تمرینی سخت؛ اما همیشگی!

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2020.71524

چکیده تصویری

تمرینی سخت؛ اما همیشگی!


تمرینی سخت؛ اما همیشگی!

راهکارهایی برای مدیریت بحران در مصرف بهینه پسماندها

الهام سلمانی

 تصور کنید ناگهان در اخبار اعلام شود محصولی در فروشگاهها کمیاب شده! چه اتفاقی می افتد؟

  تمام کسانی که به فروشگاه ها هجوم می برند الزاماً کسانی نیستند که معتقد به انبار کردن و احتکار محصول در خانه باشند.

   گاهی ما نیاز به تمرین همیشگی داریم؛ تا در شرایط سخت هم شبیه باورهایمان رفتار کنیم.

   بر اساس تصاویر دیده شده گفته می شود در کشور ایتالیا حتی با شیوع کرونا و هجوم مردم به فروشگاه ها اکثر افراد ساک پارچه ای برای خرید همراه خود داشتند.

  این رفتار آنقدر در بین مردم تکرار شده که شرایط سخت و با وجود رفتار غیر عقلانی هجوم به فروشگاه و ترس از کمبود و عدم دسترسی به کالا؛ مانع از آن نشده است. اما شیوع کرونا یک وضعیت خاص و غیر عادی در جهان است؛ در این شرایط چه طور می توان پسماندهای بهداشتی خانه را کنترل و مدیریت کرد؟

   در شرایطی که ناچار به استفاده از ماسک و دستکش هستیم و حتی اگر کیسه ی پلاستیکی از بیرون با خود بیاوریم ، قابلیت استفاده دوباره را نخواهد داشت.

  بهتر است در زمان خرید با خودمان کیسه های پارچه ای به تعداد بیشتر از قبل ببریم، هر خرید را به طور جداگانه در کیسه ای بگذاریم و بعد هم حتماً کیسه ها را بشوییم.

   تصمیم شهرداری در این ایام با توجه به شیوع کرونا دفن مستقیم زباله ها می باشد . پس لازم است خانواده ها پسماندهای تر و خشک را در خانه آبگیری و خشک نمایند تا به صورت کم حجم و فشرده شود. و تا جای ممکن از نگه داری پسماندها در خانه اجتناب کنند.

   برای جلوگیری از انتشار بیماری حتماً زباله ها را به طور مرتب در ساعت های مشخص تحویل شهرداری دهیم و مانع بردن پسماندها توسط زباله گردها شویم.

   ماسک و دستکش و دستمال مرطوب را در خیابان رها نکنیم و حتماً قبل از دور انداختن در کیسه گذاشته و در کیسه را محکم ببندیم. از طریق آدامس و سیگار هم امکان انتقال ویروس وجود دارد ؛ پس در دور انداختن آنها هم مانند ماسک و دستکش عمل کنیم.

   اگر بیمار کرونایی در منزل داریم روی کیسه بنویسیم و از جان ماموران شهرداری حفاظت کنیم.

  برای ضدعفونی کردن سطوح به جای دستمال کاغذی از دستمال های پارچه ای استفاده کنیم که قابلیت شست و شو و استفاده مجدد دارند.

  برای آب خوردن همیشه بطری آب همراه داشته باشیم تا مجبور به استفاده از لیوان یکبار مصرف یا بطری آب معدنی نشویم.

  قبل از دور انداختن ماسک ، کش ماسک را برش دهیم. چون هم دیرتر تجزیه می شود ، هم قابلیت استفاده مجدد دارد. کش ماسک معمولا از ابزیان و پرندگان قربانی میگیرد. یا به سرشاخه ی درختان گیر می کند و ظاهر نازیبایی دارد. و موجب آسیب به پرندگان و گیاهان می شود.

   بر اساس آمار سازمان پسماند تهران ، تولید پسماند عفونی در شهر تهران حدود ۲۰۰ تن بیشتر از قبل شده است. این پسماندها نه تنها عفونی هستند؛ بلکه آلودگی آب، خاک و صدمه به انسانها و سایر موجودات زنده را در پی خواهند داشت. و تا سالهای سال هم تجزیه نخواهند شد.

   این اتفاق فقط مختص ایران نیست و با شیوع کرونا جهان با حجم عظیمی از زباله های بهداشتی رو به رو شده است.

   سازمان بهداشت جهانی استفاده از دستکش را توصیه نمی کند؛ چون احساس امنیت کاذبی ایجاد می کند که فرد کمتر دستش را می شوید و میکروب ها به نقاط مختلف منتقل می شوند. در صورت ضرورت بهتر است از دستکش پارچه ای با قابلیت شستشو استفاده شود اما ماسک، در درجه اول باید کاملاً اندازه صورت باشد و در عین حال به راحتی قابل تنفس باشد . اگر از ماسک پارچه ای استفاده می کنید باید پارچه ای صد در صد کتان با بافت محکم و فشرده انتخاب کنید.

   ماسک مناسب سه لایه دارد. از جنس پلی پرو پیلن که خاصیت چسبندگی دارد و میکروب ها را گیر می اندازد. لایه وسطی ماسک، ملت بلون نام دارد یک قسمت مهم در ماسک است که مانند فیلتر در مقابل میکروب ها و ذرات نانومتری عمل می کند و مناسب ترین ماسک ها در پیشگیری از کروناست .

   در برابر شست و شو خاصیت اصلی خود را از دست می دهد. و در صورت استفاده مجدد حتما باید اتو شود. قابلیت نفوذناپذیری دارد و در مقابل آتش ذوب می شود و از بین می رود . اگر از پشت چنین ماسکی به شعله ی شمع فوت کنید ؛ شمع خاموش نمی شود. در مقابل شستشو با الکل و مواد ضدعفونی کننده خاصیت خود را از دست می دهد.

   در ایران دو کارخانه برای تولید ملت بلون وجود دارد که این نوع پارچه را فقط به شرکت های مجاز تولید ماسک عرضه می کنند.

   لذا با توجه به نکات گفته شده استفاده از ماسک پارچه ای و یکبار مصرف به مکانی که حضور دارید بستگی دارد. اما بهترین انتخاب خرید ماسکهای شرکتی است که توسط داروخانه ها عرضه می شود .

   تصور کنید هر کدام از ما فقط به چند مورد از نکات بهداشتی گفته شده عمل کنیم؛ حجم عظیمی از زباله های بهداشتی کاهش خواهد یافت و دنیا جای سالم تری برای نفس کشیدن بدون ماسک در روزهای آینده خواهد بود.