مدرسه از روی کاناپه

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2020.71416

چکیده تصویری

مدرسه از روی کاناپه


مدرسه از روی کاناپه

آموزش آنلاین همراه با حفظ سلامتی جسم و روان دانش‌آموزان

مریم کمالی

در شماره‌ی پیشین، درباره‌ی آموزش آنلاین و تحصیل مجازی کودکان در سالی صحبت کردیم که اغلب شهرها درگیر ویروس کرونا هستند؛ این‌که ناگزیر تمامی دانش‌آموزان، به یک دستگاه ارتباط الکترونیکی و یک خط اینترنت مجهز شده‌اند و نگرانی والدین بابت سلامت روان آن‌ها، در پلَتفُرمی که همه‌چیز آزادانه و بدون در نظرگرفتن سن و سال مخاطب در دسترس است، به قوت خویش باقی‌ست.

 

واقع‌بین باشیم

واقعیت این است که ویروس کرونا، ویروسی ناشناخته و علم بشر در مقابل آن، بسیار ناآگاه و خلع سلاح است. لازم نیست بترسید؛ اما لازم است واقع‌بین باشیم و بدانیم که ممکن است این تهدید، تا سال‌ها وجود داشته باشد. پس منتظر واکسن ماندن و بازگشت به روزهایی که ویروسی وجود نداشته باشد و مدارس به‌صورت کاملاً حضوری برگزار شوند، کمی خوش‌بینانه است. حتی اگر وضعیت به حالت سابق هم برگردد، آموزش دیگر به حالت کاملاً سنتی خود بازنخواهد گشت. پس ما به‌عنوان والد، باید مهارت‌های مدیریت شرایط جدید را بیاموزیم.

 

آموزش، مختصات خودش را دارد

تکلیف خود و فرزندمان را از همین اول راه روشن کنیم. دانش‌آموز باید بداند که آموزش در هر حال، مختصات خودش را دارد. این‌که کلاس و مدرسه به خانه منتقل شده‌اند، دلیل نمی‌شود از روی کاناپه یا توی تخت، کلاس را پیش ببریم؛ پس به این نکات دقت کنید:

  • ساعت خواب دانش‌آموز

به صرف مجازی‌بودن آموزش یا شروع کلاس‌ها دیرتر از ساعت هشت صبح، نباید ساعت خواب کودک را نادیده بگیرید و اجازه دهید تا دیر وقت بیدار بماند. برخی از خانواده‌ها، خیال‌شان از بابت رفت‌وآمدها راحت شده است و ساعت خواب کودک را نادیده می‌گیرند و حتی دورهمی، مهمانی و مسافرت را برگزار می‌کنند و درواقع، هنوز آموزش مجازی را به رسمیت نشناخته‌اند؛ پس فرزندتان را سر ساعت خاص به خوابیدن تشویق کنید.

 

  • بیدارباش

حتی اگر کلاس فرزندتان بعدازظهر برگزار می‌شود، اجازه ندهید کودک تا ظهر بخواند و رخوت و کسالت دوره‌اش کند. سر ساعت بیدارش کنید و به او صبحانه‌ی مقوی و سالم بدهید. صبحانه‌نخوردن یا جایگزین‌کردن کیک و شیرینی با صبحانه‌ی سالم و مقوی، سلامت جسمی و تمرکز کودک را به خطر می‌اندازد.

  • لباس مناسب

لباس مناسب به کودک بپوشایند. لازم نیست حتماً لباس رسمی مدرسه بپوشد و پشت لپ‌تاپ بنشیند؛ اما با لباس خواب هم، او را سر کلاس مجازی نفرستید.

  • فضای مناسب و ساکت

نور، تهویه و میز و صندلی را چک کنید. کودک نباید در حالت خوابیده و درازکش کلاس مجازی را برگزار کند. سکوت خانه را حفظ کنید، تا تمرکز فرزندتان از بین نرود؛ همچنین جای ثابتی برای دانش‌آموز در نظر بگیرید که هر روز تغییر نکند.