از کار آفرینی در ایران تا احداث خانه مدولار در آفریقا

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2020.71475

چکیده تصویری

از کار آفرینی در ایران تا احداث خانه مدولار در آفریقا


خبر در خبر

از کار آفرینی در ایران تا احداث خانه مدولار در آفریقا

ابوالفضل رحمان زاده

نجمه کربلایی‌نوروز، خیّر و کارآفرین

خانم «نجمه کربلایی‌نوروز»، بانوی برگزیده‌ی جایزه‌ی جهانی گوهرشاد و یکی از بانوان موفق ایرانی‌ست که در محورهای مدیریت و کارآفرینی، امور عمرانی و امور خیریه فعالیت دارد. بانو کربلایی‌نوروز می‌گوید: «من از بچگی علاقه به کارکردن داشتم و این موضوع ادامه پیدا کرد تا این‌که در سنین بالاتر، یک کارآفرین باشم.»

ایشان از جمله زنانی‌ست که در کارهای دین و دنیا موفق و در یاری‌رساندن به هم‌نوع و دستگیری از دیگران، همواره پیشتاز بوده است. خانم کربلایی در دوران دفاع مقدس، به فعالیت‌هایی از جمله امدادگری و مترجمی در بیمارستان‌های آلمان برای درمان رزمندگان شیمیایی پرداخت و همچنین از دیگر فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی ایشان، حضور و امدادگری در زلزله‌ی بم بود. ایشان علاوه بر فعالیت خیرانه در کشور خود، کارهای باارزشی را در کشورهای دیگر به‌نامش ثبت کرده تا جایی که تلاش‌های ایشان، به آفریقا و کشوری مثل کامرون هم رسیده است. وی در این باره می‌گوید: «اولین‌بار خانه‌های مدولار را در آفریقا (کامرون) من احداث کردم و به‌عنوان آورنده‌ی تکنولوژی خانه‌های مدولار، در کامرون مطرح شدم.»

همچنین از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی ایشان، می‌توان به عضویت در تیم راه‌اندازی مراسم مذهبی و فرهنگی در اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، نماینده‌ی شرکت ماموت در نمایشگاه‌های کنیا، کامرون و پاکستان، عضو داوطلبان هلال‌احمر و پزشکان برون‌مرز آلمان، مدیریت و راه‌اندازی شرکت نان صباح‌الخیر مالزی و بسیاری دیگر اشاره کرد. خانم کربلایی‌نوروز، فردی آگاه به نیازهای جامعه‌ی خود است. ایشان چه زمانی که جامعه نیاز به کار و تولید دارد و چه وقتی محتاج امداد و تلاش برای بازسازی‌ست، در میدان است. دکتر «فروغ حسن شعبانی (روان‌شناس و مدرس دانشگاه)» درباره‌ی او می‌گوید: «بسیار دوستش دارم، به‌خاطر صفت ویژه‌ای که دارد؛ این‌که انسان است و دنبال انسانیت... . ایشان وقتی در کاری وارد می‌شود، خود را فراموش می‌کند؛ همچنین باور قلبی‌اش در تمام کارها، این است که باید فرمان‌بر مولایش باشد.»

درواقع چیزی که شخصیت بانو کربلایی‌نوروز را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند، این است که کنار فعالیت‌های اجتماعی عام‌المنفعه‌ی‌شان به‌عنوان یک خیر و یک کارآفرین، مادری خوب و همسری مهربان و ایده آل برای خانواده است.