چی بخونیم؟

نوع مقاله : یک قاچ رسانه

10.22081/mow.2020.71423

زنبیل فرهنگی

محمدمهدی ذاکری

چی بخونیم؟

یادت باشد

کتاب «یادت باشد»، روایتی عاشقانه از زندگی «حمید سیاهکلی مرادی (یکی از شهیدان مدافع حرم)» است. این کتاب، گلچینی از خاطرات همسر شهید، از خواستگاری تا شهادت است که در کمتر از دو سال، به چاپ صدوسی‌ام رسیده است. همراه با کتاب، متن وصیت‌نامه و عکس‌هایی از شهید نیز به چاپ رسیده است.

 

نویسنده

«محمدرسول ملاحسنی»، از نویسندگان جوان اهل قزوین است؛ «استاندار بصره»، «یادت باشد» و «کاش برگردی»، از آثار این نویسنده هستند.

 

گزیده‌ای از متن

«با هر جان کندنی که بود، برایش قرآن گرفتم تا راهی‌اش کنم. لحظه‌ی آخر به حمید گفتم: «حمید، تو رو به همون حضرت زینب(س)، هر کجا تونستی تماس بگیر.» گفت: «جور باشه، حتماً بهت زنگ می‌زنم؛ فقط یه چیزی، از سوریه که تماس گرفتم، چطوری بگم دوستت دارم؟ اون‌جا بقیه هم کنارم هستن. اگه صدای منو بشنون، از خجالت آب می‌شم.» به حمید گفتم: «پشت گوشی به جای دوستت دارم، بگو یادت باشه! من منظورت رو می‌فهمم.» از پیشنهادم خوشش آمده بود. پله‌ها را که پایین می‌رفت، برایم دست تکان می‌داد و با همان صدای دلنشین، چندباری بلندبلند گفت: «یادت باشه، یادت باشه!» لبخندی زدم و گفتم: «یادم هست، یادم هست!»

 

دیدگاه خوانندگان

Maryam-ml66: من مدت‌ها قبل این کتاب رو خوندم و هنوز تحت تأثیرش هستم. اگه صدبار دیگه هم بخونم، باز برام تازگی داره.

Omid-be-saadat: کتابی که صفحه به صفحه‌ش با عشق، امید و درس زندگی مزین شده.

Hamid.aqa313: با این کتاب زندگی کنید.

زهرا جمع‌آوری: این کتاب، اون‌قدر جذاب و گیراست که وقتی شروع می‌کنی، نمی‌تونی زمین بذاریش؛ حتی متوجه گذر زمان هم نمی‌شی!

Fahiiiim-nik: از این کتاب فهمیدم، جاودانه‌ترین عشق اونیه که باعث می‌شه به آسمون برسی؛ یا حداقل تو مسیر آسمون حرکت کنی و آدم درست‌تری باشی.

راه‌های کتاب‌خوان شدن

کتاب را خلاصه کنید

خلاصه‌کردن کتاب، دو فایده‌ی اصلی دارد؛ الف) به فهم بیشتر شما از متن آن کمک می‌کند. برای این کار سعی کنید، از روی کتاب رونویسی نکنید؛ بلکه قسمتی را بخوانید و با زبان خود خلاصه کنید. ذهن‌تان، این‌گونه بیشتر درگیر خواهد شد و احتمال به خاطرسپاری مفاهیمش هم بیشتر است. ب) رجوع مجدد به کتاب را ساده‌تر می‌کند. حتماً در آینده، نیاز خواهید داشت دوباره به مفاهیم کتاب مورد نظر مراجعه کنید. اگر خلاصه‌ای از کتاب داشته باشید که خود آن را نوشته‌اید، مراجعه‌ی مجدد و مرور مفاهیم، برای شما لذت‌بخش‌تر و مفیدتر خواهد بود.

پیشنهاد ما این است که خلاصه‌ی شخصی خودتان را داشته باشید؛ اما خواندن خلاصه‌ی دیگران از آن کتاب هم، می‌تواند مفید باشد. یک روش خوب استفاده از خلاصه‌های دیگران، قراردادن آن کنار دست‌تان هنگام خواندن کتاب است. این‌گونه، می‌توانید هر جا لازم دانستید، مطالبی را هم خودتان اضافه کنید.

 

اشتباهات رایج کتاب‌خوان‌ها

باید بتوانم چند کتاب را هم‌زمان بخوانم

برخی توانایی‌ها، مختص برخی آدم‌هاست. البته ممکن است با تمرین و تکرار، ما هم بتوانیم آن توانایی را به دست بیاوریم؛ اما نداشتن آن توانایی، الزاماً ما را بی‌سواد و کم‌توان نمی‌کند. مثلاً برخی آدم‌ها، می‌توانند هم‌زمان پنج کتاب را مطالعه کنند؛ صبح یک کتاب داستانی، ظهر یک کتاب روان‌شناسی، عصر یک مجموعه‌ی شعر، اوایل شب یک کتاب فلسفی و شامگاه یک رمان قطور. این‌که این کار خوب است یا بد، مهم نیست؛ مهم این است که اگر نمی‌توانید چند کتاب را با هم بخوانید، این کار را نکنید؛ فقط سراغ یک کتاب بروید و اگر آن را دوست داشتید، ادامه دهید؛ وگرنه آن را کنار بگذارید و کتاب دیگری دست بگیرید.