زایمان طبیعی چیست و در چه فرآیندی اتفاق می­افتد؟

نوع مقاله : پزشکی

10.22081/mow.2019.67980

فاطمه انوری

 

لالایی‌های مهربان مادرانه‌ی‌تان، مقدمه‌ی شورانگیزی دارد؛ نجوای آرامی که با صدای پای نوزاد کوچک شما در هم آمیخته!

گوش فرادهید و زمزمه کنید:

-        تولدت... مبارک!...

لحظه‌ی به‌دنیاآمدن کودک دلبندتان، بسیار شیرین است؛ پس ترسی به دل راه ندهید و مطمئن باشید که همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت.

آشنایی با مراحل زایمان و دانستن این‌که دقیقاً چه فرآیندی پیش رو دارید، به شما کمک می‌کند با آمادگی بیشتری با این اتفاق مبارک روبه‌رو شوید.

فرآیند زایمان، به دو صورت طبیعی و سزارین انجام می‌شود. این‌که شما با کدام روش پیش بروید، بستگی به نظر پزشک و تا حدی انتخاب خودتان دارد.

 

زایمان طبیعی، تجربه‌ی مدیریت ذهنی و جسمی

در زایمان طبیعی، شما اجازه می‌دهید که طبیعت کار خودش را انجام دهد؛ اما مجموعه‌ای از مداخلات پزشکی نیز، برای کاهش درد و زایمان آسان‌تر در اختیارتان قرار می‌گیرد.

آگاهی از مراحل و شرایط زایمان، به‌کارگیری تکنیک‌های تنفس و استفاده از روش‌های کنترل درد و انرژی، می‌تواند در مدیریت بهتر زایمان به شما کمک کند.

به‌طور کلی زایمان طبیعی سه مرحله دارد:

الف) نوزادی در راه است

اولین مرحله، از زمان شروع دردهای زایمان تا بازشدن کامل دهانه‌ی رحم است. این مرحله، شامل سه فاز است:

-        در فاز ابتدایی، دردهایی در ناحیه‌ی زیر شکم احساس می‌کنید که به‌تدریج طولانی‌تر و فاصله‌ی بین آن‌ها کمتر می‌شود. بروز هر نوع ترشح خونی یا آب‌ریزش نیز، از دیگر علائم شروع زایمان است. این فاز، معمولاً از همه‌ی مراحل قابل تحمل‌تر است؛ بنابراین بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند، در این فاز منزل باشند.

-        در دومین فاز از مرحله‌ی اول زایمان، انقباضات زایمانی قوی‌تر می‌شود، دفعات آن‌ها به‌تدریج افزایش می‌یابد و زمان بیشتری هم طول می‌کشد. در این مرحله، احتمالاً احساس گرما و خشکی دهان، خستگی و کمردرد دارید و بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید. روی کمرتان حوله‌ی گرم بگذارید، صورت‌تان را بشویید و نفس‌های عمیق بکشید. ممکن است بخواهید راه بروید، بنشینید یا به پهلو دراز بکشید. لازم است قوی باشید و بدانید همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت.

-        فاز سوم کوتاه‌ترین و شاید دردناک‌ترین قسمت زایمان است. در این فاز، احساس دفع مدفوع به شما دست می‌دهد و این، نشان‌گر نزدیکی زایمان است. شاید احساس لرز، تعریق، تهوع و استفراغ، گرفتگی پا یا گیجی داشته باشید و در ناحیه‌ی کمر و شکم، احساس درد شدید کنید. در این مرحله نیز، بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید و در صورت تمایل سروصدا کنید.

 

ب) آمدن یک عضو جدید

بعد از بازشدن کامل دهانه‌ی رحم، مرحله‌ی دوم زایمان آغاز می‌شود و با خروج جنین، به پایان می‌رسد. نقش شما در این مرحله، بسیار پررنگ است؛ زیرا فشاری که وارد می‌کنید، با انقباضات رحمی باعث خروج نوزاد می‌شود. باید قوی و امیدوار باشید و نفس‌های عمیق بکشید تا توان بیشتری برای ادامه‌ی زایمان داشته باشید.

 

ج) بازگشت آسایش

بعد از تولد نوزاد، شما وارد مرحله‌ی سوم زایمان می‌شوید. در این مرحله انقباضات دائمی و شدید رحم متوقف می‌گردد، جفت که تا پیش از این وظیفه‌ی تغذیه‌ی جنین را برعهده داشت، خارج می‌شود و به این ترتیب زایمان به پایان می‌رسد.

 

توکل، منبع آرامش

این‌که در طول زایمان به قدرت خداوند تکیه کنید، شما را آرام می‌کند. در این زمان که وعده‌ی استجابت دعا داده شده است، او را بخوانید و از او آرامش و قوت بگیرید.