انتخاب سرآشپز

نوع مقاله : آشپزی

10.22081/mow.2019.68001

مریم بهروزی‌راد

نخودپلو

یکی از غذاهای خوشمزه که متأسفانه امروزه مهجور واقع شده، «نخودپلو»ست؛ غذایی سرشار از پروتئین و پرخاصیت که در این‌جا به آموزش آن می‌پردازیم و امیدواریم که  دوباره جای خود را در سفره‌های ایرانی باز کند.

مواد لازم

برنج: 4پیمانه

سینه‌ی مرغ: 1عدد

شوید تازه: 500گرم

پیاز: 1عدد

نخودسبز: 500گرم

روغن، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده: به میزان لازم

طرز تهیه

نخودسبز را بپزید و آب‌کش کنید. سینه‌ی مرغ را بپزید و رشته‌رشته کنید. مقداری روغن در تابه بریزید، پیاز نگینی را در آن تفت دهید، زردچوبه را به پیازداغ اضافه کنید و هم بزنید، تا خامی‌اش گرفته شود. نخودسبز پخته، نمک، فلفل سیاه و مرغ رشته‌شده را به آن اضافه و مخلوط کنید. برنج را آب‌کش کنید، ته قابلمه کمی روغن و مقداری از برنج، شوید و مخلوط مرغ را روی آن بریزید. این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شود. در آخر، زعفران را روی آن بریزید و برنج را دم کنید.

 پس از دم‌کشیدن، این غذای خوشمزه را با سالاد شیرازی سرو و نوش جان کنید.

 

 

کتلت شیرازی

سیب‌زمینی: 2عدد بزرگ

مغز نان ساندویچی: 6عدد

تخم‌مرغ: 1عدد

شیر: 1پیمانه

آرد سوخاری: 1قاشق غذاخوری

پیاز رنده‌شده و آب‌گرفته: 1عدد متوسط

بکینگ‌پودر: 1قاشق چای‌خوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه

سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز و پوره کنید. پیاز رنده‌شده و آب‌گرفته، خمیر نان ساندویچی، تخم‌مرغ، شیر، آرد سوخاری، بکینگ‌پودر، نمک و فلفل را اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط نمایید (می‌توانید مواد را یک‌بار چرخ کنید). مواد آماده‌شده را به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید، تا چسبندگی‌اش برطرف شود. از خمیر مقداری بردارید، در آرد سوخاری بغلتانید، کف دست به‌شکل لوزی فرم دهید و در روغن سرخ کنید. بهتر است کتلت‌ها را بعد از سرخ‌شدن، روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی‌اش گرفته شود.

این غذای خوشمزه را با خیارشور، سس گوجه، کاهو و گوجه فرنگی، به‌صورت ساندویچ یا با نان سنگک و سبزی نوش جان کنید.