‌ها نقش بیشتری دارند. از این رو عدم حضور هر یک از والدین در محیط خانواده، تعادل آن را بر هم می‌زند و موجب تضعیف کارکرد خانواده، کاهش نظارت و مهار اجتماعی می‌شود و بزه‌کاری، مشکلات جسمانی، آشفتگی روانی و اجتماعی و اختلال‌های رفتاری را در فرزندان آن‌ها افزایش می‌دهد.

به همین جهت تدوین سیاست‌هایی برای حمایت‌های بلندمدت از این خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها، حیاتی‌ست؛ به‌ویژه والدین سرپرستی که مشکلات مالی دارند، باید از پوشش مراقبتی بهداشتی و هرگونه کمک مالی برای فرزندان بهره‌مند شوند. نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و دیگر ارگان‌های مردم‌نهاد نیز، باید در این زمینه نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. همچنین مدارس، باید حساسیت این موضوع را درک کنند و فرصت‌های یادگیری یک‌سانی را برای همه‌ی دانش‌آموزان، با هدف افزایش رشد شخصیتی و اجتماعی در یک جو مثبت فراهم نمایند.

 

 

خبر سلامت

تأثیر رسانه‌های عمومی بر پرخوری افراد چاق

پژوهشگران دریافتند که ارائه‌ی تصویر منفی از افراد چاق در اجتماع و رسانه‌های عمومی، سبب ایجاد واکنش روانی غیرارادی در آن‌ها می‌شود که این موضوع، سبب میل بیشتر این افراد به خوردن و اضافه‌وزن بیشتر می‌گردد.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، عبارت «عقل سالم در بدن سالم است»، یک باور عمومی‌ست و ساختار بدنی سالم و موزون، ارزش حساب می‌شود. در این میان افراد چاق و دارای اضافه‌وزن، همواره از سوی افکار عمومی سرزنش می‌شوند و رسانه‌ها نیز، عموماً در تبلیغات خود تصویری منفی از اضافه‌وزن ترسیم می‌کنند. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که این موضوع، سبب افزایش بیشتر وزن در افراد چاق می‌شود. براساس پژوهش‌ها افراد چاق در رسانه‌های عمومی، عمدتاً با صفاتی مانند تنبل، سست‌اراده و بی‌مصرف معرفی می‌شوند که می‌تواند از نظر روانی، به پرخوری بیشتر این افراد منجر شود و باعث اضافه‌وزن بیشتر آن‌ها گردد.

 

خبر فرهنگی

بگذاریم حوصله‌ی بچه‌ها سربرود

هم‌زمان با شروع فصل تابستان و پایان سال تحصیلی، بسیاری از والدین سعی دارند برای پرکردن اوقات فراغت، کودکان‌شان را در کلاس‌های گوناگونی ثبت‌نام کنند و گاه از روی چشم‌وهم‌چشمی،‌ آنان را مجبور به شرکت در این کلاس‌ها می‌کنند؛ این در حالی‌ست که یک روان‌شناس کودک و نوجوان، می‌گوید: «شرکت‌کردن کودکان در کلاس‌های تابستانی، باید براساس علاقه، استعداد و انگیزه‌ی درونی کودک باشد.»

تصور کنید والدینی، کودک‌شان را به‌زور و از روی علاقه‌ی شخصی خود، به شرکت در کلاس خاصی مجبور کنند! در این حالت کودک باید بالاجبار، درس‌هایی را بیاموزد که برای یادگیری آن‌ها هیچ انگیزه‌ای ندارد و لذتی نمی‌برد. این موضوع سبب می‌شود، کودک هم از نظر روانی و یادگیری دچار خستگی شود و هم انگیزه‌اش برای یادگیری موضوعات مورد علاقه‌‌ی خود نیز از بین برود. حال آن‌که آنان مجبورند برای خوشحال‌کردن والدین، در کلاسی که علی‌رغم میل‌شان است شرکت کنند.

نکته‌ی مهم در پرکردن اوقات فراغت کودکان در تابستان، این است که بچه‌ها باید به‌اصطلاح «حوصله سررفتن» را تجربه کنند؛ زیرا براساس تحقیقات، حوصله سررفتن منشأ خودکنترلی و افزایش خلاقیت می‌شود و در این زمان، کودک نحوه و چگونگی سرگرم‌کردن خود را می‌آموزد.

 

 

صدکلمه

کشورهایی که خانواده را دوست ندارند

براساس مطالعه‌ی اخیر یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد)، سوئیس و انگلیس جزو کشورهایی هستند که پایین‌ترین امتیاز را در فهرست حمایت از خانواده، بین کشورهای اروپایی کسب کرده‌اند.

 

استفاده از هنر برای ترویج عفاف

معاون اجتماعی سازمان بسیج، گفت: «برای تقویت حجاب و عفاف، نباید در رسانه‌ها و فضای مجازی صرفاً دفاعی عمل کنیم؛ بلکه باید همچون دشمن، تهاجمی وارد میدان شویم و از ظرفیت هنر برای ترویج حجاب و عفاف سود بجوییم.»

 

مواد غذایی مورد نیاز بیماران ام‌اس

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا، نشان می‌دهد که رژیم غذایی اغلب بیماران مبتلا به بیماری ام‌اس، از نظر منابع ویتامین E، فولات (فولیک اسید) و منیزیم فقیر است. در این گزارش آمده است که مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد ضدالتهابی، پی‌آمدهای مهمی در سیستم عصبی زنان دارند و کمبود این مواد، می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به این بیماری باشد.

 

تنبیه مالی مادران

شرکت بزرگ آمریکایی نایک، اعلام کرد: «ورزشکاران زنِ باردار یا برگشته از مرخصی زایمان را، با کاهش درآمد اسپانسرینگ، تنبیه مالی می‌کند.»

 

 

 

سلفی‌های کمتر، واقعیت‌های بیشتر

وزیر آموزش انگلیس، خواستار انتشار سِلفی‌های کمتر و واقعیت‌های بیشتر از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و نسبت به خشونت‌ها و زورگویی‌های آنلاین و فشاری که تصاویر منفی در رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان افراد وارد می‌کنند، هشدار داد.

 

اشتغال و مسکن، نیاز اصلی ازدواج

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: «امروزه نیاز اصلی ازدواج جوانان، اشتغال ایمن و مسکن ارزان است و افزایش بیشتر وام ازدواج، مؤثر نخواهد بود.»