نوع مقاله : پزشکی

10.22081/mow.2019.67981

 

فاطمه انوری

 

«سزارین»، جراحی بزرگی‌ست که طی آن، شکم و دیواره‌ی رحم را می‌شکافند و نوزاد را خارج می‌کنند.

جراحی سزارین، زمانی انجام می‌شود که زایمان طبیعی، برای شما یا نوزادتان خطرناک باشد یا خودتان این روش را انتخاب کرده باشید.

زمان انجام عمل سزارین، معمولاً از قبل تعیین می‌شود؛ اما اگر قرار است طبیعی زایمان کنید، به یاد داشته باشید که در صورت ایجاد اختلال در روند زایمان، شما را برای سزارین آماده خواهند کرد؛ بنابراین بهتر است درباره‌ی هر دو روش، اطلاعات کسب کنید تا غافل‌گیر نشوید.

 

آماده شدن برای سزارین

اگر از زمان دقیق جراحی اطلاع دارید، باید شش ساعت پیشتر، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید؛ اما اگر سزارین اورژانسی باشد، پزشک درباره‌ی آخرین چیزی که خورده‌اید، می‌پرسد و بر این اساس، درباره‌ی نحوه‌ی عمل شما تصمیم می‌گیرد.

برای شروع عمل، شکم را با ماده‌ی ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کنند و با پارچه‌ای استریل می‌پوشانند، تا خطر ایجاد عفونت کاهش یابد. برای تخلیه‌ی ادرار حین عمل، یک کاتتر وارد مثانه می‌کنند و مثانه باید خالی باشد؛ همچنین پیش از عمل، آزمایش خون می‌گیرند.

جراحی سزارین، معمولاً سی تا شصت دقیقه طول می‌کشد. برای این عمل، معمولاً بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. در این روش، با بی‌حسی نخاعی، شکم شما بی‌حس و جراحی آغاز می‌شود؛ اما در موارد اورژانسی، بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد که باعث می‌شود، فرد سریع به خواب برود. به هر ترتیب، شما حین عمل دردی احساس نخواهید کرد؛ پس جای نگرانی نیست.

بعد از بی‌حس‌شدن، برشی عرضی یا طولی در شکم مادر ایجاد می‌کنند و نوزاد را بدین طریق، از شکم او خارج و وی را به دقت بررسی می‌نمایند. پس از بیرون‌آمدن نوزاد هم، بند نافش را نیز خارج و آن را قطع می‌کنند. سپس لایه‌های برش‌زده‌شده را بخیه می‌زنند و محل زخم را می‌پوشانند.

در تمام این مراحل، پرده‌ای میان سر و شکم شما قرار دارد و چیزی از روند جراحی نمی‌بینید.

 

پایان انتظار

وقت آن رسیده است که نوزاد خود را در آغوش بگیرید! تماس پوست به پوست مادر و نوزاد، می‌تواند ارتباط اولیه‌ی آن‌ها را قوی‌تر کند و شیردادن را آسان‌تر نماید.

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید، احتمالاً در اتاق ریکاوری به هوش می‌آیید و به محض هوشیاری، می‌توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید.

 

 کسی که کنار شماست

در همه‌ی این مدت، کسی کنار شماست که مثل همیشه، هوای‌تان را دارد؛ به خداوند توکل کنید و مطمئن باشید که اعتماد به محبت بی‌نهایتش، ترس‌ها و نگرانی‌های شما را از بین می‌برد و شما را قوی‌تر می‌کند.