کسب و کارهایی که به فکر حال خوب زمین اند

نوع مقاله : معرفی

10.22081/mow.2020.71521

چکیده تصویری

کسب و کارهایی که به فکر حال خوب زمین اند


کسب و کارهایی که به فکر حال خوب زمین اند

الهام سلمانی

هر کدام از ما در دنیایی از اطلاعات قرار داریم. از درگاه های مختلف اطلاعاتی راجع به پسماند های خانگی به گوشمان رسیده است. بعضی از ما زنان در دورهمی های خود از دانسته ها و شنیده هایمان به هم گفته ایم و از یکدیگر آموخته و دنبال راهکارهایی برای کاهش زباله خانگی بوده ایم.

 عده ای از زنان هم بعد از تحقیق، سراغ خرید رفته و در جهت تولید پسماند کمتر، دنبال فروشگاه هایی بوده اند.

در اغلب شهرها فروشگاه هایی وجود دارد که محصولات ارگانیک عرضه کنند؛ اما تنها ارگانیک بودن محصول کافی نیست. و نمی توان بدن سالمی داشت اما در زمین ناسالمی زیست.

در اکثر شهرها چنین فروشگاه هایی وجود ندارد. شاید برای شروع بتوان حبوبات را به صورت فله ای خرید یا برای خرید گوشت و مرغ همین که ظرف همراه مان داشته باشیم، کافی باشد.

اما خیلی از چیزهایی که جزو مایحتاج ضروری است مثل انواع شوینده ها، عرقیجات، عسل و روغن.. بسته بندی های پلاستیکیِ غیرقابل بازیافت دارند.

در بعضی از شهرها به همت زنان، فروشگاهها و کسب و کارهای کوچکی شروع به کار کردند و از شهرهای مختلف سر براوردند. اغلب صاحبان اینها زنان جوانی هستند که پیش از این کارهای این چنینی هم نکرده اند . و فقط با احساس نیاز خود و اطرافیانشان همت کرده و کسب و کار ایجاد کرده اند.

 زباله های فراوان و فاضلابهایی پر از الودگیهای شیمیایی و الودگیهای ناشی از پلاستیک که به زباله های شهری اضافه شده ؛انگیزه اصلی این زنان است . انها دنبال فراهم کردن شرایطی برای بهتر کردن حال زمین اند.

 زنانی که خواستند تغییری هرچند کوچک ایجاد کنند. و زندگی را به شکل طبیعی تری دنبال کنند. فروشگاه هایی ایجاد کردند که در انها شوینده هایی با پایه گیاهی و سازگار با محیط زیست عرضه و بصورت فله ای فروخته می شود. اگر بخواهیم از آنها خرید کنیم باید حتما ظرف همراه مان ببریم و بطور معمول کیسه ی پلاستیکی ای در آن جا یافت نمی شود .

خرید از این فروشگاه ها از نظر اقتصادی هم به صرفه است. چون هزینه بسته بندی به خرید ما تحمیل نمی شود. اغلب ارسال به درب منزل دارند و می توانید در ظرف یا بطری های خودتان تحویل بگیرید. و با وجود آنها مشکلات پوستی ناشی از مواد شیمیایی کاهش پیدا می کند.

جالب است بدانیم به تدریج این مغازه ها بزرگتر شده ، توسعه پیدا کردند و محصولات دیگری هم به آنها اضافه شده است. انواع پاک کننده های سطوح ، شیشه پاک کن و صابون که همگی از شرکت اسا پاک که تنها عرضه کننده محصولات بهداشتی بصورت فله ای است. انواع شوینده ها ،اسفنج های گیاهی، لیف و صابون جز وسایل بهداشتی ای است که در این فروشگاه ها عرضه می شود. این فروشگاه ها شامل زمین پاک در قم، سیارک کرج، زمین من در تهران، حیات زمین در مشهد ، و فروشگاههایی در شیراز، اصفهان و اراک هستند .

صاحبان انها زنانی جوان و دغدغه مندی هستند که تصمیم داشتند خرید اصلی منزل خودشان را از شهرهای مجاور انجام دهند اما به حال اطرافیان فکر کرده بودند و با الگوگیری از یکدیگر شروع به کار کردند. در شهرستان های کوچک مثل پارسیان هرمزگان و امل مازندران هم در حال شکل گیری هستند.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تجهیزات عظیمی برای زباله سوزی وجود دارد. اما در کشور ما اکثر زباله ها دفن می شوند و شیرابه های عظیمی به راه می افتد و آبهای زیرزمینی را هم آلوده می کند

در اکثر کشورها علاوه بر پیشرفت چشمگیر در صنعت زباله سوزی ، فروشگاه های بدون پسماند زیادی هم وجود دارد . مخصوصا در اروپای غربی و امریکای شمالی طرفداران زیادی دارد.

 در کشورهایی مثل ژاپن و آلمان دولتها هزینه زیادی صرف حذف بسته بندی از محصولات غذایی می کنند.. بسیاری از برندهای مواد غذایی و شوینده ها ؛محصولات شان را در گالن و سیلو در فروشگاه های بدون پسماند عرضه می کنند. در فروشگاه های زنجیره ای حداقل یک غرفه برای کسانی که تمایل به خرید بدون پسماند دارند وجود دارد. اما در ایران در مجموع یکی دو شرکت هستند که محصولاتشان را بدون پسماند عرضه می کنند .ایجاد این کسب و کارهای کوچک و مطالبه از شرکتهای مختلف می تواند به این روند سرعت بخشد.

 این در حالی است که در مدیریت پسماندهای کشور ما مرحله بازیافت و بازافرینی پیشرفت چندانی نداشته و به ندرت اتفاق می افتد. پس خانواده ها باید با کاهش زباله و پسماندهای خانگی، زباله شهری را مدیریت کنند و در جهت کاهش مشکلات ریست محیطی قدمی بردارند

در وضعیت کنونی اقتصاد کشور؛ زنانی دست به دست هم داده اند تا با مدیریت پسماندها به ایجاد چرخه اقتصاد پایدار کمک کنند.

در کنار اینها از زنان دیگری هم کمک گرفته شد .زنانی که با دوختن ساک های پارچه ای، سفره های پایدار به این فروشگاه ها وسعت بخشیدند و کمکی هم برای اقتصاد خانواده خودشان بوده اند.

وسایل بازی پارچه ای و پایدار ،انواع دستمال سفره ، تولید پد بهداشتی و پوشک با الیاف طبیعی هم توسط زنان شکل گرفت .و از طریق این فروشگاه ها گسترش پیدا کرد. گاهی برای سایر زنان سوال ایجاد می شود که مصرف این دستمال ها و پدهای پارچه ای آیا از نظر مصرف آب به صرفه هست یا نه؟

 تحقیقات نشان می دهد در تولید دستمال کاغذی و نوار بهداشتی آب بیشتری استفاده می شود که به آن آب مجازی می گویند و استفاده از این محصولات کمک بزرگی برای سلامت محیط زیست است.

همه ی این تغییرات در کنار هم موجب تغییر در عادتها و سبک خرید شده است. شاید ایجاد این فروشگاه ها توسط زنان تلنگری بر سایرین باشد تا بیشتر بیاندیشیم .سرعت زندگی را کم تر کنیم .آگاهانه در هر کاری اقدام و عمل کنیم و بدانیم درباره هر چیزی که می خریم و زباله ای که تولید می کنیم مسؤولیم.

شاید مادرانی این چنین نسلی کار آفرین، آگاه تر و مسؤول تر تربیت کنند.