مهارت های زندگی مشترک

نوع مقاله : موفقیت

10.22081/mow.2020.71462

چکیده تصویری

مهارت های زندگی مشترک


موفقیت

مهارتهای زندگی مشترک

( قسمت اول: مهارتهای زن بودن)

افزایش آمارمشکلات خانوادگی جوامع مختلف و از جمله ایران، نشان دهنده اختلافات و تعارضات زناشویی و دربردارنده خطرات و عواقبی برای خانواده هاست؛ از جمله ایجاد محیط استراس زا و ناامن برای فرزندان، از بین رفتن نشاط و شادابی فرزندان، زمینه سازی برای جرم و بزهکاری آنها، بروز مشکلات جسمی و روحی زوجین، دلسردی و بی انگیزگی برای ادامه زندگی زوجین و در نهایت جدایی آنها .

در جامعه ای که خانواده ها و زوجین مهارتهای لازم جهت بر قراری ارتباط موثر با یکدیگر را نمی دانند، توان و انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی های پیش آمده می شود و فرصتی برای تکامل و خود شکوفایی و تولید باقی نمی ماند.

همسران نیاز دارند با آموختن مهارتهای زندگی مشترک و ارتباط موثر با یکدیگر به آسایش و آرامش روانی و بهبود کیفیت زندگی دست پیدا کنند و پس از  آن با خودشکوفایی و صعود به کمال انسانی تعالی یابند.

در نهایت، کاهش نابسامانی های خانوادگی  باعث کاهش ناهنجاریهای اجتماعی و افزایش سلامت جسمی و روانی اعضای جامعه و بسترسازی برای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

دراین نوشتار شما را قدم به قدم با مهارتهای زندگی آشنا می کنیم.  با ما همراه شوید و تار و پود زندگیتان را با کمک این مهارتها، زیبا ببافید .

زندگی بافتن یک قالی است/

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی/

نقشه را اوست که تعیین کرده/

تو در این بین فقط می بافی/

نقشه را خوب ببین . خوب بباف/

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند/

مهارت اول: عشق ورزی

لازمه زندگی مشترک موفق، عشق ورزی است و لازمه عشق ورزی کور و کر شدن و ندیدن بعضی عیوب و خطاهاست.

زن در تعامل با  همسرش باید چشم خود را بر بسیاری از معایب و نواقص ببندد و خیلی از شنیده ها را نشنیده بگیرد.

مهارت دوم محبت ورزی

لازم است زن مهارت محبت ورزی به همسر خود را بداند . محبت ورزی به مرد به معنای ناز و نوازش کردن او نیست بلکه شامل رسیدگی و دلجویی از اوست.

در این مهرورزی زن باید موقعیت شناس باشد و بنا به موقعیت و زمان ، نوع خاصی  از محبت را برای همسرش اعمال کند. به طور مثال طبق گفته روانشناسان، مرد در چهل دقیقه اول ورود به خانه حکم مهمان را دارد . در این هنگام دست کشیدن زن از کارهای خانه و رسیدگی به نیازهای همسر بهترین محبت به اوست.

مهارت سوم :دلسوز بودن

دلسوزی زن برای شوهرش نباید مانند دلسوزی مادر برای  فرزند یا رئیس برای زیردست باشد بلکه زن باید مانند یک پرستار دلسوز یا رفیق مهربان، با لطافت های زنانه مشکلات یا عیوب او را بازگو کند و برای رسیدن به راه حل او را کمک نماید.

مهارت چهارم: جذاب بودن

به فرموده امام علی(ع) : « المرأة ریحانة» زن همانند گل است.

زن هیچ گاه نباید گل بودن خود را ا زیاد ببرد. او نباید صرفا  خود را نیروی خدماتی خانه بداند و وظیفه خانه داری را بر سایر وظایفش نسبت به همسر ترجیح دهد.

زن همیشه گل است و حتی تا آخر عمر نباید یک لحظه گل بودن خود را ترک کند. لازم است زن قبل از هر چیز به طراوت و شادابی و گل بودن خود در محیط خانه خصوصا در مواجهه با همسر توجه داشته باشد.

مهارت پنجم: ارتباط کلامی محبت آمیز

زنان غالبا بیشتر از مردان حرف می زنند و به این وسیله آرامش می یابند. برعکس، مردان معمولا کمتر به حرف زدن علاقه نشان می دهند. با این وجود یک گفتگوی دو نفره محبت آمیز می تواند در آرامش مرد و رفع مشکلات شخصی و خانوادگی موثر باشد.

بدون شک، ظهور شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی اثر گذاشته است اما یک خانواده سالم، هر پدیده جدید را برای افزایش ارتباط و محبت بین اعضای خانواده بکار می گیرد و از درون همین فضای مجازی حرف های جدید و تازه ای برای عمق بخشیدن به ارتباطات خود انتخاب می کند.  طبق آخرین آمار متاسفانه میزان  صحبت های زن و شوهر در یک شبانه روز به هفده دقیقه تقلیل پیدا کرده است  و چه بسا این هفده  دقیقه با دعوا و مشاجره همراه باشد  .

از مهارت های یک زن موفق این است که خاطره یک گفتگوی بیاد ماندنی را برای همسرش رقم بزند تا مرد دوباره رغبت گفتگو با او را داشته باشد.

در این زمینه زن باید چند نکته را رعایت کند:

1- موضوع گفتگو مورد علاقه دو طرف باشد.

2- شروع گفتگو با نقد و تذکر نباشد.

3- زن ،نظر و خواهش خود را با ادبیات زنانه و ظرافت های همسرانه بازگو نماید.

4- گفتگو در خلوت و بدون حضور فرزندان انجام پذیرد.

5- مستمر  و روزانه باشد.

6- زمان گفتگو مناسب باشد.

7- از آنجایی که مردان علاقه مند به سخنان تحلیلی هستند، زن صحبتهای تحلیلی را چاشنی گفتگو کند.

 

 

 

مهارت ششم: داشتن برنامه ریزی

زن به عنوان مدیر داخلی منزل باید طوری امور خانه را اداره کند که محل آرامش و آسایش اهل خانواده باشد.خصوصا در دوران کروناکه فرزندان بیشتر درخانه حضور دارند ،زن  باید با درایت خودبرنامه ی خانه را طوری طراحی کند که هم فرزندان به درس و آموزش خود برسند وهم همسردر ورودبه خانه احساس آرامش نماید .

این به معنای ساکت نگه داشتن و تمیز نگه داشتن محیط خانه نیست ،بلکه به معنای از بین بردن تنش و بی نظمی در محیط خانه و فراهم نمودن محیطی دنج  به دور از نقدهای بیجا و شکایتهای آزار دهنده است.

برنامه ریزی زن باید به گونه ای باشد که هم به نیازها و علایق خودش برسد و هم اولویتها و نیازهای همسرش را در نظر بگیرد.

مهارت هفتم : تواضع و اطاعت از مرد

مهمترین توصیه راهبردی که برای مردان خیلی کلیدی است، تواضع زن نسبت به مرد است.

تواضع ،اطاعت و تأیید را به دنبال دارد . مردان عموما ریاست طلب هستند و دوست دارند در خانه رییس بمانند. مردان بیش از کلمات محبت آمیز، به کلمات غرور آفرین نیاز دارند.

یک ضرب المثل انگلیسی میگوید: «زن مطیع ،فرمانروای قلب شوهرست. »

چشم گفتن به مردان بهترین کلمه ای است که به آنها گفته میشود . زن در ظاهر به شوهر خود چشم میگوید ولی در واقع او را اسیر خود کرده است .

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص ) آ مده است :"اگر سزاوار بودبر کسی غیر از خدا سجده شود ،دستور میدادم زنان بر شوهرانشان سجده کنند"

بنابراین بهترین  مهارت یک زن برای فراهم کردن زندگی مشترک ایده آل اینست که نسبت به اراده و درخواست همسرش تمکین داشته باشد و کارهایش را تحسین کرده و از سرزنش او اجنناب کند.

 

 

مهارت هشتم : داشتن نشاط و سر زندگی

گفتیم که زن باید همواره گل بودن خود را حفظ کند . این گل بودن هم شامل حفظ جذابیتهای ظاهری زن است و هم حفظ طراوت و شادابی روحی او.

زنی که مهارت میداند ،در مقابل همسرش چوب خشک وبی تفاوت نیست. اهل نظر دادن،شوخی وبگو و بخند است و با روحیه پر نشاط به حل مسائل  و مشکلات زندگیش علاقه نشان میدهد.

زنی که علاقه به حل مسئله ندارد و صبری منفعلانه در برابر سختیها پیش میگیرد ،یک زن موفق نیست

زن باید در زندگی مشترک و در مواجهه با مشکلات صبری فعال داشته باشد. صبری همراه با تلاش برای حل مسائل.

لذا به زنان توصیه میشودحتی اگر ساعاتی از روز حال و حوصله ندارند،در برابر همسر خود فیلم بازی کنند و خودشان را با نشاط و پر انرژی نشان دهند و این را بدانند مردان ،تحمل افسردگی ودلمردگی همسران خود را ندارند.

 

ادامه دارد........