انتخاب سرآشپز

نوع مقاله : آشپزی

10.22081/mow.2019.68035

مریم بهروزی‌راد

چکدرمه

«چکدرمه»، یک غذای سنتی ترکمنی‌ست که بیش از هزار سال قدمت دارد. این غذای بسیار لذیذ را با انواع گوشت سفید یا قرمز تهیه می‌کنند که شباهت زیادی به «استانبولی» خودمان دارد.

ما در این‌جا آموزش این غذا را قرار دادیم، تا ان‌شاءالله آن را تهیه و با عزیزان خود نوش جان کنید.

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت تکه‌ای: 300 گرم

برنج: 3 پیمانه

گوجه‌فرنگی: 700 گرم

رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق پر

پیاز درشت: 2 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برنج را شسته و با آب سرد و نمک به مدت دو تا سه ساعت بخیسانید. پیاز را نگینی کنید و در روغن تفت دهید، تا سبک و شیشه‌ای شود. گوشت را به آن اضافه نمایید و تفت دهید، تا رنگش تغییر کند. در این فاصله، پیازها هم طلایی می‌شود. زردچوبه را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، تا خامی آن گرفته شود. گوجه‌فرنگی‌ها را رنده کنید، به گوشت و پیاز بیفزایید و اجازه دهید گوشت با آب گوجه روی حرارت ملایم بپزد و آبش کشیده شود.

در این مرحله، رب گوجه را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ باز کند؛ بعد آب روی برنج را خالی کنید و برنج را در مخلوط گوشت و گوجه بریزید و فلفل سیاه را بیفزایید. نمک آن را تست کنید. اگر نیاز به نمک داشت، اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود و برنج نیم‌پز گردد.

برنج را وسط قابلمه جمع کنید و اطرافش را روغن بریزید، تا غذای شما نسوزد و ته‌دیگ خوش‌رنگی داشته باشید. می‌توانید کف قابلمه‌ی دیگری را روغن بریزید و غذا را در آن دم کنید.

برنج را دم کرده و پس از نیم ساعت با ماست و خیار یا ترشی سرو کنید.

 

از خواص گوشت گوسفند بیشتر بدانیم

-         گوشت گوسفند منبع غنی از آهن، ویتامین ب، کولین، سلنیوم، فسفر و کلسیم است؛

-         مصرف آن می‌تواند سلول‌های بدن را از ابتلا به سرطان و تومورهای بدخیم محافظت کند؛

-         پروتئین بالای گوشت گوسفند، برای کسانی که می‌خواهند بدن ماهیچه‌ای داشته باشند، بسیار مفید است؛

-         مصرف گوشت بره، برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند، بسیار مؤثر است؛

-         مصرف این گوشت، در جلوگیری از نقص‌های زایمان، کم‌خونی، کاهش دردهای قاعدگی، حفظ سلامت پوست، جلوگیری از اوتیسم، استرس، افسردگی، سکته‌ی مغزی، بیماری‌های کلیوی، حفظ سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

 

دیماج

یکی از میان‌وعده‌های مناسب برای روزهای بلند تابستان که بسیار خوشمزه است و بچه‌ها حسابی طرفدار آن هستند، «دیماج» قزوین است که به‌راحتی تهیه می‌شود و بسیار سالم و مقوی‌ست.

مواد لازم

نان لواش خشک: نیم‌کیلو

پنیر سفید: به میزان لازم

گردوی خردشده: 1 لیوان

پیاز داغ که با زردچوبه تفت داده شده است: به میزان لازم

سبزی‌خوردن ریز خرد شده: 300 گرم

خیار سالادی: 2 عدد

نعناع خشک: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

نان خشک را در ظرفی بریزید و بکوبید، تا یک‌دست شود. پیازداغ را با روغن و زردچوبه داخل نان بریزید. گردوی خردشده، سبزی، نعناع و پنیر را اضافه و مواد را با هم مخلوط کنید. روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال، به مدت دو ساعت قرار دهید.

خیار را رنده کنید و به مواد اضافه نمایید. حالا از مواد به‌صورت گلوله‌های کوچک درست کنید، در ظرف سرو بچینید و میل کنید.

 

 

 

 

کیک مرغ مجلسی

کمی از غذاهای سنتی فاصله بگیریم و به آموزش یک غذای خوشمزه‌ی امروزی بپردازیم.

یکی از غذاهای شکیل و پرطرفدار که امروزه بسیار استقبال شده، کیک مرغ است که به‌صورت تک‌نفره یا کیک‌های بزرگ و زیبا استفاده می‌شود.

مواد لازم

سینه‌ی مرغ: 2 عدد

نان تست: ا بسته

تخم‌مرغ: 2 عدد

سس مایونز: 1 لیوان

ماست خامه‌ای: نصف لیوان

گردوی خردشده: 1 لیوان

جعفری خردشده: 1 لیوان

پیازچه‌ی خردشده: 1 لیوان

خیارشور ریز خردشده: 1 لیوان

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

کلم‌قرمز، شوید، جعفری یا هویج ریز رنده‌شده: به میزان لازم برای تزئین

طرز تهیه

سینه‌ی مرغ را با پیازی کوچک، تکه‌ای هویج، تکه‌ای فلفل دلمه‌ای و یک حبه سیر بپزید و بعد، آن را رشته‌رشته کنید. تخم‌مرغ‌ها را آب‌پز کنید و ریز خرد نمایید. مرغ، تخم‌مرغ، گردو، جعفری، پیازچه و خیارشور را در ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید. سس، ماست، نمک و فلفل را با هم مخلوط نمایید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید، هم بزنید، در ظرف را بگذارید و دو ساعت در یخچال قرار دهید تا سس به خرد مواد برود.

دور نان تست‌ها را ببرید، در ظرف سرو، به‌صورت مستطیل یا مربع کنار هم قرار دهید. روی نان‌ها را با مواد مرغ و سس بپوشانید. روی آن‌ها نان تست قرار دهید و دوباره با سس و مرغ بپوشانید. وقتی قطر کیک به‌اندازه‌ی دل‌خواه رسید، لایه‌ی آخر را نان تست قرار دهید و روی آن را با سس مایونز بپوشانید. دیواره‌های کیک را هم با سس بپوشانید تا یک‌دست شود.

از نوارهای بریده‌شده‌ی دور نان تست، با فاصله به دیوار کیک بچسبانید و فواصل میای آن‌ها را با هویج رنده‌شده، کلم‌قرمز ریز خردشده، جعفری یا شوید خردشده تزئین کنید.

روی کیکی را هم با گلهایی از گوجه یا هویج تزئین کند.

اگر خواستید کیک را به‌صورت تک‌نفره تهیه کنید، روی یک نان تست را از مواد بپوشانید، تکه‌ی دیگری از تست روی آن قرار دهید و نان را از وسط به‌صورت اریب ببرید، تا دو مثلت به دست آید؛ بعد رو و اطراف نان را با سس و موادی که در اختیار دارید، تزئین کنید.