غذای سرآشپز

نوع مقاله : آشپزی

10.22081/mow.2020.71489

چکیده تصویری

غذای سرآشپز


غذاهای سرآشپز

سهیلا مسقطی

 

نان شکم پر سبزیجات

مواد لازم برای خمیر:

آرد ۳پیمانه

خمیر مایه ۲ قاشق چایخوری

شکر یک قاشق غذاخوری

آب ولرم یک پیمانه

روغن مایه یک سوم پیمانه

نمک ۱/۲قاشق چایخوری

 

موادلازم برای وسط نان:

‌پیاز ۲عدد

سیر یک حبه

سیب زمینی آب پز ۱عدد

گشنیز و جعفری تازه خردشده هرکدام ۲قاشق غذاخوری

پودر زیره ۱قاشق چایخوری

پودر تخم‌گشنیز ۱قاشق چایخوری

روغن سه قاشق غذاخوری

زردچوبه ، نمک و فلفل به میزان لازم

 

موادلازم برای روی خمیر:

کره پنجاه گرم

جعفری خرد شده مقداری

 

طرز تهیه:

آرد ، نمک ، شکر و خمیرمایه را داخل کاسه مناسبی بریزید و با هم ترکیب کنید، وسطش را گود کنید و روغن و آب ولرم را بریزید، مواد را هم بزنید اگر چسبنده بود کمی آرد اضافه کنید، خمیر حسابی ورز بدهید تا از ظرف جدا شده، به دست نچسبد و کاملا لطیف باشد. روی خمیر را پوشانده و جای گرم و تاریک قرار دهید تا حجم آن دوبرابر شود.

پیاز را نگینی خرد کرده و با روغن روی حرارت قرار دهید تا سبک و طلایی شود، سیر ره شده را هم اضافه کنید، زردچوبه، زیره و‌تخم گشنیز را هم بریزید تا عطرش بلند شود، سیب زمینی پخته با چنگال له کرده و به پیاز اضافه کنید، هم بزنید تا کمی تفت بخورد، گشنیز و جعفری را همراه با نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد باهم ترکیب شود، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید کاملا خنک شود.

کره را روی حرارت ملایم ذوب کنید و جعفری خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا داغ شود. خمیر را بعد از عمل آمدن کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود و به چهار یا شش قسمت تقسیم کنید، دستتان را با کمی روغن آغشته کنید و هر قسمت را گرد کنید و کف دستتان کمی باز کنید و از مواد میانی (که کاملا خنک شده) مقداری وسط خمیر بگذارید، لبه‌های خمیر را جمع کنید و خمیر را ببندید و دوباره بصورت توپ دربیاورید، خمیر را روی سطح آردپاشی شده قرار داده و روی آن کمی آرد بپاشید و با وردنه به ضخامت یک و نیم سانت باز کنید، کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و خمیر باز شده را داخل سینی قرار دهید، بسته به سایز نان ها و سینی فر می توانید ۲ یا ۴ نان را با فاصله داخل هرسینی قرار دهید، سینی را داخل طبقه وسط فر قرار دهید به‌مدت ۲۰-۱۵ دقیقه یا تازمانی که نانها پخته و طلایی شوند، بعد از پخت از فر خارج کرده و درحالیکه داغ هست ترکیب کره و جعفری را روی آن بمالید.

 

 

خورشت کاری مرغ

سینه یا ران بی‌استخوان مرغ ۲عدد

پیاز درشت ۱عدد

سیر ۲حبه

زنجبیل ۱بندانگشت

برگ‌بو ۲عدد

چوب دارچین یه تکه کوچک

پودرکاری ۱قاشق غذاخوری

پوره گوجه فرنگی یک پیمانه

زردچوبه ۱/۵قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

روغن یک چهارم پیمانه

آب حدود یک لیوان

 

مرغ را به قطعات کوچک خرد کنید، روغن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، برش های مرغ را اضافه کنید و هر طرف را سه الی چهار دقیقه سرخ کنید، مرغ سرخ شده را از روغن جدا کنید و پیاز نگینی خردشده را اضافه کنید تا طلایی شود، زردچوبه، برگ بو، چوب دارچین، ادویه کاری و فلفل قرمز را هم بریزید و با حرارت متوسط رو به بالا تفت بدهید، سیر و زنجبیل را بکوبید و اضافه کنید، پوره گوجه فرنگی را هم بریزید، هم بزنید و اجازه دهید آب گوجه کشیده شود، آب را هم بریزید و اجازه دهید سس بجوشد ، حالا مرغ سرخ شده را داخل سس بریزید، نمک و فلفل را اندازه کنید و روی حرارت کم بگذارید خورشت جا بیفتد.

 

 

گلت کرمدار سیب و دارچین

مواد لازم برای خمیر:

آرد ۲۶۰گرم

کره ۱۲۰گرم

شکر ۵۰گرم

نمک ۱/۸ قاشق چایخوری

آب یخ ۵-۴ قاشق غذاخوری

 

مواد میانی:

سیب هلالی خردشده ۲عدد

پودردارچین ۱ قاشق سوپخوری

شکر ۶قاشق سوپخوری

پنیر خامه‌ای ۱۸۰گرم

تخم مرغ کوچک ۱عدد

شکر و پودردارچین برای روی خمیر مقداری

 

آماده‌سازی خمیر:

آرد، نمک و بکینگ پودر را داخل خردکن بریزید و کره سرد را روی آن خرد کنید، چند پالس بزنید تا ترکیب به شکل خرده نان دربیاید. بجای خردکن می توانید مواد را داخل کاسه بریزد و با سر انگشتان ترکیب کنید. سپس آب را اضافه کنید و کمی دیگر بزنید تا خمیر به شکل توپ دربیاید. چون میزان جذب رطوبت آردها متفاوت است ممکن یکی دو قاشق آب بیشتر مورد نیاز باشد، پس اگر خمیر جمع نشد کمی دیگر آب سرد اضافه کنید. حالا خمیر را لای سلفون بپیچید و با دست پهن کنید تا به شکل دیسک دربیاید و بمدت حداقل یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.

در این فاصله مواد میانی را آماده می کنیم.

سیب ها را درون کاسه بریزید، پودردارچین و دو قاشق از شکر را روی آن بپاشید و هم بزنید تا سیب با شکر و دارچین ترکیب شود.

پنیر خامه‌ای را با چهارقاشق سوپخوری شکر بوسیله قاشق هم بزنید تا بافت پنیر باز شود، تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط و یک دست شوند.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید. روی کاغذ روغنی را کمی آرد بپاشید، خمیررا روی آن  قرار داده و  با وردنه که به آرد آغشته شده به صورت گرد به ضخامت نیم سانت باز کنید و کرم پنیری رو وسط خمیر با فاصله چهار پنج سانت از لبه های خمیر پخش کنید، برشهای سیب را روی کرم چیده و لبه های خمیر را به صورت چین دار روی آن تا می زنیم و روی لبه های خمیر کمی پوپر دارچین و شکر بپاشید. کاغذ را به سینی فر منتقل کنید و به مدت نیم ساعت یا تازمانی که طلایی شود داخل فر بپزید. بعد از پخت درصورت تمایل کمی زرشک تازه روی آن بریزید.