کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2019.68007

کوتاه و گویا

 

  • طبق نتایج پژوهشی جدید، نوشیدن روزانه‌ی نوشابه‌های شیرین گازدار، پیرشدن سلول‌های بدن انسان را سرعت می‌بخشد.

 

  • محققان دریافتند که مصرف رژیم غذایی پرفیبر در طول بارداری، به شکل قابل توجهی موجب کاهش ریسک ابتلا به پره‌ی اکلامپسی (فشارخون دوره‌ی بارداری) می‌شود.

 

  •  روان‌شناس و معاون پیشین سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان این‌که ۲۳.۴درصد جمعیت ایران ناراحتی عصبی دارند، گفت: «در این میان، مردان سه‌برابر بیش از زنان با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.»

 

  • مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست، با اشاره به این‌که ایران جزو ده کشور اول مصرف پلاستیک در جهان است، گفت: «متأسفانه این روزها، در حال غرق‌شدن در پلاستیک هستیم.»

 

  • طبق گزارش محققان طب سنتی، میوه‌ی زالزالک از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند و موجب جوان‌سازی و طراوت پوست و مو می‌شود.

 

  • رئیس شبکه‌ی هپاتیت ایران، ضمن ابراز نگرانی از گرایش جوانان به تاتوکردن، درباره‌ی افزایش خطر ابتلا به هپاتیت هشدار داد.

 

  • دانش‌یار و عضو هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «غذاهایی که بیرون از منزل تهیه می‌شود، باعث افزایش بیماری‌های غیرواگیر می‌گردند و باید مسئولان بهداشتی کشور و در عین حال صاحبان رستوران‌ها، به این موضوع توجه کنند.»

ستون میانی

خبر فرهنگی

استفاده‌ی آزاد از فضای مجازی، عاملی مهم در بلوغ زودرس کودکان

 این روزها یکی از عوامل مهم و اثر‌گذار در بلوغ زودرس، استفاده‌ی آزاد کودکان از اینترنت است که به کاهش سن آغاز رشد جنسی در دختران، از هشت به شش سال منجر شده است.

تلفن‌همراه نیز این امکان را فراهم کرده است که کودکان و نوجوانان، بتوانند در رخت‌خواب هم تا پاسی از شب اوقات خود را در فضای مجازی، دور از نظارت والدین سپری کنند.

یک کارشناس فضای مجازی کودک و نوجوان، در این باره می‌گوید: «بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌هایی که در دنیای مجازی رد و بدل می‌شود، در بهترین حالت مناسب سن یا جنس کودک و نوجوان ما نیست و در بدترین حالت، برای نوع انسان مناسب نیست؛ زیرا نفرت‌افکنی، محتوای مستهجن و غیراخلاقی، خشونت‌ و تحریک به تروریسم که محتوای بسیاری از این فیلم‌هاست، برای هر سنی بد است.»

کارشناسان فیزیولوژی نیز، یکی از عوامل تحریک و ترشح غدد و هورمون‌های جنسی را، نگاه می‌دانند و معتقدند با وجودی که کودکان هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند، در اثر نگاه‌کردن به تصاویر و فیلم‌های تحریک‌کننده، دچار تصویرسازی‌هایی در ذهن خود می‌شوند و با هر بار یادآوری این تصاویر، فعالیت غدد جنسی و تحریک آن بیشتر می‌شود و همین امر، موجب پیدایش بلوغ زودرس می‌گردد.

 

خبر سلامت

خنک و گوارا، اما سرطان‌زا

 قطعاً همه‌ی شما بار‌ها و بار‌ها، با ولعِ خوردن آب خنک، بطری‌های پلاستیکی آب را داخل فریزر قرار داده، یا حداقل شاهد چیدن بسته‌های آب‌معدنی جلوی در مغازه‌‌ها و زیر آفتاب بوده‌اید. اتفاقاتی که از آن صحبت کردیم، در نگاه اول بسیار ساده و معمول به  نظر می‌رسد؛ اما شما با جرعه‌جرعه‌ی آبی که از این بطری‌ها می‌نوشید، شانس ابتلا به سرطان را در وجودتان افزایش می‌دهید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این باره می‌گوید: «قرارگرفتن بطری‌ها در معرض نور خورشید و برای مدت طولانی، باعث آزادشدن مونومر آزاد در آب می‌شود که یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌هایی مثل سرطان است. همچنین قراردادن این بطری‌ها در فریزر، همان تأثیری را در بطری دارد که قرارگرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌کند؛ پس بهتر است در این روزهای گرم، برای رفع عطش خود فکر بهتری بکنیم.

 

 

خبر اجتماعی

شکست غرب در ارائه‌ی آموزش‌های جنسی، با هدف کاهش بارداری نوجوانان

سال ۲۰۱۵ بود که سندی با عنوان «سند اهداف توسعه‌ی پایا»، یا همان «سند ۲۰۳۰» از سوی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو ارائه شد و از پاییز سال ۹۵ نیز، به‌تدریج سروصداهای این سند به ایران رسید؛ سندی که بخش‌هایی از آن، با قانون اساسی و شرع تعارض داشت و واکنش بسیاری از مسئولان و مهم‌تر از همه، مقام معظم رهبری را نیز برانگیخت.

موافقان داخلی و خارجی اجرای این سند، دلیل اصرار را لازمه‌ی آشنایی کودکان با مسائل جنسی می‌دانستند؛ طوری که به عقیده‌ی آن‌ها در صورت آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل و کلیشه‌های جنسی، احتمال کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها، کاهش روابط خارج از عرف میان نوجوانان، امکان محافظت کودکان و نوجوانان از خود در محیط جامعه و کاهش بارداری میان نوجوانان وجود دارد. با وجود چنین ادعاهایی، اجرای این طرح در دیگر کشورها، با کسب نتیجه‌ای متفاوت همراه بوده است.

سال ۲۰۱۷، روزنامه‌ی «دیلی‌میل» مطلبی را منتشر و با ارائه‌ی برخی آمارها، اعلام کرد که آموزش مسائل جنسی در مدارس، نه‌تنها باعث کاهش روابط غیراخلاقی و حاملگی‌های ناخواسته میان افراد نمی‌شود، بلکه عامل تشدید افزایش حاملگی میان نوجوانان شده است.

 براساس گزارش منتشرشده در روزنامه‌ی «تایمز» نیز، کلاس‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان و تبلیغات‌ کنترل حاملگی برای این سنین، شمار حاملگی‌های نامشروع نوجوانان را کاهش نداده و عامل افرایش آن نیز شده است. حال سؤال این‌جاست که وقتی کشورهای تنظیم‌کننده‌ی این سند نیز، آموزش مسائل جنسی در مدارس را عامل اصلی انحراف افراد جامعه می‌دانند، چرا برخی از مسئولان داخلی، همچنان بر اجرایی‌شدن آن تأکید دارند.

 

 

صدکلمه

 

کم‌فرزندی، نتیجه‌ی سبک زندگی تجمل‌گرایانه

طبق بررسی جامعه‌شناسان، آگاه‌سازی زوجین درباره‌ی پی‌آمدهای کم‌فرزندی یا بی‌فرزندی، جایگزین‌کردن فرهنگ دوری از تجمل‌گرایی و تشویق مادی و حمایت مالی زوجین به فرزندآوری، راه‌حل کم‌فرزندی خواهد بود.

 

فعالیت 270 شبکه‌ی ماهواره‌ای علیه کرامت زنان

مسئول بسیج جامعه‌ی زنان، با بیان این‌که شناخت جایگاه دختر و بالیدن به این جایگاه، رسالت دختران امروز ماست، گفت: «در حال حاضر 270 شبکه‌ی ماهواره‌ای فارسی‌زبان، علیه کرامت زن به فعالیت‌ مشغول‌اند که به همین منظور، دختران جوان باید مراقب باشند تا در زمین بیگانگان بازی نکنند و هویت‌شان را متزلزل نسازند.»

 

خانواده، مهم‌ترین عامل تربیت کودک

مدیرعامل یک استارتاپ حوزه‌ی کودک گفت: «ارائه‌ی محتوای مفید به کودک از طریق کانال خانواده، به بهترین نحو صورت می‌گیرد و توجه به این مسیر، بنیانی‌ترین روش تربیت است؛ از همین رو، خانواده‌ها نباید تمام مسئولیت را بر‌عهده‌ی رسانه و مدرسه بگذارند.»

 

کمپین «یک میلیون مادر» در اعتراض به انیمیشن «داستان اسباب‌بازی4»

مادران آمریکایی در اعتراض به قرارگرفتن یک صحنه حاوی انحراف جنسی در انیمیشن «داستان اسباب‌بازی4»،‌ به کمپین «یک میلیون مادر» پیوستند. «انجمن خانواده‌ی آمریکا» که آغازگر این کمپین است، یک مؤسسه‌ی آمریکایی‌ست که هدف خود را محافظت از بنیان خانواده در آمریکا اعلام و در همین راستا به هم‌جنس‌بازی، پورنوگرافی و سقط جنین اعتراض می‌کند.

 

اختلال ارتباطی، مهم‌ترین معضل خانواده‌های ایرانی

معاون امور زنان و خانواده‌ی رئیس‌جمهور، اختلال ارتباطی اعضای خانواده را، مهم‌ترین معضل خانواده‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: «فرصت ارتباطی خانواده، از حداقل دو ساعت گفت‌وگو در بیست سال گذشته، به بیست دقیقه در سال‌های اخیر کاهش یافته است.»