خرید وسوسه نیست، نیاز است

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2019.68020

یازده نکته‌ی کاربردی که با به‌کارگیری آن، می‌توانید شرایط دشوار اقتصادی را به سلامت سپری کنید

مهران نیک‌سرشت

شرایط دشوار اقتصادی، حاکی از عوامل بیرونی‌ست. بدیهی‌ست بخشی از تگناهای مالی که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، در کنترل ما نیست؛ اما دامن‌زدن به سختی‌ها و افزایش گرفتاری‌ها، کاملاً درونی‌ست و مستقیم به تصمیمات ما بستگی دارد. مطمئن باشید که راه نجات شما از بن‌بست‌های مالی، تنها در مشت دولت‌مردان و سیاست‌گزاران نیست. تنها فردی که می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند، خود شما هستید. یازده نکته‌ای را که در ادامه می‌آید، به دقت مرور کنید؛ مطمئناً برای خروج از بن‌بست‌های مالی یاری‌تان خواهد کرد.

1. خرید را ساده نگیرید. برای آن کمی وقت بگذارید. در بازار تحقیق کنید. هر چیز گرانی نمی‌تواند باکیفیت باشد، با این معادله و ذهنیت غلط که می‌گوید: «هرچه گران‌تر، نفیس‌تر». بدون آن‌که تحقیق کرده باشید اقدام به خرید نکنید.

2.  «خرید، حال آدم‌ها را خوب می‌کند!» بله، این جمله درست است؛ اما در موقعیت‌های سخت مالی، باید دنبال روش‌های دیگری برای سرحال‌آمدن باشید. تماشای یک فیلم، دیدار با یک دوست و فردی که به شما آرامش می‌دهد، انجام کارهایی که به آن علاقه دارید و به شما انرژی می‌بخشد، مثل تراشیدن تکه‌ای چوب و ساخت مجسمه‌ای چوبی، انواع طراحی‌ها، صنایع دستی و... را امتحان کنید. همه‌ی این کارها، می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد.

3. از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ که شرایطی تخفیفی ارائه می‌دهند، غافل نشوید. گاهی می‌توانید، برخی اقلام مورد نیاز را با تخفیف‌های باورنکردنی تهیه کنید.

4. برای کاهش هزینه‌ها و خرج و مخارج، هیچ‌گاه بدون لیست و فهرست خرید به فروشگاه‌های برزگ و کوچک مراجعه نکنید. فهرست خرید به شما کمک می‌کند، تنها اقلام و کالاهایی را تهیه کنید که نیاز دارید. اگر بدون لیست خرید به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنید، بدون‌شک در تله‌ی وسوسه‌انگیز خرید کالاهای غیرضروری گرفتار خواهید شد.

5. در تنگناهای اقتصادی، سراغ وام‌ها و تسهیلات بانکی نروید. در این‌گونه مواقع، تنها زمانی از تسهیلات استفاده کنید که برای زیر بار قرض رفتن‌تان، برنامه‌ی قابل توجیه و منطقی داشته باشید. خرید خانه، تهیه‌ی لوازم ضروری، خرج درمان، ازدواج و راه‌اندازی کسب‌وکار، می‌تواند برای اخذ وام دلایل توجیه‌کننده‌ای باشد؛ اما مسافرت‌های غیرضروری، خرید اجناس لوکس، تغییر دکوراسیون، جراحی‌های زیبایی و...، در لیست برنامه‌ها و اقدامات غیرضروری شما هستند و نباید هیچ‌گاه به‌خاطر آن‌ها، از تسهیلات و وام‌های بانکی استفاده کنید.

6. اگر در این شرایط اقتصادی نقدینگی در اختیار دارید، بهتر است از پس‌اندازکردن آن صرفه‌نظر کنید! با توجه به تورم و قیمت‌های افسارگسیخته در این شرایط، صلاح نیست نقدینگی در اختیار داشته باشید. بهتر است آن را در کار تولیدی به کار گیرید. فرقی نمی‌کند چه‌اندازه نقدینگی داشته باشید. فراموش نکنید حتی با سه‌میلیون تومان هم، می‌توانید یک کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی کنید. با این روش، هم سودی عایدتان می‌شود و هم از ارزش پول‌تان کاسته نشده است. پس، از خلاقیت و استعداد خود غافل نشوید.

7. زندگی در عصر ارتباطات، برای ما امکاناتی به وجود آورده است که به‌راحتی می‌توانیم، برخی نیازهای خود را موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی فراهم کنیم. شما به‌راحتی می‌توانید برای کاهش هزینه‌های زندگی، با سایت‌های معتبر تخفیفی آشنا شوید و در آن‌ها، در پی تهیه‌ی احتیاجات‌تان باشید. حتی می‌توانید در این سایت‌ها، بیزینس(کسب‌وکار) کنید. ممکن است وسایلی در خانه داشته باشید که احتیاجی به آن ندارید. به‌جای سپردن این لوازم به مخازن زباله، می‌توانید از طریق این سایت‌ها، آن‌ها را به فروش برسانید.

8. هیچ‌گاه به‌صورت آنی و در لحظه، اقدام به خرید نکنید. خواسته‌های ذهنی انسان‌ها، سیری‌ناپذیر است. حتماً برای شما بارها پیش آمده که در لحظه، چشم‌تان به وسیله یا لوازمی خیره شده است و در آن واحد، اقدام به خرید کرده‌اید؛ اما بعد از مدت کوتاهی، به خود آمده و متوجه شده‌اید که اشتیاق شما به خریدتان از بین رفته است و از خود پرسیده‌اید: «چرا این را خریده‌ام؟» برای جلوگیری از این اشتباهات، سعی کنید وقتی یک‌دل نه صددل طالب خرید  کالایی شدید، از خرید آنی صرفه‌نظر کنید. چند روز درباره‌ی آن فکر کنید و از خود بپرسید: «آیا واقعاً این وسیله را نیاز دارم؟ آیا این خرید، می‌تواند برخی از احتیاجات و نیازهای مرا مرتفع سازد؟»

9. ما در دور و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اطراف‌مان را جاذبه‌های تجاری و تبلیغاتی احاطه کرده است؛ پس با علم به این موضوع، در بازار و معابر شهری تردد کنید. خیلی از افراد که نمی‌توانند مقابل وسوسه‌های خرید در دنیای تجاری و تبلیغاتی ایستادگی کنند، به خود لقب «ول‌خرج» یا «دست‌ودل‌باز» می‌دهند. در این باره باید بدانیم که آدم دست‌ودل‌باز، تعریف منطقی ندارد. افرادی که با این صفت می‌شناسیم، درواقع اشخاصی هستند که توانایی مبارزه با وسوسه‌های خرید را ندارند.

10. تصور کنید که این شرایط سخت اقتصادی، تا مدت‌های زیادی ادامه خواهد داشت. هیچ‌گاه غرق این خیال باطل نشوید که به‌زودی شرایط دشوار اقتصادی سپری خواهد شد و به این امید، خودتان را مقروض و منفعل نکنید. تنها کسی که می‌تواند شما را از تنگناهای مالی نجات دهد، خودتان هستید. اگر به‌جای دست‌روی‌دست‌گذاشتن کمی فعال‌تر باشید و سبک زندگی‌ خود را با شرایط فعلی‌تان تطبیق دهید، مطمئن باشید این دوران سپری خواهد شد؛ اما اگر فقط انتظار شرایط بهتر را بکشید و هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع انجام ندهید، هیچ‌گاه موقعیت‌های دل‌خواه برای‌تان فراهم نخواهد شد.

11. زندگی و آینده‌ی اقتصادی خود را بیهوده به دیگران گره نزنید. هر کسی هرچه را می‌کارد، درو می‌کند. به‌جای این‌که دنبال مقصر باشید و انرژی‌تان را بیهوده صرف متهم‌تراشی کنید، به فکر راه نجات باشید. حتی اگر شرایط سخت حاضر شما، مقصری اصلی و واقعی داشته باشد، باز هم کمکی به تغییر شرایط شما نخواهد کرد. شاید شما یک مال‌باخته باشید؛ اما مادامی که فرد خاطی را به چنگ نیاورده و اموال‌تان را پس‌نگرفته‌اید، باید کوشش کنید زندگی را از نو بسازید؛ وگرنه یک بازنده باقی خواهید ماند.