اجتماعی

نوع مقاله : اجتماعی

10.22081/mow.2023.74535

چکیده تصویری

اجتماعی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اجتماعی

چرا مسأله حجاب حل نمی‌شود؟ چرا پوشش سر و بدن زن این‌قدر اهمیت دارد؟ نوع پوشش سر و بدن زن، نمای اولیه یک جامعه است در نمایش میزان پایبندی به نظام اخلاقی و ارزش‌های انسانی. از اینها مهم‌تر، پوشش در نگاه اول تفکیک جنسیتی را به ذهن هر بیننده‌ای متبادر می‌کند. امروز توجه به جنسیت و قابلیت‌های زنان، به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

کمی از ماجراهای روز فاصله بگیریم، به سال‌های قبل برویم، زمانی‌که کشف حجاب، قانونی شد. اوضاع کشور از آنچه در دوره اخیر دیدید، به‌مراتب وخیم‌تر شد و حکومت، با خشونت در پی اجرای قانون کشف حجاب بود. موضوع در نوع پوشش زنان خلاصه نمی‌شد، مردان هم نباید لباسی می‌پوشیدند که بلند باشد. بنابراین وقتی قرار شد قانون کشف حجاب اجرا شود، زن‌های محجبه در خانه حبس شدند و مردانی که لباس ایرانی می‌پوشیدند، خانه‌نشین شدند. نمی‌دانیم از میان این زن‌ها قرار بود چند معلم خوب بیرون بیاید که انسان‌های موثری در تاریخ ایران را پرورش دهد. یا چه مردانی کار و کاسبی‌شان تعطیل و مسیر زندگی خود و خانواده‌شان تغییر کرد.

اما خوب می‌دانیم به‌واسطه اجرای این قانون، شکاف عمیقی در جامعه ایران ایجاد شد که شاید باورتان نشود، ولی آثار سوء آن، همچنان باقی است. هسته خیلی از اختلاف‌های اجتماعی در ایران، هنوز هم تقابل سنت و مدرنیته است. همان دوراهی که دختران ایران بر سر آن قرار گرفتند؛ انتخاب دین و خانه‌نشینی؛ یا تحصیل و کنش اجتماعی بدون مظاهر دینی. این، سوغات رضاخان بود برای بانوان سرزمین ما!