ذهن تکانی در خرید

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2019.68000

تلفن همراه

رعنا شکوهی‌ستا

این روزها یکی از هزینه‌های ضروری اکثر خانواده‌ها، تلفن همراه است که اصولاً با توجه به ظرافت محصول و مصرف دائمی آن، استهلاک بالایی دارد و جزء کالاهای مصرفی‌ست. از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی نیز، دلیل یا بهانه‌ای برای خرید مدل‌های جدید است. با توجه به تنوع محصول و تنوع قیمت، ابتدا فرد باید مشخصات مد نظر را انتخاب کند، تا در ادامه بتواند با مطالعه و بررسی ابعاد مختلف و اولویت‌ها، انتخابی خوب با حداکثر کارایی و مقرون به‌صرفه داشته باشد. مواردی که باید در خرید تلفن همراه توجه داشت:

اندازه‌ی صفحه

هرچه تلفن همراه کوچک‌تر باشد، نوشتن (تایپ) و خواندن روی آن سخت‌تر است؛ به‌ویژه هنگام تایپ در صفحات لمسی کوچک، ممکن است حروف اشتباه تایپ شود. ابعاد صفحه‌ی تلفن همراه، به‌ویژه برای افراد مسن، افراد با بینایی ضعیف و افرادی که مصرف روزانه‌ی زیادی در خواندن و نوشتن با این وسیله دارند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند و تا حد امکان، باید با ابعاد بزرگ‌تر کار کرد.

آقایانی که گوشی همراه را در جیب شلوار قرار می‌دهند، باید ضمن توجه به ابعاد بزرگ صفحه، به این نکته نیز توجه داشته باشند که به‌راحتی بتوانند حمل کنند.

افرادی که دستان کوچکی دارند، حتماً قبل از خرید، گوشی را در دست بگیرند و مطمئن شوند که ابعاد آن به‌اندازه‌ی مطلوب است.

وزن

افرادی که در طول روز، باید ساعت‌ها تلفن همراه را با خود حمل کنند یا در دست بگیرند، حتماً باید به گزینه‌ی وزن آن توجه داشته باشند.

ضخامت

ضخامت تلفن همراه، از یک سو تا حدودی با وزن آن ارتباط دارد و از سوی دیگر، باید در نظر داشت که اگر خیلی نازک باشد، برای برخی افراد خوش‌دست نیست و به‌راحتی در دست می‌لغزد و زمین‌ می‌افتد. 

طول عمر باتری

در دنیای امروز که در طول روز، هر لحظه گوشی استفاده می‌شود، طول عمر باتری گزینه‌ای مهم است. از سوی دیگر با توسعه‌ی تکنولوژیِ گوشی‌های ضدآب در اکثر محصولات جدید بازار، امکان تعویض باتری وجود ندارد؛ پس طول عمر باتری، مساوی با حداکثر طول عمر دستگاه است. از آن‌جا که باتری‌ها محدودیت دفعات شارژ در طول عمر دارند، هرچه یک باتری با یک‌بار شارژ،  مدت ساعت بیشتری کار کند، در عمل عمر دستگاه بیشتر خواهد بود.

قابلیت حافظه‌ی خارجی

اگر فرد با عکس، فیلم و نرم‌افزارهای متنوع سروکار دارد، با توجه به حجم زیاد مورد نیاز، امکان نصب حافظه‌ی جانبی ضروری‌ست؛ پس به قابلیت گوشی در دسترسی به نصب حافظه باید توجه کرد.

دوربین

یک دوربین خوب را در عرصه‌ی عمل، با کیفیت عکس‌های آن در شرایط نوری مختلف می‌توان قضاوت کرد. برخی از قابلیت‌های ویژه‌ی یک دوربین، در زندگی روزمره‌ی برخی افراد کارایی ندارد؛ برای مثال مگاپیکسل دوربین، تا حدی روی کیفیت عکس اثر دارد؛ ولی از حدی بیشتر، فقط در کیفیت چاپ عکس در ابعاد بزرگ مشهود است.

برند

بدیهی‌ست که هر برندی در تولید برخی محصولات، قوی‌تر و بالعکس در تولید برخی محصولات ضعیف‌تر است. برندی که بهترین تولیدکننده‌ی دوربین فیلم‌برداری‌ست، لزوماً گوشی همراه خوبی به بازر عرضه نمی‌کند. برندهای مختلف، نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. ضمن این‌که نحوه‌ی کار با آن‌ها، متفاوت است و فردی که سال‌ها به سبک طراحی گوشی‌های یک برند عادت کرده است، شاید کار با برند دیگری برایش سخت و کلافه‌کننده باشد. از سوی دیگر برخی از برندها، طراحی جذاب‌تر و منعطف‌تری دارند (به اصطلاحuser friendly ) هستند و برخی دیگر طراحی خشک‌تر و غیرجذاب‌تری دارند. کیفیت قطعات، خدمات پس از فروش، قابلیت استفاده از انواع امکانات در کشور مورد نظر، قابلیت دسترسی به قطعات در صورت نیاز به تعمیر و... نیز، از گزینه‌های مهم در انتخاب برند است.

تجربه نشان داده است که به‌صرف اطلاعات مشخصات ظاهری یک برند، نباید توجه کرد. برای مثال شرکت‌های مختلف، اطلاعات ظاهری را از محصول اعلام می‌کنند که در عمل کارایی محصول با آن تطابق ندارد. انتخاب برند نامناسب به‌صرف شهرت بالا یا قیمت پایین و یا اطلاعات مشخصات ظاهری، روشی اشتباه برای انتخاب محصول است. نکته‌‌ی دیگر این‌که در بازار رقابت برندها، برخی مواقع برندی از توسعه‌ی تکنولوژی هم‌پای دیگر برندها عقب می‌افتد. پس با تعصب روی برندی خاص یا سابقه‌ی درخشان قبلی آن، نباید تصمیم گرفت و باید معیار، شرایط فعلی آن برند در بازار باشد.

قابلیت‌ها و امکانات

از عوامل جذاب هنگام خرید و انتخاب محصول، قابلیت‌ها و امکانات جانبی آن است. ضمن مشورت با افراد مختلف، باید به این نکته توجه داشت که تنوع روحیه، سلیقه و سبک زندگی افراد، به تفاوت نظر در انتخاب کار خوب، منتج می‌شود و افراد باید با خودشناسی، بتوانند اولویت‌های‌شان را در یک خرید خوب مشخص کنند. به عبارت دیگر فرد، باید متناسب با سبک زندگی‌ خود اولویت‌بندی و با توجه به آن، انتخاب کند. برای مثال فردی که علاقه‌ی ویژه‌ای به عکاسی و چاپ عکس دارد، یک اولویت مهم در انتخاب، کیفیت و قابلیت‌های دوربین تلفن همراه اوست؛ در حالی که فردی با سبک زندگی دیگر، امکانات پخش صدا در اولویتش است. درواقع کارایی مورد نیاز، مهم‌ترین گزینه در اولویت‌بندی قابلیت‌ها و امکانات است.

روش‌های تحقیق و پرس‌وجو

در فضای مجازی، اطلاعات نسبتاً خوبی از محصولات بازار به چشم می‌خورد؛ به‌ویژه بخش نظریات مشتریان که در برخی از سایت‌ها هست و می‌تواند نقاط قوت و ضعف محصول را از زبان کاربران منعکس کند. برخی از فروشندگان نیز، اطلاعات و راهنمایی‌های خوبی ارائه می‌دهند.

 

فبلت و تبلت

با توجه به ابعاد بزرگ‌تر صفحه‌نمایش فبلت‌ها و تبلت‌ها، برای خواندن به‌ویژه مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیک، گزینه‌ی مناسبی هستند؛ ولی باید در نظر داشته باشید که برای گفت‌وگوی تلفنی، ابزار مناسبی نیستند و نمی‌توانند جایگزین کاملی برای تلفن‌های همراه باشند. از سوی دیگر، آقایانی که در طول روز کیف حمل نمی‌کنند، در مصرف روزانه و حمل این ابزارها دچار مشکل می‌شوند.

 

نکات مهم تکمیلی

-         پس از انتخاب برند و مدل گوشی، حتماً از چند طریق استعلام قیمت کنید.

-         با وجود این‌که فن‌آوری ‌موبایل‌ها هر سال پیشرفت می‌کند، در اکثر مواقع تغییرات از سالی به سال دیگر محسوس نیست؛ لذا پیشنهاد می‌شود در زمان خرید، محصولی با تکنولوژی روز خریداری شود که تا چند سال نیازهای فرد را پاسخ‌گو باشد.

-         متأسفانه برخی افراد دچار ناهنجاری‌های رفتاری در تهیه‌ی گوشی تلفن همراه هستند و براساس چشم‌وهم‌چشمی، دائم دنبال تهیه‌ی مدل‌های روزند که این مسئله، هم به اقتصاد خانواده و جامعه لطمه می‌زند و هم، باعث توسعه‌ی مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.