اخبار زنان جهان و زنان ایران

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2020.70746

چکیده تصویری

اخبار زنان جهان و زنان ایران


لوح خبر

زنان جهان

حرکت در مسیر بهبودی از سرطان سینه با اسکیت‌سواری

 زنی۶۳ساله به‌نام «نونگلوک چیروتیچایی» که مسن‌ترین عضو تیم ملی اسکیت‌سواری تایلند است، اعتقاد دارد که این ورزش، بهبودی سرطان وی را سرعت بخشیده است. او که با نام مستعار «جیب» شناخته می‌شود، ده سال پیش به سرطان مبتلا شد و در پی آن، تحت عمل جراحی و شیمی‌درمانی قرار گرفت. خانم جیب که پس از شیمی درمانی، بدنش پوست و استخوان شده بود، ابتدا از روی کنجکاوی و بعد با دیدن اسکیت‌سواری پسرش در پارک، این ورزش را انتخاب کرد. با این‌که اکثر تازه‌کارها روی این وسیله ­ی ورزشی می‌لرزند، تعادل خوب خانم جیب به پیشرفت و اعتمادبه‌نفسش کمک کرده است. این زن ورزشکار، دو فرزند دارد و ورزش­هایی مثل اسکیت را متعلق به جوانان می­ داند؛ اما در عین حال می­ گوید که به این ورزش عادت کرده است.

 حجاب زنان سنگاپور در برابر شغل

 در کشور سنگاپور طبق قانون، اقلیت زنان مسلمان باید قادر باشند که آزادانه و با حجاب اسلامی رفت و آمد کرده و در مشاغل خود روسری داشته باشند؛ اما بحث‌های اخیر نشان می‌دهد، بسیاری از مشاغل در این کشور به زنان اجازه‌ی داشتن حجاب را نمی‌دهند و تبعیض علیه حجاب، اقلیت مسلمان را عاصی کرده است. زنان مسلمان که پانزده‌درصد از جمعیت چهارمیلیونی سنگاپور را به خود اختصاص می‌دهند، خواستار پایان ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز شده و یک دادخواست آنلاین با بیش از پنجاه‌هزار امضا در این باره جمع‌آوری کرده‌اند. «حلیمه یعقوب (رئیس‌جمهور سنگاپور)» که خود یک زن باحجاب است نیز، نسبت به این موارد اعتراض دارد و تبعیض را نمی‌پذیرد.

 

قهرمان وزنه برداری جهان مسلمان شد

 «ربکا کوها (قهرمان وزنه‌برداری جهان)»، در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش، از مسلمان‌شدن خود خبر داد: «ساعت ۳:۴۸ دقیقه‌ی بعدازظهر، شهادت دادم و مسلمان شدم. از الآن می‌دانم که جدیدترین و زیباترین فصل زندگی‌ام آغاز می‌شود. به شما عرض می‌کنم اگر حرف مناسبی برای گفتن ندارید، می‌توانید صفحه‌ام را ترک کنید. تنها چیزی که از همه می‌خواهم، احترام به این تصمیم است و حالا که مسلمان شده‌ام، از شما خواهش می‌کنم تا عکس‌های بدون حجابم را در صفحات مجازی منتشر نکنید! از همه‌ی کسانی که کنارم بودند و از من حمایت کردند، متشکرم.»

 

خبر اجتماعی

سهم مشارکت زنان در بخش‌های مختلف مدیریت شهری و روستایی ایران

«فریبا نظری (مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده)» اعلام کرد: «میزان مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور، رو به فزونی‌ست و این مهم در حوزه‌های اجرایی، مربوط به مدیریت امور شهری، شامل شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران و دهیاران محسوس است. براساس اطلاعات دریافتی از دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا، در حال حاضر از میان 109902 عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا، 2808 عضو زن در حال فعالیت هستند که حاکی از آمار ۲.۶درصدی حضور آنان در این بخش است.» نظری یادآور شد: «حضور شهرداران زن از نظر کمی، وضعیت مطلوبی ندارد و تنها یک‌درصد زنان در جایگاه شهردار قرار دارند؛ به نحوی که از مجموع ۱۳۴۰ شهردار کشور، در حال حاضر تنها ده زن در کسوت شهرداری در حال خدمت به مردم هستند. گفتنی‌ست حضور زنان در امر مدیریت روستاها بیشتر است و حدود ۹درصد از دهیاران سراسر کشور، زن هستند؛ به‌نحوی که از میان ۳۳۳۵۴ دهیار سراسر کشور، در حال حاضر ۲۹۵۵ دهیار زن در حال خدمت‌رسانی می‌باشند.» به گفته‌ی مشاور وزیر کشور، عمل‌کرد موفق زنان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌ی حضور بیشتر زنان متخصص و توانا را در مناصب متعدد اجرایی کشور فراهم خواهد آورد؛ اما در انتخاب و انتصاب مناصب مدیریتی، فارغ از زن یا مردبودن باید توانمندی، شایستگی، صلاحیت، پاک‌دستی و سلامت افراد در نظر گرفته شود و نیز، اشتباهات مدیریتی و اجرایی مدیران زن، به تمام آنان تسری داده نشود.

 

 جهش تولید، برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار

 بسیج جامعه‌ی زنان، برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، طرح «جهش تولید» برای توانمندسازی آنان را راه انداخته که براساس آن، طی سه سال، ۲۵۰هزار نفر از زنان سرپرست خانوار سراسر کشور، در حوزه‌ی اشتغال و کارآفرینی حمایت و توانمندسازی می‌شوند. براساس این طرح، بانوان از طریق کارگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت شناسایی می‌شوند، به آن‌ها آموزش‌ها و مهارت‌های لازم جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی ارائه و برای حمایت، وام‌های کارآفرینی نیز به این افراد داده می‌شود. گفتنی‌ست ارائه‌ی آموزش مهارت‌ها نیز، با توجه به اقتضای مناطق مختلف کشور و علایق زنان خواهد بود. در شهرهایی که حرفه یا سنت خاصی دارند، آموزش‌ها براساس فرهنگ بومی ارائه می‌شود. در حوزه‌ی صنایع دستی، ۲۹۵ حرفه‌ی مختلف وجود دارد که ظرفیت بسیاری را برای آموزش ایجاد می‌کند. بعد از تمام این مراحل، برای ایجاد بازار فروش محصولات، شبکه‌سازی و برندسازی می‌شود و محصولات مدنظری که در شبکه‌ی خرید و فروش ایجاد شده‌اند، به فروش می‌رسند. این طرح به‌گونه‌ای‌ست که اگر محصولات در حد صادرات هم باشند، بنیاد تعاون بسیج فرآیند صادرات و فروش آن‌ها را در خارج از کشور انجام خواهد داد. بسیج جامعه‌ی زنان برای اجرایی‌شدن بهتر این طرح، با سازمان‌هایی از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت کار و غیره، هماهنگی‌های لازم را انجام داده که کارهای نهایی آن رو به اتمام است و به‌زودی به مرحله‌ی اجرا خواهد رسید.

 

سفر جهادی و شیعه‌شدن زنان سیستان

 یک گروه جهادی با حضور دوازده‌ روزه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، در بخش «جلگه‌ی چاه‌هاشم» شهرستان «دلگان» که یکی از مناطق محروم‌ کشور است، فعالیت‌های عمرانی از قبیل اجرای دو مدرسه‌ی استاندارد، یکی در منطقه‌ی «چگردک» با شش کلاس درس و یکی در روستای «حسین‌آباد دلگان» با چهار کلاس و مجموعاً با زیربنای شش صدمتر مربع را، با پیشرفت فیزیکی چهل‌درصد انجام دادند. همچنین مدرسه‌ی سه‌کلاسه‌ی روستای «گلنبات» بخش جلگه‌ی چاه‌هاشم ترمیم و بازسازی شد. از دیگر فعالیت‌های عمرانی این گروه جهادی، ساخت دو باب سرویس بهداشتی برای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) چگردک و کمک به ساخت یک باب منزل مسکونی برای خانواده‌ی نیازمند و بی‌سرپرست بود. این گروه در بخش بانوان نیز، فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری انجام دادند؛ فعالیت‌هایی اعم از کار با کودک، آموزش دروس، آموزش احکام، اخلاق اسلامی و آموزش مسائل پزشکی ویژه‌ی بانوان؛ همچنین در حوزه‌ی اشتغال‌زایی با آموزش تخصص‌هایی از قبیل شبه‌قالی، نمد دوزی و خیاطی، با توانمند کردن بانوان روستاهای «باغباغون» و چگردک، موفق شدند آنان را به بازار کار متصل کنند. در بین همه‌ی این کارهای ارزشمند، اتفاق مبارکی هم رقم خورد که نشان از کارآمدی فعالیت­های این گروه جهادی‌ست. بانوان این گروه با تبیین درست مسائل اسلامی به روستاییان، در مدت کوتاه دوازده‌ روز، توفیق یافتند دو تن از بانوان اهل سنت را با معارف حقیقی اسلام آشنا کرده و آن‌ها را به جمع شیعیان حضرت علی(ع) اضافه نمایند.

زنان ایران

 

 لایحه ی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشنونت

 خشونت علیه زنان، یکی از مسائل مهمی‌ست که برای حفظ کرامت و شخصیت زن در کشور ما بدان توجه می‌شود و برای آن، لایحه ­ای تحت عنوان «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» تنظیم شده است. با اجرایی‌شدن این لایحه، قوه‌ی قضائیه قادر خواهد بود برای عاملان خشونت خانگی، مجازات کیفری تعیین کند؛ زیرا شدت خشونت علیه زنان، می‌تواند سبب مرگ آنان شود یا احساس خودکشی را در آن‌ها تقویت کند. این لایحه از ابتدا با جدیت پی‌گیری می‌شود و در مراحل پایانی قرار دارد.

 

الگوی زندگی مادر و ایده‌ی یک مستند

ایده‌های امروز برای طرح یک کار تولیدی، کمتر از ارزش‌ها سخن می‌گویند؛ آن‌هم ارزش‌هایی مثل مادر و خانواده. مستندسازی که به‌خوبی از این ارزش‌ها ایده گرفته است، می‌گوید: «تصمیم گرفتم فیلمی درباره‌ی مادرم بسازم که حدود چهل سال است برای آموزش قرآن به افراد بی‌سواد، به روستاهای اطراف همدان می‌رود.» در این فیلم، همچنین پرداختی به مدیریت خانواده و نقش محوری زنان شده است. گفتنی‌ست این فیلم، با کمترین هزینه ساخته و در آن نقش بی‌بدیل زنان، در حفظ بنیان خانواده نشان داده می‌شود.

 

توان مندسازی دختران بی‌بضاعت در حوزه‌ی کارآفرینی

امروزه یکی از معیار‌های سنجش پیشرفت و توسعه‌ی پایدار جامعه، حضور زنان و دختران توانمند در عرصه‌های عمومی و خصوصی‌ست. در همین راستا، اردو‌های آشنایی با کارآفرینی برای دختران نوجوان و جوان، در شهر تهران برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این دوره‌ها، توانمندسازی دختران در حوزه‌ی کارآفرینی در خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت و آموزش مهارت حل مسئله برای کمک به رشد و ارتقای آنان است که به‌صورت آنلاین در شبکه‌های مجازی برگزار می‌گردد.

زندگی در اروپا، یا رسیدگی به بچه‌های بی‌سرپرست ایران؟

یک دختر نخبه‌‌ی ایرانی که سال‌ها قبل برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان مهاجرت کرده و قصد ماندن در آن کشور را داشت، تصمیم گرفت به کشور خودش برگردد. او در حالی که صاحب نشان‌های علمی معتبر است، به‌خاطر عشق به کودکان وطن، به ایران بازگشت و حالا مدت‌هاست با «شیرخوارگاه آمنه» همکاریِ داوطلبانه و مستمر دارد. نخبه‌ی ایرانی با توجه به این‌که خود فرزند طلاق است، همواره دوست دارد پشتیبان کودکان بی‌سرپرست باشد.