بازی ، خواندن، تماشا

نوع مقاله : یک قاچ رسانه

10.22081/mow.2020.71464

چکیده تصویری

بازی ، خواندن، تماشا


یک قاچ رسانه

بازی، خواندن، تماشا

محمد مهدی ذاکری

 بازی رومیزی

«هدبند کانگورو» یک بازی محبوب و بسیار جذاب، 2 تا 6 نفره و برای رده‌های سنی 4 سال به بالاست. این بازی یکی از بازی‌های گروهی محبوب در بین کودکان و نوجوانان است که بسیاری از پدرها و مادرها هم از انجام این بازی با فرزندان خود لذت می‌برند.

نحوه بازی به این صورت است که پس از قرار دادن هدبند روی سر هر بازیکن و قرار گرفتن کارت در محل مخصوص، آن بازیکن می ‌بایست تا اتمام زمان ساعت شنی با پرسیدن سؤال از بازیکنان دیگر و جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات دریافتی، تصویر روی کارت خود را حدس بزند. اگر در زمان مشخص موفق به انجام این کار شد یک مهره به عنوان جایزه دریافت می‌کند در غیر این صورت نفر بعدی بازی را آغاز می‌کند.

هدف اصلی از این بازی افزایش هوش و تقویت حافظه کوتاه‌مدت است. افزایش اعتمادبه‌نفس و بالارفتن هوش حرکتی و تقویت دسته‌بندی اطلاعات از مواردی است که در این بازی می‌توان به آن‌ها دست یافت. قیمت این بازی حدودا 50 هزار تومان است.

 

فیلم پیشنهادی

«قصه‌های مجید» که در واقع از مجموعه کتابی که توسط یکی از نویسندگان معروف معاصر نوشته شده، اقتباس شده است. از دل آن کتاب، سریالی به همان نام، توسط کارگردان کاربلد آن «کیومرث پوراحمد» ساخته شده که در همان سال‌های اول دل خیلی از مردم را با خود به دوران نوجوانی‌شان برد. جالب این است که این سریال هر موقع و در هر زمان که پخش شود، نو و تازه‌بودن آن حس می‌شود و همین باعث شده که بسیاری از فروشگاه‌ها با تایید وزارت ارشاد، جایی برای این سریال در قفسه‌های خود برای کسانی که این سریال را ندیده‌اند و یا تمایل دارند هرازگاهی دوباره آن را ببینند، در نظر گرفته‌اند.

«قصه‌های مجید» نه به گفته عده‌ای خاص، بلکه به گفته بسیاری، از زیباترین و تاثیرگذارترین مجموعه‌های ایرانی به شمار می‌رود که بسیاری از آداب و رسوم خطه اصفهان را در کنار بسیاری از نکات آموزشی به مخاطبان منتقل می‌کند. ساخت این سریال توسط پوراحمد از بهار سال 1370 آغاز شد و در مدت کمتر از 9 ماه به کار خود پایان داد. سریالی که بیش از هر چیز مدرسه، معلمی، دانش‌آموزی و ارتباط بین این دو در کنار زیبایی‌های فقر را به نمایش می‌گذارد.

 

 

  • دورهمی آپارتمانی

در این شماره یک بازی فکری ساده برای عمل تطبیق شماره‌ها معرفی می‌کنیم که کودکان نوپا و پیش‌دبستانی می‌توانند آن را در خانه یا در کلاس درس به راحتی انجام دهند؛ یک بازی فکری جالب و عالی برای تشخیص و آموزش اعداد و توسعه مهارت تطبیق دادن.

وسایل مورد نیاز: برگه کاغذ بزرگ- خودکار- مقوای کاپ کیک

به عنوان مثال برای یادگیری اعداد از 1 تا 20 به راحتی می‌توانید با استفاده از کاپ‌کیک‌ها 20 دایره در یک کاغذ بزرگ بکشید؛ سپس از عدد 1 تا 20 پشت دایره‌های کاپ‌کیک‌ها بنویسید. این بازی شباهت زیادی به بازی پازل و قرار دادن تکه‌های پازل در جای درست دارد.

بچه‌ها می‌توانند زمان زیادی با این بازی که خودشان با کمک شما ساخته‌اند، سرگرم بشوند و این واقعا شگفت‌انگیز است که کودک ابتدا ببیند و بعد به تفکرش گوش بدهد. در واقع ساخت بازی فکری در خانه به کمک شما، به نوعی برایشان جذاب است. یکی دیگر از بخش‌های ویژه این بازی فکری این است که دیگر اعضای خانواده نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. بازی کردن والدین و اطرافیان باعث می‌شود تا کودکان مشارکت، همکاری و تلاش برای دستیابی به یک هدف خاص را آموزش ببینند. در این بازی کودک شروع به پرسیدن سوالات زیادی در مورد شماره‌های ناآشنا می‌کند و شما با تایید و پاسخ دادن به سوالات او می‌توانید به درک او از اعداد و تطبیق دادنش کمک زیادی بکنید.

 

  • نرم افزار

«بازی رنگ‌ها» نرم‌افزار سرگرمی و آموزشی برای کودکان است. با استفاده از این نرم‌افزار ابتدا کودک به یادگیری رنگ‌ها و کلمات می‌پردازد، سپس می‌تواند با بازی‌کردن بخش‌های سرگرم‌کننده و شاد برنامه، به تمرین و تکرار آموخته‌های خود بپردازد. نکته قابل توجه این برنامه دو زبانه بودن آن است. یعنی کودک می‌تواند علاوه بر یادگیری رنگ‌ها به زبان فارسی، کلمات و رنگ‌های انگلیسی را نیز فرابگیرد. بازی‌های این برنامه شامل آموزش رنگ‌ها، بازی بادکنک‌ها، بازی توپ و سبد، بازی بلز، پازل، نقاشی، رنگین‌کمان، چه رنگی‌ام، کدوم شکل، آتلیه عکاسی کودک و... است.

 

اپلیکیشن خانواده

یکی از پرمخاطب‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن «جعبه ابزار» است. این برنامه کاملا رایگان بوده و بیش از 90 ابزار کاربردی در زمینه‌های مختلف با کمترین حجم را در خود جای داده است. نمونه‌هایی از این ابزارها به شرح زیر است: دستیار سلامت، پیشخوان، استعلام و پرداخت انواع قبوض، دستیار مالی، ویدئوگردی، فتوافکت، اطراف من، اشتراک فایل، خبرخوان، نورسنج، صداسنج، سرعت‌سنج، فلزیاب، بارکدخوان و...