نوع مقاله : اجتماعی

10.22081/mow.2024.75809

چکیده تصویری

جای همه شما برای مهربانی کردن، خالی است!

موضوعات

اجتماعی 

 

آشنایی با فعالیت‌های موسسه مردم نهاد و خیریه مهرگیتی

جای همه شما برای مهربانی کردن، خالی است!

 

«مهر گیتی» یک موسسه مردم‌نهاد است که با هدف تلاش برای ساختن ایرانی عاری از تبعیض و فقر فرهنگی در سال1390 مجوز دریافت کرد. ماموریت این موسسه، مشارکت در احداث فضاهای آموزشی و فرهنگی، به‌خصوص مدرسه در مناطق محروم و نیازمند و همچنین حمایت مادی، معنوی و فرهنگی از دانش‌آموزان مستعد و محروم در مناطق مختلف کشور است.

 

در موسسه مهرگیتی، امور فرهنگی و آموزشی در قالب احداث مدرسه، خوابگاه، سالن‌های چند منظوره و کتابخانه، حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌برخوردار، اهدای کتاب به مدرسه‌های مناطق محروم، اهدای رایانه و تجهیز مدرسه‌ها و فعالیت‌های مختلف آموزشی و فرهنگی انجام می‌شود. موسسه خیریه مهرگیتی با همکاری سازمان نوسازی مدارس اداره آموزش و پرورش و خیرین، تاکنون موفق به ساخت 578 مدرسه در مناطق کم‌برخوردار کشور شده‌ است.

«کتاب برای همه» عنوان طرحی است که کتاب‌های نو و دست دوم اهداشده توسط خیرین، در محل موسسه جمع‌آوری می‌شود. سپس به همت دوستان داوطلب مهرگیتی دسته‏‌بندی و تفکیک موضوعی و سنی شده و در نهایت به مدرسه‌ها و کتابخانه‏‌های استان‌های کمتر برخوردار کشور ارسال می‏‌شود. تاکنون اهدای سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب به مناطق محروم انجام شده است.

یکی از عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌خصوص در مناطق کمتربرخوردار کشور، وضعیت اقتصادی خانواده‌ است. مسلما خانواده‌ای که از توانایی مادی کمی برخوردار است، قادر نخواهد بود بسیاری از امکانات و نیازهای اساسی آموزشی و تحصیلی فرزندان خود را تامین کند. این ضعف مالی از لحاظ جسمی و روانی بر کودک تاثیری منفی خواهد داشت. نداشتن امکانات تحصیلی سبب می‌شود به‌تدریج انگیزه تحصیلی دانش‌آموز پایین بیاید و این امر باعث دلزدگی او از درس و مشق و نهایتا افت تحصیلی و ترک تحصیل او شود. در طرح حمایت تحصیلی، خیرین، هزینه تحصیل دانش‌آموزان یا دانشجویان مناطق کم‌برخوردار کشور را به‌صورت ماهیانه تقبل می‌کنند. در این طرح تاکنون بیش از 5هزار حمایت تحصیلی انجام گرفته است. تلاش مهرگیتی این است تا سایه تبعیض را از سر فرزندان ایرانی پاک کند، تا تمام دانش‌آموزان مستعد این مرز و بوم برای تحصیل از تجهیزات و امکانات استاندارد و ایمن برخوردار باشند. در این راستا، بررسی و شناسایی مدارس مناطق کم‌برخوردار و تجهیزات مورد نیاز توسط مهرگیتی انجام شده و با یاری خیرین، تجهیز مدارس در موارد گوناگون صورت می‌گیرد. «رایانه برای همه» یکی از طرح‌های این موسسه است که با حمایت خیرین 3هزار و200 دستگاه رایانه به مدرسه‌های شهرستان‌های محروم اهدا شده است.

این موسسه در کنار فعالیت‌های اصلی خود به فعالیت‌های دیگری نیز پرداخته که برخی از آنها  احداث پل دانش، کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه است.

طرح دیگری به نام «رویش مهر» با هدف برپایی کلاس‌های آمادگی برای کنکور، ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم است که در 21مدرسه برای 500دانش‌آموز برگزار می‌شود. در این طرح، سالانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مناطق، در رشته‌های مختلف دانشگاهی پذیرفته می‌شوند.

«کتابخانه سیار» یکی دیگر فعالیت‌های این موسسه خیریه و مردم نهاد است که همکاران این موسسه، به مدرسه‌های جنوب شهر تهران می‌روند و برای بچه‌ها، کتابخوانی و شعرخوانی، نقاشی و اوریگامی اجرا می‌کنند. برپایی بازارچه خیریه، طرح «دختران فردا» و کمپین‌های«صد بخاری امن و گرم» و «پل دانش» بخشی از برنامه‌های انجام شده توسط این موسسه خیریه است.

 

پل دانش

داستان پل دانش جالب است. داستان «پل دانش» در مهرگیتی از یک خبر آغاز شد. خبر از کودکانی در روستایی دورافتاده در دل کوهستان‌های میان لرستان و خوزستان که برای رسیدن به مدرسه‌شان هر روز از سیمی لرزان تا آن سوی رودخانه‌ای خروشان سرازیر می‌شدند. بودند کودکانی که در این مسیر به آب می‌افتادند، یا در برخورد با موانع، دچار آسیب می‌شدند. خیرین تصمیم گرفتند مسیر مدرسه را برای این کودکان هموار کنند. با تشکیل کمپینی، جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز برای احداث پل آغاز شد. با همراهی مردمی از جنس مهر، از طریق این کمپین، منابع مالی برای احداث «پل دانش» در این منطقه تامین شد و اقدامات اجرایی برای تعیین محل پل آغاز شد. بالاخره پل ساخته شد تا کودکان این روستا و خانواده‌های‌شان طعم امنیت و آرامش را بچشند و لذت دانش برای این کودکان چند برابر شود.